Anadolu Ekspresi

8,53

( 18 kişi yorum yaptı )

Anadolu Ekspresi

Sinema Filmi

1973

Selma; “ Çok seyrek gelmeye başladın… Gelince de doğru Osman Reis’in yanına. Çok özlüyorum seni. Gece gündüz aklımdasın… Çocukluğumdan beri seviyorum. Sen daha mahalledeyken, ilk gördüğüm günden beri.”
Halil; “Benim gibi bir adamı bu kadar düşünene deli derler. Yerim yurdum belli değil. Gecem gündüzüm karışık be kızım… Benden sana hayır gelmez. Yuvaymış, çocukmuş, öyle hikâyelerden hiç anlamam. Beni sil defterden. Bir gün şu haline de güleceksin zaten… Topu topu iki sene önce bir kere sinemaya gittik. Elini mi tuttum, sevdalı bir laf mı ettim? Ne yaptım. Vazgeç bu çocukluktan. Mahalleye geldiğime pişman etme.”
Selma; “Annem evlendiriyor beni.”
Halil; “Oo, hayırlı uğurlu olsun.”
Selma; “Senden başkasının olmayacağım.”
Halil; “Davetiye göndermesen de ilk ben geleceğim düğününe. Hem de n ikâh şahidin olarak.”
[Gene, Ertem Göreç’in yönettiği ‘Son Vurgun’daki (1968) Sedat ve Züleyha da benzer şeyler konuşmuşlardı].

Jenerikte ‘Free and Easy’deki (1970) (Bert Kaempfert / Herbert Rehbein) ‘Love Theme’ (From “You Can’t Win ‘Em All”) var.
Paul Mauriat’nın ‘Le Lac Major’ albümündeki (1972) ‘La Chanson Pour Anna’ (1971) (André Popp / Jean-Claude Massoulier). Sonrasında eski mahallesine gelen kahramanımızın, arkadaşları ile balığa çıkışını seyrediyoruz.
Halil… “Yüreğine, bileğine sağlam delikanlıdır.” Kimsesiz. 1944, İstanbul, Şehremini doğumlu. Manavın karşısındaki sokakta, babadan kalma evi kiraya vermiş. Beyoğlu’nda yaşıyor. Mahalledekiler, özellikle Şaziye Hanım’ın kızı, Foto Roman meraklısı Selma, O’nu çok seviyor.
Raymond Lefevre Orkestrası’nın 16 numaralı 33’lüğündeki (1973) ‘Comme ils Disent’ (Georges Garvarentz / Charles Aznavour). Yıllar sonra, kızının ölümü için kendisini suçlayan acılı anneye şunları söyleyecektir: “Tek bir suçum var, şuradan ayrılmış olmak. O bile suç değil. Gençtim, cahildim, görmemiştim.”
Babası İsmail Reis onun, kendisi gibi bir balıkçı olmasını hiç istememiş. O da, Selim Bey’in kumarhanesinde ve Çağlar Saz Salonu’nda (sonradan bin pişman olacağı) kabadayılık yapıyor.
Bir gece, Şefik ve İbo, Selim Bey’in odasına bir genç kız getirirler. “İşte bu, patron. Dışardan gelmiş. Bizim otelde kalıyormuş. Lokum gibi ha.” Zeynep, sazda ve otelde “Bu işler için kahpe olmak lâzım” diyeceği hayata zorlanır. Onca dayak ve gözdağına direndiğini gören Halil, sonunda Selim Bey’e, beklediğimiz tepkiyi gösterir: “Bırak gitsin. Zorlama. Belli ki ‘o biçim’ değil bu kız.”
