Çifte Tabancalı Kabadayı

7,89

( 6 kişi yorum yaptı )

Çifte Tabancalı Kabadayı

Sinema Filmi

1969

Dusty Springfield’in ‘The Look Of Love’ albümü (Aralık, 1967). Aynı adlı şarkının (Ocak, 1967) (Burt Bacharach / Hal David) 2.18’den sonraki enstrümantal kısmı.
Adını öğrenemediğimiz otelin birinci katında 12 numaralı oda. Şarkıcı Meltem Mete (O’nun da adını öğrenemiyoruz) tüm güzelliği ile etkilemeye çalışıyor. Rıfat’ın ceketini çıkarır, pantolon kemerini çözer. Ancak şapkaya uzanınca yaka paça dışarı atılıyor!
Nedir bu şapkayı böylesine önemli yapan? Siyah şapkadaki sır, polisi, mafyayı, İnterpol’ü ve seyirciyi film boyunca uğraştıracaktır.


Alessandro Alessandroni’nin ıslığıyla Ennio Morricone melodileri; ‘The Good the Bad and The Ugly’ (1966) ve ‘For a Few Dollars More’ (1965).
60’ların İstanbul’u. Rıfat’taki hüzne uygun yağmurlu bir sonbahar. Ön camın tam ortası kurşun delikli arabası; Hiç gülmeyen, şakakları kırlaşmış genç bir adam; Araba vapuru; Çığlık çığlık martılar. Yalnızca kendisinin bildiği bir eve doğru ilerliyoruz.
“Anlat bakalım, beni niye çağırdın?” [Burası, ‘Aşk Mücadelesi’nde (1966) Ahmet-Yusuf Sezgin’in; ‘Kardeş Kavgası’nda (1967) Alev-Sevda Ferdağ’ındı]. Keki dediği ‘gazeteci’ kardeşi Necdet ve eşi Elif. Sessizce yenen akşam yemeği. Kaşık sesleri ile geçen uzunca bir sürenin sonunda gelir yukarıdaki soru.
“Son zamanlarda yazdığım bir seri röportaj Kemal’in işine dokundu. Kemal işi iyice azıttı. Bir krallık kurdu İstanbul’da sanki. Kimse başa çıkamıyor O’nunla. Beni tehdit etti. Memleketi terk etmezsek sonumuz iyi olmazmış. Hayatımız tehlikede. Polise müracaattan da korkuyoruz. Her yerde adamları olması ihtimali var.”
Yine sessizlik ve ayağa kalkar Rıfat. “Ben gideyim. Bazı yerlere uğramam lazım (nereye gideceği anlaşılabiliyor). Sonra bol bol görüşürüz. Bereketli olsun. Hadi eyvallah.”
Ama ‘sonra’ bol bol görüşemeyecek, ölü olarak görebilecektir Onları!
Kemal’i, ‘anlayacağı yöntemle’, rahatsız etmemesi için uyarır.
Aralarındaki sorun, uzun yıllar öncesinde saklı. Hepsi, aynı mahallenin gençleriydi. Necdet’in okuması için tahsilini yarım bırakmış Rıfat. “Anam ölürken, kardeşimi bana emanet etti. Kendimden çok O’nu düşünmem gerek” diyordu.
İlk sürpriz, “Dönsen de Artık Sevemem Seni” şarkısının çalındığı küçük çayevinde karşımıza çıkıyor. Tek mutluluğu güzel Elif ile beraber olmak Rıfat’ın! Seviyorlar birbirlerini.
Kaçakçılıkta daha o zamanlarda ‘uzmanlaşan’ Kemal, sık sık yolunu kesiyor genç kızın. “Nereye böyle güzelim? Âleme şapır şupur bize ya Rabbi şükür mü? Hem arkadaş malı ortak sayılır! Sonra ben zengin çocuğuyum. Beni tercih etmen menfaatinin icabı.”
Durumu fark eden Rıfat, ‘uygun bir şekilde’ yola getirir ‘zengin çocuğunu’!
Filmin ikinci sürprizi içinse yapacak bir şey yok! “Dünyada en çok sevdiğim insan sensin. Senin için yapamayacağım şey yoktur” dediği, uğruna Kemal’le dalaştığı genç kızı, kardeşinin de sevdiğini duyunca dünyası kararır. “Eğer O’nunla evlenemezsem intihar ederim” demişti Necdet. (Elif’le ilişkisini Kemal’in bilip kardeşinin bilmemesi ilginç).
Başka çare kalmamış, yollarını ayırır. “Bak Elif, dinle beni. Serseri, bıçkın, külhanbeyin biriyim ben. Bir gün biri çıkıp ya beni vuracak ya da benden intikam almak için seni vuracak. (Bu öngörüsü, ilerde, doğru çıkıyor). Sonumuz yok bizim. Zaten aramızda da fazla bir şey geçmedi.”
Necdet ve Elif evlenirler. Rıfat şehri terk eder. Kemal, kaçakçılık ve kumar gibi kanunsuz işlerde ‘kral’ olur.
Necdet’in yazıları polisin dikkatini Kemal’e yöneltmiş. Baskınlar, tutuklamalar. O da ihbarcıyı Rıfat sanıp, en yakınları Necdet ve Elif’i öldürtür.
Bir tuzakla dövülür kahramanımız. İntikamı da aynı ölçüde acımasız olacaktır.


