Akasyalar Açarken

8,40

( 10 kişi yorum yaptı )

Akasyalar Açarken

Sinema Filmi

1962

Lale ; “İlk tanışmalarda ‘siz’, sonra ‘sen’, sonuna doğru tekrar ‘siz’ denir. Bütün aşk hikâyelerinde böyle olur.”
Kocasının ‘gene’ anımsamadığı yaş gününde kardeşi Filiz’e söyledikleri ; “Hep sabrettim. Evliliğimin 7. yılı da sabırla geçti. Kocama yakın olabilmek için bedava hemşirelik yapmaya razı oldum..Ama her zaman, bir apandisite, taşı alınacak bir böbreğe yahut fıtık ameliyatına tercih edilerek yaşadım..Bir kadının kocasıyla arasındaki bağın sadece sarı bir halkadan ibaret olmadığını hissedebilir misin?”

Göksel Arsoy'un yapımcısı olduğu ilk film.. Nurmenlerin fabrikasında öğle arası. Bir süre, neşeyle voleybol oynayan işçileri ve tüm bakışları üzerinde toplayan Kimyager Yüksel'i izleriz. Onunla aynı laboratuvarda çalışan Salih Usta bu neşeli maçta hakem. Ancak, o günkü mutlulukl arı kısa sürecektir. 'Yeni bir formül' üzerinde çalışan Yüksel'in kullandığı sülfrik asit patlar.
Delikanlı, Maltepe Süreyya Paşa İşçi Sanatoryumunda Dr. Agâh tarafından ameliyat edilir. "Göz sinirleri zedelenmiş. Korkarım bir daha göremeyecek. İkinci bir müdahale ile bir şeyler yapabilirsek.."
Başarılı bir hekim olan Agâh, işlerinin yoğunluğu nedeniyle "Bu kadar ihmale hiçbir kadın tahammül edemezdi" dediği eşi Lale'yle sorunlar yaşamakta. O kadar ilgisiz ki karısının yaş gününü unuttuğu gibi donanmış sofrayı görünce "Misafir mi vardı bu akşam? Masayı gördüm de" diyor.
Genç kadın da sevgisini hastalara yöneltmiş. "Hastalara bakmaktan, onların dertlerini dinlemekten, ne bileyim biraz olsun ümit vermekten zevk alıyorum."
Hastalar arasındaki adı 'Hastane Meleği'. "Dr. Agâh'ın maharetinden çok, güzel karısının merhametiyle iyileşiyoruz.”
Güzel Sanatlar Heykel Bölümündeki kardeşi Filiz'in, arkadaşı Suna ile birlikte, burs kazanarak İtalya'ya gitmesiyle iyice yalnız kalır ve Yüksel'le aralarında duygusal bir yakınlaşma olur. İkinci ameliyat da başarısız olunca üçüncüsü için beklenir.
Bu zor günlerde, Hademe Sami ve 3. Koğuş'un hastaları ; Mösyö Baradanyan, Semih Sezerli, Necdet Tosun hastanenin neşe kaynağıdır. Lale’nin 'Hastane Meleği' olan adı 'Yüksel Bey’in Meleği' olarak değişmiş. Durumu sezinleyen kocasına şöyle der "Aşk önüne geçilmez bir histir. Hele sen o kadar çok açık kapı bıraktın ki aşkın bu kapılardan girmesi geç bile kaldı. Evet, sevdim onu. Ama, eli elime bile deymedi."
Ayrılmaya karar verirler. 'Hislerine kapılıp hatalı bir ameliyat yapmaktan korkan' Dr. Agâh, Yüksel için, İtalya'da yanında ihtisas yaptığı profesöre bir mektup yazar. Lale, tüm harcamalar için evini ve mücevherlerini satmıştır. Kendisini, iki ay için bile olsa, bırakıp yurt dışına gitmek istemeyen Yüksel'i "Her hasta, hastabakıcısına aşık olur. İyileşince de unutur gider" gibi sözlerle kendinden soğutur. (Tüm bu işler olup biterken, genç kimyager, Lale’nin Agâh'la evli olduğunu, biraz da 'onun yüzünden' ayrıldıklarını, hastane ve İtalya'daki masraflar için evini ve takısını sattığını bilmiyor bile.) Sıkıntılı günlerde Salih Usta hep yanında.
Haftalar sonra.. Filiz ve Suna, Roma'daki (S'si düşmüş) Ristorante Gladiatore'de spagetti yerken, Yüksel de oraya gelir. Ameliyat olmuş ve artık görüyor. Tanışmaları çok neşeli bir şekilde olur.
Filiz'le arkadaşlığı, kısa sürede, genç kızın mektubunda "..Seviyorum ablacığım..Ayrılırsam yaşamak istemeyecek kadar seviyorum" diye yazacağı bir aşka dönüşür.
Akademi ödüllü ‘Three Coins in the Fountain’ (1954) (Jule Style / Sammy Cahn) ile Roma ve Trevi Çeşmesini ; ‘Autumn Leaves’ (1950) (Mercer / Kosma) ile Casina Eseora’daki ilk danslarını ; ‘The Pearl Fishers’daki ‘Je Crois Entendre Encora’ (Nadir’in Aryası) (1863) (Bizet) ile deniz kenarında yürüyüşlerini izliyoruz. (Bu son parçayı 70’lerde ‘In Search of You’ adıyla ve ‘pop’ olarak dinlemiştik.)
Filmdeki, 'Something For Cat' (1961) (Mancini) melodisinin heyecan kattığı, tek kavga-dövüş sahnesinde onlara sataşan 4 ‘makarnacı’ bir güzel dayak yer. (Hayatında pek kavga etmemiş Yüksel'in, hem de çok önemli bir göz ameliyatından sonra yumruklaşmasını biraz yadırgıyoruz.)
Sonunda İstanbul'a hareket. Beyaz bir gemi ve The Shadows’un ‘Kon-Tiki’ (1961) (Carr) melodisi.. Yüksel'in saçlarını dağıtan Akdeniz rüzgârını biz de hissediyoruz.
Filiz, ablasına Yüksel'i tanıtır "İşte dünyanın en iyi insanı, Altın Çocuk ve evimizin müstakbel damadı." ['Altın Çocuk' (1966) filminin habercisi gibi] Bir şey belli etmemeye çalışan Lale o kadar sıkıntılı ki.
Yüksel, hâlâ, hiçbir şeyin farkında değil. Galata Köprüsünde karşılaştığı seyyar satıcı Baradanyan ile konuşurken olanları anlamaya başlar..
Baradanyan ; “..Lale Hanımınan familya oldunuz?”
Yüksel ; “Lale Hanımla sadece arkadaştık.”
Baradanyan ; “Hadi canım. Allah’ın bildiği kuldan saklanır? Sen kalk koskoca doktordan talak ettirip boşat, kadının parasıynan Evropalarda tedavi ol, sonra da bilmorum de."
‘Nihayet’ her şeyi öğrenen Yüksel, en olmayacak şeye (Filiz'le nişanı bozup ablası ile evlenmeye) kalkışınca, Lale "Sizlerin mesut olması için hayatıma son veriyorum" diye bir mektup bırakıp kendini kayalıklardan aşağı atar.
Ama, filmin sonunda, ağaçlıklı yolda yürüyen Filiz ile Yüksel hiç de ‘mesut olmuş’ görünmüyorlar. Lale, keşke, Dr. Agâh gibi, ‘Son Mektup'taki (1969) Orhan gibi davransaydı.

