Aşka Tövbe

8,55

( 7 kişi yorum yaptı )

Aşka Tövbe

Sinema Filmi

1968

“Aşka tövbe dedim//Her şey bitti sevgilim//Aşk yalanmış dedim//Unut beni sevgilim.”
Mübin; “Şehbal… Ağlıyorsun sen. Yüzünde derin bir keder var. Bunu ilk defa fark ediyorum.”
Şehbal; “Tabii, bu güne kadar yüzüme, gözlerime hiç bakmadın ki beni fark edesin.”


‘Aşka Tövbe’nin (1944-İnkılâp Kitabevi) (Kerime Nadir) (Üçüncü baskı-1957) ikinci Yeşilçam uyarlaması.
Genç kız, üç yıldır İzmir’de (romanda ‘Göbel’) öğretmen. (Çekimler Kadıköy’deki İhsan Sungu İlkokulu’nda yapılmış). Okul müdürü Osman Hoca, ilerde, kardeşi Selman Siret ile tanıştırırken “Okulda hepimizin gönlüne taht kuran Şehbal kızımız” diyecektir.
‘Tatilini, pek hoşlandığı Ege sahillerinde geçirmeye karar vermişken’ Mübin’in “İstanbul’a gel. Mutlaka gel Şehbal. Sana söyleyeceklerim var” mektubu her şeyi değiştirir.
“Bence bu davetin manası açıktı. Artık hayata atılmış olan Mübin (kitapta, ‘hukukçu–hâkim’) yıllardan beri kendisinden beklediğim teklifi yapmaya hazırlanmış, benimle evlenmeye karar vermişti. Nihayet, emellerime kavuşacak, hayallerim gerçekleşecekti.”
‘Vivre Pour Vivre’ (1967) (Francis Lai). Bembeyaz ‘Karadeniz Vapuru’ ile İstanbul’a yolculuk. “Uçağı tercih etmediğime bin pişman olmuştum. Gemi yürümüyor, sanki duruyormuş gibi geliyordu bana. Oysa ben, hasretle yanıp tutuşuyor, koşmak, kuş olup uçmak… Bir an önce Mübin’e kavuşmak istiyordum.” Biz ise “Biraz daha [hiç olmazsa, ‘Aşkım Günahımdır’daki (1968) kadar] sürseydi” duyguları içindeyiz.
Suadiye. Bahçesi heykel dolu köşkte, Mübin, annesi (Şehbal’in halasıymış) Şaziye Moral ve teyzekızları Nazan ve Rezzan ile tanışıyoruz.
Birkaç gün sonra delikanlı, (‘yıllardır beklenen’ ama bambaşka sonuçlanacak) konuşmasında, Nazan’ı sevdiğini söyler. Üstelik aralarını bulmasını ister kahramanımızdan!
Altüst olmasına karşın içten bir çaba içindeydi Şehbal. Denize bakan terasta ‘menfi’ yanıt alıyor. ‘Açıkçası’ bir başkası ile sözlüymüş Nazan. “Mübin’in üzülmesini hiç arzu etmezdim. Fakat çok budalaymış canım. Her şeyden önce gönlümü fethetmesini bilmeliydi... İstemek yalnız erkeklerin hakkı değil, bizim de istememiz gerek... Sevmek hüner değildir, kendini sevdirmeyi bilmeli.”
Delikanlının tepkisi, benzer durumdaki Şehbal’den çok farklı. İçki, sigara, poker, rıulet ve dışarıda sabahlama!
“Akşamları geç geliyor, ağzı daima içki kokuyordu. Döktüğüm sigara tablaları bana O’nun kendi eliyle yakmakta olduğu hayatının külleri gibi görünüyordu.”
Düğün davetiyesi geldiğinde ‘adeta kendinden geçip içki komasına girer’.
Mübin’in derdinde kendi kırgınlık ve hicranını unutuyor genç kız. “Ah, o kederli güzel başı göğsüme çekip bastırmak, acılarını gönlümün tükenmez sevgi ve şefkatiyle dindirmek için dayanılmaz bir arzu duyuyordum.”
Bu sıkıntılı günlerin birinde, Osman Hoca ve Japonya’da Sefaret Kâtibi olan kardeşi Selman Bey ziyarete gelirler. Birader beyin karısı ‘şifasız bir hastalığa yakalanmış’. Bir aydır doktorları, eczaneleri, hastaneleri dolaşıyorlarmış.
Sonradan, Şehir Hatları Vapuru’nda ‘bütün gayretlere rağmen kurtulamadığını’ öğreneceğiz.
Mübin’in hırçınlıklarından yorulan genç kız, sevgisini yazdığı bir mektup bırakarak İzmir’e döner.
Osman Hoca yardım hazırdı. “Her gecenin bir gündüzü vardır kızım. Şimdi güneşin doğmasını bekleyelim.” Bu ‘doğacak güneş’ de Selman Bey’in evlilik teklifiymiş!
Tam olumlu yanıt verecekken Mübin çıkagelir. “O gece hayatımın en mesut gecesi oldu. Sade cismani bir arzuyla değil, bütün kalbimle ve duygularımla kendimden geçerek varlığımı vermiştim O’na.”
Nişanlandıkları Uludağ’da Nazan ve (filmde ve romanda adını öğrenemediğimiz) kocası ile karşılaşırlar.
Evliliğinde mutsuzmuş teyzekızı. İğneleyici sözleri ve Mübin’e ilgisi, Şehbal’in yüzüğünü çıkararak İzmir’e dönmesine neden olur.
Üstelik bir bebek beklemekteymiş!
Osman Hoca, fırtınada güvenli bir liman gibi. Yine ilgisini esirgemez. Selman Bey de ‘her şeye karşın’ evlenmekte ısrarcı. Bunca duygusal yıpranmaya dayanamayan Şehbal ‘ağır bir şok’ geçiriyor. Herkesin gayreti ile bu zor günler atlatılır.
Filmin sonu romandan değişik. Hastalığı sırasında hep Mübin’i sayıklaması, Selman’ın karar vermesine neden olmuş.
Basmane Garı’nda “Aşka tövbe” diyerek trene binmekte olan Mübin’i durdurur. “Siz kalacaksınız. İkinizi birden bedbaht etmeye hakkım yok. Birbirinizi seviyorsunuz, birbiriniz için yaratılmışsınız. Araya giren kaprisler, kıskançlıklar yüzünden büyük bir aşkı yıkmak istiyorsunuz.” Trene kendisi biner! “Size mutluluklar dilerim.”
Osman Hoca’nın Mübin’e sözleri “Aşka Tövbe olur mu evlat? Kişioğlu sevmek için yaratılmıştır.”
Birsen Armağan’ın güzel sesi garda yankılanıyor. “Sen yalnız benimdin//Nasıl yeminler ettin//Aşka tövbe dedim//Unut beni bebeğim//**//Biz çılgınca yaşadık//Sonunda yalnız kaldık//Aşka tövbe artık//Bak her şey bitti yazık.”
Kitapta tercihi Selman.


