Çark

8,47

( 17 kişi yorum yaptı )

Çark

Sinema Filmi

1987

Dört fabrika işçisinin mücadele öyküsü. Bir cam fabrikasında çalışan dört arkadaş, emeklerinin karşılığını alamayınca patronla çatışmaya girerler. Ancak sonuç aleyhlerine gelişir ve kendilerini kapının dışında bulurlar. Bu kez dört emekçi bir tersanede iş bulur. Ne var ki bu yeni işlerinde de başka bir sömürü düzeni ortaya çıkar. Patron tarafından "grev kırıcı" olarak kullanıldıklarını farkederler. Dört arkadaşın çalışma yaşamındaki son durakları Kazlıçeşme'deki deri atölyeleridir. Denetimsiz, son derece derece kötü ve sağlıksız bir düzende çalışmasını sürdüren işçilerden biri yaşamını yitirir. Bu iş kazası sonucunda dört emekçi arkadaş, işçileri bilinçlendirerek haklı oldukları grevi başlatırlar.

Ekip

Kurgu Necdet Tok (Kurgu)
Necdet Tok (Kurgu)
Yapım Ekibi Osman Çağlar (Yapım Sorumlusu)
Ramazan Denizhan (Yapım Amiri)
Can Dişiaçık (Yapım Asistanı)
Erdal Sümer (Set Amiri)
Aziz Kıskanç (Set Ekibi)
Recai Sümer (Set Ekibi)
Yönetmen Ekibi Fatih Rahmanlı (Yönetmen Yardımcısı)
Ümit Hiçdurmaz (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Metin Erdoğdu (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Sultan Yıldırım (Negatif Kurgu)
Ömer Aksu (Negatif Kurgu)
Fatoş Yıldırım (Negatif Kurgu)
Kemal Acehan (Jenerik Tasarım)
Sema Tokgöz (Laboratuar)
Şems Tokgöz (Laboratuar)
Aslan Tektaş (Laboratuar)
A. Tümay Rızai (Laboratuar)
Fehmi Acar (Laboratuar)
Armağan Köksal (Laboratuar)
Sabahattin Hoşsöz (Renk Düzenleme)
Işık Ekibi Recep Biçer (Işık Şefi)
İbrahim Sabuncu (Işık Şefi)
Şevki Tatlı (Işık Ekibi)
Süleyman İlbaz (Işık Ekibi)
Kaan Güner (Işık Ekibi)
Fazlı Sekizler (Işık Ekibi)
Ses Ekibi Erkan Esenboğa (Ses Mühendisi)
Soner Şenbecerir (Senkron)
Mustafa Kalkan (Senkron)
Metin Çeşmebaşı (Senkron)

Firmalar

Burak Film (Yapım)
Sineray (HAZIRLIK)

Son Yorumlar (17)

vatansever10 avatar vatansever10 03 Haziran 2017 03:10:11

7

Filmde emekçinin ve işçinin hakkının tam olarak verilmediği,hor görüldüğü işlenmiş.
Patronların dostça yaklaşımlarını şahsen göremedim.Cam atölyesinin patronu 1 kere işçilerle konuştu oda işçi çıkarımlarına zemin hazırlamak içindi.Polis Leman(müge Ak yamaç) karakteri çok sinir bozucuydu filmde.Tarık Akanın seslendirmesini genel olarak beğenmemekle birlikte,filmin ilkbaşlarında amelıyat çıkışı doktorun parayı sayıp cebine koyduktan sonra baban öldü demesi ilginçti.
İşçi ve emekçi dayanışmasını yansıtan birfilm olduğu için puanın 7dir.

AlınYazısı avatar AlınYazısı 15 Ocak 2016 09:57:27

7

Emek ve Alınteri teması fazla ağırca işlenmemiş
Ucundan dokundurulmuş...Sanki bir korku varmış gibi haraket edilmiş.
Patronların zalimce davranışları değil, patronun dostça yaklaşımı işlenmiş.ve İşçi ne sistemi ne patronu eleştirmiş.Başka bir alana dikkat verilmeye çalışılmış gibi.
İşçilerin sistemi ağırca eleştirmeleri ve Hak iddiA etmeleri yerine bilgisiz ve cahilce ne olup bittiğini anlama durumlarının yanında. Polis lemanın devlet siyaseti
ile işçi arasındaki perdenin anlatımında da sorun var. Ve Lemanın , raufun bir düşüncesinde kolundan tutup kapı ardına atmasından bir iki diyalogtan başka çatışma geçmez.
Halbuki, Polis ve işçi arasındaki çatışma bu filmde fazlasıyla anlatılabilirdi.Biraz daha siyasi durumlar ve Emek işlenebilirdi. Onlar yerine Rauf ve Leman'ın tekil olan yaşam
kavgaları anlatılır.Yani polis Leman'ın o üniformaları aniden giymesi fimde saçma bir durum yaratmış.
Alamancı recebin başka ülkedeki yaşam şartlarını anlatıp, onların ince çizgilerinin ayrıntılarını
olağan şekilde yayması bu ülkedeki kaybedilmiş ve gelmesi imkansız durumların farklı bir şekilde izahıydı.
Puan sistemi üzerinden insana verilen değerin sistematikliği bir yana, Alamancının bu ülkede kesik bir bacakla yaşam kavgasına girişmesinin zorluğuda yine eksik işlenmiş.
Makinaya kolunu kaptırıp Ölen Kerim, Çoçuk işçilerin belkide feryadı olabilirdi.
Okumayıp yaşam cehennemine çocuk yaşta atılan Kerim gibi çocuklar.
Alınteri diye ömürlerini ufacık yaşta feda etmiş olmalarının verdiği birlikle bir gurup şeklinde filmde haykırabilirlerdi.
Doğru ve yanlışları ile birlikte güzel bir film.

hobberdidance 05 Eylül 2015 01:38:10

Didaktik özellikleri ağır bassa ve bir kilometre taşı olamasa da 80 sonrası Sıkıyönetim etkileri devam ederken bunun işçilere olan yansımasından bahsedebilen ender işçi filmlerimizden. Cam işçiliğinden, grev kırıcılığı ve İşçi Yasası'na, deri atölyel erindeki sömürü ve güvencesiz çalışmaya kadar uzanan bir perspektifle işçilerimizin genel durumunu gözler önüne seriyor. Polis ve işçi çift vasıtasıyla sınıf çatışmasından bahsetmeyi de atlamıyor. Çekimlerden 20 gün sonra Kazlıçeşme'deki deri işçilerinin greve gitmesi ve Kazlıçeşme'deki deri atölyelerinin kapanması da sinemanın neler yapabileceğini gösteriyor. Sonuç olarak da çok az salonda yer bulabilen ve patronları rahatsız eden bir film oluyor, tam da bu yüzden kaçırmamamız gerekir.

liondaddy avatar liondaddy 08 Eylül 2013 19:57:52

10

Tarık Akan'ın 80 sonrası dönemlerde bir çok oynadığı filmde siyasi ve politik içerikli mesajlar veriliyor. Çark filmi de Politik tür ve içeriği olarak en iyi filmlerin başında geliyor diye tahmin ediyorum...

YSHN avatar YSHN 05 Ekim 2012 15:37:06

7

dediğiniz gibi güzel bi film

kartal tibet tutkunu avatar kartal tibet tutkunu 24 Ekim 2011 23:04:10

10

...filmin ismi Çark. 80' sonrası çekildiği için, tabiatı ile bire bir istenilen düzey mesaj vermesi beklenemez. Herşeye ragmen bir düzenin düzensizliğini anlatması bile manidar...

Yandex.Metrica