Bir Şoförün Gizli Defteri

8,61

( 12 kişi yorum yaptı )

Bir Şoförün Gizli Defteri

Sinema Filmi

1958

‘Bésame Mucho’ (1940) (Consuelo Velásquez). [İkinci çevrimde (1967) bu sahnede Gigliola Cinquetti’nin sesinden ‘Dio, Come Ti Amo’ (1966) (Domenico Modugno) var].
Sosyetik toplantıda ‘paşa kızı’ ile ‘şoför’!
Çiler; “Demek bu sosyeteden korkuyorsunuz.”
Erol; “Evet ama kendim için değil, sizin için Çiler Hanım. Temiz’in kardeşi (‘abisi’ diyecekti) Erol sizi hâlâ seviyor. İstiyorum ki süratle yuvarlandığınız bu uçurumdan kurtulasınız.”
Çiler; “Haddini bil, bir daha da yolumun üstüne çıkma. Anladın mı, ‘şoför’!”


‘Bir Şoförün Gizli Defteri’nin (1930-Aka Gündüz) (Remzi Kitabevi–1943) sinemadaki ilk uyarlaması.
Romanda ‘915 sonrası’, filmde 50’lerin ‘her mahallede bir milyoner’ dönemi anlatılıyor.
Kasımpaşa’nın yan sokaklarından birinde dededen kalma bir ev. ‘Az çok okuyup yazmış’ Erol, kız kardeşi Temiz, annesi ve ‘tekaüt’ babası ile burada yaşıyor. ‘51 568’ plakalı takside şoför ve karşı komşuları ‘mütekait’ Ekrem Paşa’nın kızı Çiler’e âşık.
Patronu, celep ve ‘Rumeli Meyva Pazarı’nın sahibi Faik Coşkun haftanın bir gecesi güzel Eftalya ile beraber olurdu. Salı günleri de kahramanımız! Durum anlaşılıp kovulunca kendine yeni bir iş bulmak zorunda kalır.
Arkadaşı Kazım’ın yardımıyla Şefik Bey’in ‘hususi şoförü’ olmuş. (Tüccarın eşi Mehtap biraz kumara düşkün).
Çiler’i, Elvis Presley’in ‘Blue Suede Shoes’ (1955/56) (Carl Perkins) şarkısını dinlediğimiz bir toplantıda tanıdık. Mahalleyi ve burada yaşayanları beğenmiyor, küçük görüyor. Delikanlının, bir cesaretle verdiği aşk mektubu için ağzına geleni söylemişti.
Şoförümüz daha yükselmek için, Şefik Bey’in yedek parça dükkânına ortak olur; ‘Şefik Gür ve Erol Atıl Koll. Şti.’ [kitapta yeni işi ‘benzincilik’].
İkinci mektubunu yazar. Alma Cogan’dan ‘Mambo Italiano’nun (1955) (Bob Merrill) duyulduğu sahnede sonuç yine hüsran. “Herkes haddini bilmeli. Bir şoförün karısı olmaktansa ölmeyi tercih ederim” diyor Çiler.
İşi bu kadarla bırakmaz. (Romanda ‘Ekrem Paşa’) İhbar ederek askere alınması sağlar.
Aylar sonra Paşa ölmüş, Çiler ve (filmde göremeyeceğimiz) annesi Nişantaşı’nda (kitapta ‘Beşiktaş’) ‘lüks’ bir apartman dairesine taşınmışlar. Şimdilik yükseliş gibi görünen ‘düşüş’ böyle başlıyor.
Şefik Bey’in karısı Mehtap kendini sosyete ve kumardan kurtarırken, Çiler’in (yeni adı ‘Çilek’) hali umutsuz. Önce ‘kürtajcı meşhur’ doktorla beraber olur. Sonra Büyükada, Nizam Caddesi’nde ‘sermaye’! Komisyonculuğunu da Mirasyedi Sadık Bey yapıyor.
[Romanda daha berbat durumda. Kokaine alışır ve babasına hıncı olan biri, frengiye yakalanmasına neden olur (sf. 175–207)].
Sonrasında ‘vesikalıydı’! Bursa Umumhanesi’nin 2 numarasında etini satıp hem Çaça’ya hem mahallenin zorbası Sıtkı’ya pay vererek sürünüyor.
Erol, alıp kaçırır oradan.
Evlenip kurtulacakken, Sıtkı çıkagelir…


Saray Gazinosu’ndaki çatışmada Sıtkı ölmüş, Erol hafif yaralı, ‘binlerce erkeğin kadını’ Çiler son nefesini vermek üzere.
‘Presenting Frank Chacksfield And His Orchestra‘ albümündeki (1954) ‘Ebb Tide’ (1953) (Carl Sigman / Robert Maxwell) ile sonuçlanacak veda konuşması.
Çiler; “Seni seviyorum Erol. Seni hiçbir kadının sevemeyeceği kadar seviyorum. Senin hayatını zehir etmemek için ölmek istedim.”
Erol; “Çok mu acı çekiyorsun?”
Çiler; “Ya sen?”
Erol; “Ben şoförüm, acıya dayanırım ben.”
Çiler; “Ben de şoför sevgilisiyim!”
(Yazan: Murat Çelenligil)