“Birdenbire ne olduğumu anlayamadım. Aradan yıllar geçtiği halde hâlâ o keder yüklü anı, bir ölüm dehşetiyle hatırlarım” dedirten konuşma.
Mübin; “Yakın zamana kadar kesin bir karara varmış değildim. Artık kararımı verdim. 28 yaşına (romanda ‘25’) gelmiş bir erkeğin daha fazla yalnız yaşaması hata olur. Hem de istediği, çılgınca istediği biri varken.”
Şehbal; “Niçin kalbini açmıyorsun Mübin?”
Mübin; “Yıllardan beri içimi yakan o büyük aşkı dile getirmek o kadar kolay mı sanıyorsun?”
Şehbal; “Sevip de susmak kadar zor olmasa gerek. Biraz cesaret seni de O’nu da saadet kapısının eşiğinden atlatabilir… Belki sevdiğin kız da seni büyük bir aşkla seviyor, senden ufak bir işaret bekliyordur.”
Mübin; “Kendisine bu kadar büyük bir aşkla bağlı olduğumu biliyor mu? Sen, hiç bu konuda O’nunla konuştun mu?”
Şehbal; “Efendim! Anlamadım! Kimden bahsediyorsun?”
Mübin; “Nazan’dan!”
Şehbal; “Nazan’dan mı? Anlıyorum, şimdi anlıyorum. Demek İzmir’den beni bunun için çağırdın.”
(Yazan: Murat Çelenligil)


14.4.1968 pazar Suadiye Atlantik sinemasında gösterime girmiş.İşletme : Boğaziçi. Zafer ALGAN

Künye

Yönetmen Türker İnanoğlu
Senaryo
Yapımcı Türker İnanoğlu
Müzik Metin Bükey
Görüntü Yönetmeni Çetin Gürtop
Eser
Süre 83 dk
Tür Dram, Duygusal
Özellikler Renkli
Ülke Türkiye
Etiketler Demir, Faize Sevim, İlkokul, İstanbul, İzmir, Daha Fazlası