Filmin sonlarına doğru Salih Usta ile Lale’nin konuşması..
Salih ; “Hakikati söylemeyecek misiniz Lale Hanım?”
Lale ; “Ortada yalnız bir hakikat var, o da iki gencin aşkı Salih Usta. Bir kumar oynadık, kaybettim. Hepsi o.”
Salih ; “Büyük kumar. Bir aile yuvası, bir ev.”
Lale ; “En mühimi, bir kalp.”
(Yazan: Murat Çelenligil)


23.1.1963 Çarşamba Pangaltı "İnci " , Beyoğlu " Taksim " , Beyazıt " Şık " , Aksaray " Bulvar " , Koca Mustafa Paşa " " İstanbul " , Eyüp " Melek " , Bakırköy " Yeni " , Paşabahçe " Yeni " , Kadıköy " Opera " , Üsküdar " Sunar " sinemalarında gösterime girmiş. Harici sahneleri ise İtalya'da çekilmiş.Ayrıca tanıtım yazısında İşçi Kurumuna ve Süreyya Paşa Sanatoryumu'nun tüm personeline teşekkür ediliyor. Zafer ALGAN

Künye

Yönetmen Memduh Ün
Senaryo ,
Yapımcı Göksel Arsoy
Görüntü Yönetmeni Ali Uğur , Memduh Yükman
Süre 83 dk
Tür Dram, Duygusal
Özellikler Siyah Beyaz
Ülke Türkiye
Etiketler Gemi, İtalya, Voleybol Daha Fazlası

Oynayanlar

Filiz Akın Filiz Akın Filiz
Gülistan Güzey Gülistan Güzey Lale
Göksel Arsoy Göksel Arsoy Yüksel
Salih Tozan Salih Tozan Salih Usta
Hüseyin Baradan Hüseyin Baradan Mösyö Baradanyan
Suna Pekuysal Suna Pekuysal Suna
Agah Hün Agah Hün Doktor Agah
Semih Sezerli Semih Sezerli Semih Sezerli
Sami Hazinses Sami Hazinses Hademe Sami
Necdet Tosun Necdet Tosun Tosun
Asım Nipton Asım Nipton Nazif Şahin
Ahmet Tarık Tekçe Ahmet Tarık Tekçe Şirket Müdürü
Mahmure Handan Mahmure Handan
Bülent Kayabaş Bülent Kayabaş
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Göksel Arsoy Seslendirmesi
Rıza Tüzün Rıza Tüzün Hüseyin Baradan Seslendirmesi
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Filiz Akın Seslendirmesi
Hayri Arlı Hayri Arlı Seslendirme