Oynayanlar

Eşref Kolçak Eşref Kolçak Şoför Erol
Çolpan İlhan Çolpan İlhan Çiler
Nurhan Nur Nurhan Nur Temiz
Eşref Vural Eşref Vural Baba Nuri
Ahmet Tarık Tekçe Ahmet Tarık Tekçe Sıtkı
Kadir Savun Kadir Savun Kazım
Kemal Ergüvenç Kemal Ergüvenç Şefik
Saime Bekbay Saime Bekbay Mehtap
Selahattin İçsel Selahattin İçsel Erol'un Babası
Faik Coşkun Faik Coşkun Patron
Hikmet Serçe Hikmet Serçe Erol'un Annesi
Araksi Hebo Araksi Hebo Genel Ev Patronu
Nilüfer Sezer Nilüfer Sezer Eftalya
Sadri Alışık Sadri Alışık Eşref Kolçak Seslendirmesi
Sacide Keskin Sacide Keskin Hikmet Serçe Seslendirmesi
Sadettin Erbil Sadettin Erbil Eşref Vural Seslendirmesi
Mücap Ofluoğlu Mücap Ofluoğlu Seslendirme
Saime Bekbay Saime Bekbay

Ekip

Tasarım Vâlâ Somalı (Afiş)

Firmalar

Duru Film (Yapım)
Apa Ofset Basımevi (Afiş Baskı)

Son Yorumlar (12)

Göztepe avatar Göztepe 05 Eylül 2016 01:11:01

10

Çok iyi bir film paşa kızına sırılsıklam aşık bir şoför ve sonu acı biten bir hayat sosyete merakı biri kurtulurken diğeri bataklığa saplanıyor. Eşref Kolçak ve Çolpan İlhan başrolde adeta devleşmişler. Gerçekten ego ve kibir bazen uçurumla son bulun abiliyor.Son sahnelerde Ahmet Tarık Tekçe'de Bursa'lı zorba genelev dostunuda son derece iyi oynadı.Sadri Alışık'ın hem Eşref Kolçak'a dublajı hem anlatımlı sesi filme apayrı bir havaya soktuğunu düşünüyorum.

AlınYazısı avatar AlınYazısı 21 Haziran 2016 11:25:25

Şoför Milleti değilmi Geç, Şoför milleti değilmi Hepsi Aynı. Şoför milleti Şoför Milleti.. Diyerek başlar film
Ama filmde bir şöförlükten çok bir aşk çıkmazının içerisinde fakir zengin ayrımı Kibir ve müptelalık girdabında geçer film.
Şunu söyle meliyimki Sadri Alışığın seslendirmesi hiç ama hiç olmamış. Eşref Kolçak ve Çolpan İlhan ikilisi uyumlu şekilde başarılı bir oyun sergilemişler.
Ayrıca , Nurhan Nur çok başarılı. Giriş başarılı Gelişme kısmen saçma , Final Hüsran. 10/7

kamilzafer 22 Mart 2016 16:31:33

8

Yapım yılı yine şüpheli bir film daha.24.2.1958 pazartesi Beyoğlu Şan sinemasında gösterime girmiş.Afiş bilgileri yukarıda. Zafer ALGAN

benimsinema avatar benimsinema 01 Haziran 2015 21:33:04

8

Esref kolcaki seslendiren sadri alisik. Colpan gözü yükseklerde bir kiz. Sosyete girecegim diye kendi mahallesini asaglar ve kötü yollara düser. Esrefteki ask ta öyle bir büyüktürki colpani her haliyle sever ve sevmekten vazgecmez.. ama colpanda onun icin ölüme atlayacak kadar asiktir.. ozamanlar icin cok iyi bir film. Hatta cüneyt arkin sema özcan in kinden daha iyi diyebilirim

mkurtsen avatar mkurtsen 19 Mayıs 2009 21:53:05

8

TÜRK SİNEMASININ KLASİK OLMUŞ FİLMLERİNDEN. AKA GÜNDÜZ YAZMIŞ, RAHMETLİ ATIF YILMAZ SENARYOLAŞTIRARAK YÖNETMİŞ, ELLİLERİN İKİ BÜYÜK YILDIZI EŞREF KOLÇAK (GERÇEK BİR HALK ÇOCUĞU) İLE ÇOLPAN İLHAN (GERÇEK BİR KENTSOYLU, ENTELLEKTÜEL) OYNAMIŞLAR, BAŞARI BİRAZDA BURADAN KAYNAKLANIYOR. OYUNCULAR ROLLERİNE ÇUK OTURMUŞ, ESER GÜZEL,YÖNETMEN GÜZEL, OYUNCULAR GÜZEL,PRODÜKTÖR GÜZEL. ORTAYA ÇIKAN FİLMDE KOLAY, KOLAY AKILDAN ÇIKAMAYACAK KADAR GÜZEL. SÜREYYA DURU İLE ATIF YILMAZ  VE HAYATTA OLMAYAN TÜM SANATÇILAR IŞIKLAR İÇİNDE YATIN. .EŞREF KOLÇAK VE ÇOLPAN İLHAN'a SAĞLIKLI VE UZUN ÖMÜRLER, BÜYÜK SANATÇILARI ALLAH BAŞIMIZDAN EKSİK ETMESİN. SAĞ İKEN KIYMETLERİNİ BİLELİM.

yalnızlar_rıhtımı avatar yalnızlar_rıhtımı 05 Mart 2009 19:01:03

çok güzel bir aşk filmi karşılıksız aşkın nasıl olduğu ancak böyle anlatılır.

Yandex.Metrica