Oynayanlar

Filiz Akın Filiz Akın Şehbal
Kartal Tibet Kartal Tibet Mübin
Önder Somer Önder Somer Selman Siret
Funda Postacı Funda Postacı Rezzan
Semiramis Pekkan Semiramis Pekkan Nazan
Meral Sayın Meral Sayın Nazan
Şaziye Moral Şaziye Moral Mübin
Nubar Terziyan Nubar Terziyan Osman Hoca
Selçuk Alagöz Selçuk Alagöz
Mahmure Handan Mahmure Handan Dadı
Zeki Sezer Zeki Sezer Otel görevlisi
Sadri Karan Sadri Karan Doktor
Aynur Aydan Aynur Aydan
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Kartal Tibet Seslendirmesi
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay K.Tibet Seslendirmesi
Tijen Par Tijen Par Semiramis Pekkan Seslendirmesi
Rıza Tüzün Rıza Tüzün Nubar Terziyan Seslendirmesi
Toron Karacaoğlu Toron Karacaoğlu Önder Somer Seslendirmesi
Adalet Cimcoz Adalet Cimcoz Filiz Akın Seslendirmesi
Ayton Sert Ayton Sert Zeki Sezer Seslendirmesi
Seyfi Havaeri Seyfi Havaeri Doktor
Hayri Arlı Hayri Arlı Seyfi Havaeri Seslendirmesi

Ekip

Yapımcı Memduh Karakaş (Yapım Koordinatörü)
Sanat Yönetmeni Sohban Koloğlu (Sanat Yönetmeni)
Yapım Ekibi Memduh Karakaş (Yapım Amiri)
Yusuf Özel (Yapım Asistanı)
Yılmaz Çiçek (Yapım Asistanı)
Selahattin Bozkurt (Yapım Asistanı)
Fevzi Barlas (Yapım Asistanı)
Yönetmen Ekibi Mehmet Bozkuş (Teknik Yönetmen)
Erdal Aksü (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Hüseyin Karındoyuran (Kamera Asistanı)
Metin Öven (Kameraman)
Post-Prodüksiyon Hikmet Kıyıcı (Negatif Kurgu)
Refik Onubil (Jenerik Tasarım)
Turgut Ören (Renk Düzenleme)
Zihniye Ören (Renk Düzenleme Asistanı)
Işık Ekibi Fehmi Eryılmaz (Işık Şefi)
Makyaj Ekibi Zeki Alpan (Makyaj)
Ses Ekibi Aleko Aleksandru (Senkron)
Müzik ekibi Metin Bükey (Müzik Yönetmeni)
Selçuk Alagöz (Şarkılar)
Birsen Armağan (Şarkılar)

Firmalar

Erler Film (Yapım)
Süperfon Stüdyosu (Sesleri Alan)
E.D.E.K.A. Işık Servisi (Işık)
Saner Film (Film Hazırlık Stüdyosu)

Son Yorumlar (7)

TubaArtan avatar TubaArtan 23 Nisan 2017 19:01:59

10

En iyi Kartal Tibet filmlerinden...

benimsinema avatar benimsinema 22 Aralık 2013 14:41:47

8

askta savasan sonunda kazanir derler ya bu filmde onun gibi bisey... sevdi ayrildi birlesti hüzünlendi yine mutlu sonla bitti... aska tövbe olmaz diyor sonunda nubar baba... filmde öyle önder de semiramis te bekledigimiz gibi kötü degiller.... güzel bir film

performer avatar performer 30 Ocak 2013 22:33:09

7

bence sadece hikaye güzel. bol nayır nolamazlı bir film.

yedikule_zindanı avatar yedikule_zindanı 18 Temmuz 2010 23:15:07

8

Kerime Nadir'in eserleri genelde iyi olur,filmde güzel..

kartal tibet tutkunu avatar kartal tibet tutkunu 07 Kasım 2009 15:46:11

10

BU FİLM: "Kartal TİBET & Filiz AKIN" ve Önder SOMER gibi oyuncuların kalitesinden oluşan; duygusal/drama ağırlıklı temasıyla bile, izleyiciye hoşnut bırakabilen "AŞKA TÖVBE" ettirecek kadar kaseveti bol olan, bu filmler içeris inde bile ayrışmakta olduğunu! izlendiğinde hissetirebilen ender filmler içerisinde yer almaktadır.   

ceren1962 avatar ceren1962 16 Şubat 2009 21:48:02

10

TEŞEKKÜRLER MURAT BEY. YORUMUNUZ ÇOK GÜZEL. ELİNİZE, DİLİNİZE SAĞLIK...      CEREN 1962  NEDİM TANJU ERTAN 

Yandex.Metrica