‘Namusunu ve hayatını’ kurtardığı Zeynep, yabancısı İstanbul’un. “İş aramaktayım… Kasabadan da namus belasına kaçtım. Bir abim vardı, ölünce aciz gördüler beni. Evimizi, yolumuzu pusuladılar. Barınamadım.”
Halil “Kaybol git, hiç durma. Burası İstanbul’dur, gık demeden 50’yi buldururlar insana” deyip otobüs-tren bileti için biraz para veriyor ama genç kız bir fabrikada iş bulup çalışmaya başlayacaktır.
Delikanlının da artık orada barınması zor.
Önder Bali’nin klarnetinden dinlediğimiz (1973) ‘Aşkına Doyum Olmaz’ (1971) (Yıldırım Gürses). Tartışarak, üstelik patronu bir güzel döverek gider.
İntikam için yanıp tutuşan Selim’in eline, hemen o gece, bir fırsat geçer. Sevmediği biriyle evliliğe zorlanan Selma, Halil’e kaçmak için saz salonuna gelmiş. Sonuç, tahmin edileceği gibi zorla tecavüz ve kendini asmak.
Selim’i öldüren Halil’e, mahkemede 13 (üçte bir indirim sonrasında 8 buçuk) yıl ceza verirler.
Şaziye Hanım, nedense, kızının ölümünden O’nu sorumlu tutacaktır. Mahallelinin sevgisini de aradınsa bul artık.
(Selim’in kardeşi Oski ise öç alma peşinde; “Halil’i yaşatırsam namerdim” deyip duruyor).
Hapishanede, bir hesaplaşma içinde olduğunu görüyoruz; “Bu kaderi ben istemişim. Hayatta insanın başına kazara gelir bazı işler. Bir de öyle yollar vardır ki ister istemez belayla karşılaşırsın. Daha başından bellidir ilerde ne olacağı. Pırıl pırıl renkli bir âlemin içinde bileğime güvenip posta okumak hiçmiş meğer… Delikanlılık diye ne yapmışsam hepsi rezillikmiş.”
Görüş günlerinde Zeynep hiç yalnız bırakmaz; “Sayılı gün, nice uzun olsa da biter.”
Birkaç yıl sonraki afla mahallesine dönüş. Şaziye Ana ve mahallelinin sevgisini tekrar kazanması genç kızın yardımıyla olacaktır.
‘Serena’ (1973) (Gino Mescoli). Birbirlerinin oldukları gecenin sabahında Raymond Lefevre Orkestrası’nın ‘San Remo 1973’ albümündeki melodi var. Evlenirler. Aylar sonra “İki canlıyım Halil.”
Canı şimdi kıymetlendi. Çocuğu analı babalı büyümeli. Ölemez de artık.
Oski ve adamlarından kurtulmak için Karadeniz Ereğlisi’nde denizcilik yapan askerlik arkadaşı Üzeyir’in yanına gitmeye karar verirler.
Keşke çocuğunu görecek kadar yaşasaydı.
‘The Trouble Man’ deki (1972) ‘(T) Stands for Trouble’ (Marvin Gay), ardından The Temptations’dan (1971) “Papa Was A Rollin’ Stone” (Norman Whitfield / Barrett Strong) ve The Temptations’ın ‘Masterpiece’ uzunçalarındaki (1973) ‘Masterpiece’ (Norman Whitfield).
Filmin sonunda Haydarpaşa Garı ve Anadolu Ekspresi. 10 kurşun, Halil’i rayların arasına serer.
Üzerinde, o yıllarda çok sevilen, yeşil bir parka.