Ekip

Kurgu Ertem Göreç (Kurgu)
Dekor Tasarım Sohban Koloğlu (Dekor Tasarım)
Yapım Ekibi Vecdi Benderli (Yapım Sorumlusu)
Hacı Fidan (Yapım Asistanı)
Cafer Çelebi (Set Ekibi)
Suat Önsu (Set Ekibi)
Yönetmen Ekibi Tunç Başaran (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Sertaç Karan (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Ali Berkant (Negatif Kurgu)
Mihail Skarpedis (Laboratuar Şefi)
Işık Ekibi Rıdvan Varol (Işık Şefi)
Ses Ekibi Tuncer Aydınoğlu (Ses Kayıt)
Vehbi Argüden (Senkron)
Müzik ekibi Yesari Asım Arsoy (Beste)
Tasarım Kemal Borteçin (Afiş)

Firmalar

Göksel Film (Yapım)
Acar Film (Film Hazırlık)

Son Yorumlar (10)

ÜmitYaşar avatar ÜmitYaşar 15 Şubat 2016 05:02:52

Filmin açılış notu: Bu filmin çekilmesinde büyük yardımlarını esirgemiyen İşçi Sigortaları Kurumu ve Maltepe Süreyya Paşa Sanatoryumu baş hekimi başta olmak üzere bütün doktor, hemşire, memur ve müstahdemlerine sonsuz teşekkürü bir borç biliriz.

Gök sel Film

fecrialem 08 Nisan 2011 11:27:04

o yıllardaki sokakaları,insanları aşkları izlemek insanı bambaşka alemlere sürüklüyor. güzel bir nostaljik film...

kamil zafer 03 Mart 2009 13:15:03

10

   Evvel ki 2 satırlık yazıma biraz daha katkıda bulunacağım,zira yine seyretmek gafletinde bulundum,seyredince de sanki birileri beni dürttü "Kalk,iki paspas atta kafanda ki tilkileri güncelle diye.   Evet,güncellenmiş şekline göre : 1- Yüksel' in görme özürlü olarak bir ablayla yurt içinde -2- Görür olarak o ablanın bacısıyla yurt dışında kırıştırması -3- Bu kişilerin final için "Zorunlu gayretleri" olarak 3 bölüme ayırabiliriz.   Diyeceksiniz ki hangi bölüm iyi.Hiçbiri,hepsi birbirinden berbat.Yalnız 2.si F.Akın'ın muhteşem güzelliğinden verdiği yakın plan görüntülerle biraz işi yırtıyor.Zannedersem kendisinin öpüştüğü nadir filmlerinden biri,hem de bol keseden. Neyse gördüğünüz gibi Türkiye dar geldi ta İtalya'lara ihraç ettik eşi benzeri olmayan saçmalıklarımızla akıl boyut tanımayan müthiş tesadüflerimizi.Birde ismiyle konusu arasında bir bağlantı kuramadım,yoksa kaçırdığım yerler mi oldu veyahut ben mi kaçırdım ! Acilen belirteyim bitişinde de meymenet yoktu.    3.3.09     Zafer ALGAN  

performer avatar performer 22 Şubat 2009 17:19:02

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size: 0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} çok klişe bir senaryo. fakat senaryo'da bazı farklılıklar vardır bunun nedeni 2. senarist'i olan sadık şendil olmalı. bülent oran genelde aynı kalıp senaryolar yazmıştır. filmin izlenir olması'nın önemli nedeni usta yönetmen memduh ün. 2 adet görüntü yönetmeni olan filmin başarılı görüntüleri ali uğur sayesinde tablo gibi. filmin müziği yesari asım arsoy tarafından yapılmış. filmin yapımcısı olan göksel arsoy'un bir patron olarak amcası yesari bey'i seçmesi tesadüf olamaz. gülistan güzey'in oyunculuğu çok başarılı, bana cahide sonku'nun oyunculuğunu anımsattı. salih tozan gerçekten o sevimli yüzü ve abartısız oyunculuğu ile bana göre filmin starlarından. ahmet tarık tekçe misafir aktör olduğundan rolü çok kısa olmuş. buz yüzden kemal ergüvenç yerine bilmediğim bir ses hayat vermiş. filmin sonundaki son yazısı sanırım başka filmden araklanmış. nerden mi anladım. son yazısının sağ alt tarafında "falanca film teşekkür eder" diye bir yazı yazar, işte o bölge bu filmin son yazısında üzeri bantlıydı.

yesilcamtutkunu avatar yesilcamtutkunu 22 Şubat 2009 13:27:02

7

Duygu yüklü güzel bir ask filmi ama benim icin önemli olan filiz akinin ilk filmi olmasi sinemaya cok basarili bir yapimla adim atmis ve bu basariyi yillarca sürdürmüs Filiz hanim

capone avatar capone 02 Kasım 2008 19:09:11

10

Çok güzel bir aşk filmi.İki kız kardeşin bilmeden aşık oldukları adam ve abla kardeşinin mutlu olması için hayatına son vericektir.Gülistan Güzey bu filmde harika oynamış.Filmin ikinci çevrimi Belgin Doruk ve Demir Karahan'ın başrol oynadığı Gönül Me yhanesi

Yandex.Metrica