Tekrar ‘La Chanson Pour Anna’.
Halil; “Yaşatmazlar beni. Ortada yoklar ama pusudadırlar. Gelecekler bir gün, biliyorum. Bunu bile bile senle olamam. Sana da yazık edemem.”
Zeynep; “Senle olmayınca daha da yazık oluyor bana.”
(Yazan: Murat Çelenligil)

Künye

Yönetmen Ertem Göreç
Senaryo
Yapımcı Berker İnanoğlu
Görüntü Yönetmeni Menasi Filmeridis
Vizyona Giriş Tarihi 01 Ocak 1974
Süre 71 dk
Tür Dram
Özellikler Renkli
Ülke Türkiye
Etiketler Denizcilik, Düşman, Gazino, Hapishane, Haydarpaşa, Daha Fazlası

Oynayanlar

Kadir İnanır Kadir İnanır Halil Uysal
Semra Özdamar Semra Özdamar Zeynep
Hülya Şengül Hülya Şengül Selma
Süha Doğan Süha Doğan Selim Gökçe
Şükriye Atav Şükriye Atav Şaziye Hanım
Hüseyin Zan Hüseyin Zan Selim'in Kardeşi
Ceyhan Cem Ceyhan Cem Mehtap
Nubar Terziyan Nubar Terziyan Osman Reis
Ali Şen Ali Şen Bakkal Faik
İhsan Baysal İhsan Baysal Manav Tahsin Ersöz
Ekrem Gökkaya Ekrem Gökkaya İbrahim
Mümtaz Ener Mümtaz Ener Mahkum
Ahmet Turgutlu Ahmet Turgutlu Kahveci
Faik Coşkun Faik Coşkun Meyhaneci
Renan Fosforoğlu Renan Fosforoğlu Berber
Osman Han Osman Han Şefik
Ali Ekdal Ali Ekdal Gazinocu
Hamit Haskabal Hamit Haskabal Saz Çalan Balıkçı
Giray Alpan Giray Alpan Balıkçı/Mahalleli
Tevfik Şen Tevfik Şen Fedai
Mehmet Yağmur Mehmet Yağmur Fedai
Mustafa Yavuz Mustafa Yavuz Gardiyan
Ekrem Dümer Ekrem Dümer Ağır Ceza Üyesi
Zeki Sezer Zeki Sezer Savcı
Yılmaz Kurt Yılmaz Kurt Kumarbaz
İhsan Özenç İhsan Özenç Kumarbaz
Nermin Özses Nermin Özses Mahalleli
Sıdıka Duruer Sıdıka Duruer Mahalleli
Sabahat İzgü Sabahat İzgü Mahalleli
Ali Demir Ali Demir Nikah Memuru
Bahri Ateş Bahri Ateş Mahkum
Cevdet Arıkan Cevdet Arıkan Müşteri
Hayri Esen Hayri Esen Kadir İnanır Seslendirmesi
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Semra Özdamar Seslendirmesi
Gülen Kıpçak Gülen Kıpçak Hülya Şengül Seslendirmesi
Timuçin Caymaz Timuçin Caymaz Süha Doğan Seslendirmesi
Fatoş Tez Fatoş Tez Ceyhan Cem Seslendirmesi
Ayton Sert Ayton Sert Nubar Terziyan Seslendirmesi
Ersan Uysal Ersan Uysal Renan Fosforoğlu,Hüseyin Zan ve Mustafa Yavuz Sesl
Rıza Pekkutsal Rıza Pekkutsal Ali Ekdal ve Ekrem Gökkaya Seslendirmesi
Necdet Mahfi Ayral Necdet Mahfi Ayral Faik Coşkun Seslendirmesi
Cemil Can Bıçakçı Cemil Can Bıçakçı İhsan Baysal Seslendirmesi
Kamuran Yüce Kamuran Yüce Ekrem Gökkaya Seslendirmesi
Hayri Arlı Hayri Arlı Giray Alpan Seslendimesi
Saltuk Kaplangı Saltuk Kaplangı Seslendirme
Şener Şen Şener Şen Seslendirme
Sacide Keskin Sacide Keskin Seslendirme
Bülent Koral Bülent Koral ALİ ŞEN SESLENDİRMESİ
Perihan Ateş Perihan Ateş Dansöz

Ekip

Kurgu Özdemir Arıtan (Kurgu)
Yapım Ekibi Mustafa Oğuz (Yapım Amiri)
Mustafa Oğuz (2) (Yapım Amiri)
Nihat Cerit (Yapım Asistanı)
Hacı Fidan (Set Ekibi)
Kadir Özel (Set Ekibi)
Nurettin Akgül (Set Ekibi)
Halil Işık (Set Ekibi)
Yönetmen Ekibi Erol Avcı (2) (Yönetmen Yardımcısı)
Post-Prodüksiyon Özdemir Arıtan (Kurgu Yönetmeni)
Recai Karataş (Laboratuar Şefi)
Işık Ekibi Mehmet Çakar (Işık Şefi)
Ses Ekibi Tuncer Aydınoğlu (Ses Kayıt)

Firmalar

Er Film (Yapım)
Acar Film (Film Hazırlık)
Acar Film (Seslendirme)
Ender Işık Servisi (Işık)

Son Yorumlar (18)

Kleberson avatar Kleberson 17 Haziran 2015 03:59:45

9

cok iyi bir film iyi bir film mutlaka izlenmeli

kartal_tibet_1938 avatar kartal_tibet_1938 04 Mayıs 2015 16:37:37

güzel film

sevda1979 avatar sevda1979 14 Eylül 2013 05:39:40

10

hülya şengül yine alın yazım filmindeki gibi bu filmde,de aynı iğfal edildikten sonra intihara kalkışıyor vah yazık.

sakis75 avatar sakis75 31 Ağustos 2013 16:19:55

Filmdeki bu şarkının, (yandaki linkin 4:32 de çalan taverna parçası)

http://www.zapkolik.com/video/anadolu-ekspresi-6-kisim-kadir-inanir1977-302439

Evet işte o şarkının ismini cismini bilen,bir sinemasever yada müzikseverden yardım istiyorum.Şimd iden ilginiz için tşk ederim.

silvester 04 Mart 2013 11:04:29

Çok güzel bir filmdi ama sonu acı bitti.Hem Hülya Şengül,hemde,Semra Özdamar çok iyi oynadılar.O Haydarpaşa daki trenin buhar sesi bile insanı bir yerlere götürüyor.Emeği geçenlere teşekkürler.........Silvester.

aylinkucuk 04 Şubat 2013 18:39:44

10

ertem göreçle kadir inanırın en güzel filmlerinden zaten yaptıkları tüm filmler çok güzel filmin yıldızları kadir inanır ve şükriye atav.semra özdamar da ilk filmi olmasına rağmen iyi.kadir inanır her sahne de harika ama en çok saz salonunda şarkı sö yleyen kadını izlerken daha da harika aşırı karizmatik o sahnede mimikleri falan süper.resmen oyuncu olmak için doğmuş kadir inanır bir insana ancak bu kadar yakışır oyunculuk.

Yandex.Metrica