Rıfat’ın şapkasında ne olduğu ile ilgili görüşlerin bazıları; “Ortadoğu’daki füze kızaklarının planları… İskambil kâğıdı… Mafyanın Ortadoğu elemanlarının listesi.”
‘Beyâtî Makamında Ney Taksimi’. Elif toprağa verilirken ağır ağır şapkasını çıkarır. İçinde genç kızın resmi!
Rıfat’ın acı içindeki yüzünden bir damla gözyaşı aşağı doğru kayıyor. (Arda Uskan’la söyleşisinde “Bir oyuncunun asıl malzemesi yüzüdür” demişti Yılmaz Güney).
(Yazan: Murat Çelenligil)

Künye

Yönetmen Mehmet Aslan
Senaryo ,
Yapımcı İrfan Atasoy
Görüntü Yönetmeni Ali Uğur
Tür Aksiyon, Dram, Komedi, Macera
Özellikler Siyah Beyaz
Ülke Türkiye
Etiketler Araba Vapuru, Bitirim, Bitirimhane, Cinayet, İntikam, Daha Fazlası

Oynayanlar

Yılmaz Güney Yılmaz Güney Rıfat
Sezer Güvenirgil Sezer Güvenirgil Elif
Necati Er Necati Er Kemal
Meltem Mete Meltem Mete Dansöz
Sami Tunç Sami Tunç Necdet / Keki
Haydar Karaer Haydar Karaer Polis Müdürü
Danyal Topatan Danyal Topatan Kemal'in Adamı
Süheyl Eğriboz Süheyl Eğriboz Kemal'in Adamı
Kudret Karadağ Kudret Karadağ Fedai
Çetin Başaran Çetin Başaran Kemal'in Adamı
İhsan Bayraktar İhsan Bayraktar
Cevdet Balıkçı Cevdet Balıkçı Kemal'in Adamı
Ahmet Koç Ahmet Koç Kemal'in Adamı
İhsan Gedik İhsan Gedik Kemal'in Adamı
Abidin Görsev Abidin Görsev
Doğan Tamer Doğan Tamer Komiser
Osman Karahan Osman Karahan
Günay Güner Günay Güner
Baykal Kent Baykal Kent
Osman Han Osman Han
Erdoğan Aktaş Erdoğan Aktaş
Ramazan Yaşılak Ramazan Yaşılak
Hasan Yıldız Hasan Yıldız Şüpheli
Dündar Aydınlı Dündar Aydınlı Kötü Adam
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Yılmaz Güney Seslendirmesi
Nevin Akkaya Nevin Akkaya Sezer Güvenirgil Seslendirmesi
Sadettin Erbil Sadettin Erbil Necati Er Seslendirmesi
Mümtaz Ener Mümtaz Ener Haydar Karaer Seslendirmesi
Reşit Gürzap Reşit Gürzap Seslendirme
Toron Karacaoğlu Toron Karacaoğlu Sami Tunç Seslendirmesi
Agah Hün Agah Hün Baykal Kent ve Danyal Topatan Seslendirmeleri
Sacide Keskin Sacide Keskin Meltem Mete Seslendirmesi
Oktay Yavuz Oktay Yavuz
Vala Önengüt Vala Önengüt Doğan Tamer Seslendirmesi

Ekip

Kurgu Şerif Gören (Kurgu)
Yapım Ekibi Cevat Alkan (Yapım Sorumlusu)
Cevat Alkan (Yapım Amiri)
Şeref Yörük (Yapım Asistanı)
Bekir Çetiner (Yapım Asistanı)
Nizam Ergüden (Set Amiri)
İbrahim Uğurlu (Set Ekibi)
Ahmet Çetiner (Set Ekibi)
Yönetmen Ekibi Savaş Eşici (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Kazım Coşkun (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Ender Teker (Negatif Kurgu)
İbrahim Üstüner (Laboratuar Şefi)
Şaban Aldemir (Laboratuar)
Hüseyin İnci (Laboratuar)
Işık Ekibi Şevket Yılmaz (Işık Şefi)
Ses Ekibi Necip Sarıcıoğlu (Ses Kayıt)
Mustafa Kent (Senkron)
Müzik ekibi Şerif Gören (Müzik Yönetmeni)

Firmalar

Lale Film (Seslendirme)
Ender Işık Servisi (Işık)
Lale Film (Film Hazırlık)
İrfan Film (Yapım)

Son Yorumlar (6)

kartal tibet tutkunu avatar kartal tibet tutkunu 07 Ağustos 2012 05:58:17

10

Bence konu bildik ve alışılmış olsa da: Yönetmen Mehmet ASLAN'IN izlenilebilir düzey olan bir Yılmaz GÜNEY filmi. Konusu:) Gazeteci bir kardeşle kabadayı olan bir ağabeyin aynı kızı sevmelerini, kardeşinin mutluluğu için de fedakarlık etmeyi yeğley en bir kabadayının öyküsü..

benimsinema avatar benimsinema 15 Mayıs 2012 21:13:05

6

ben filmi okadar da begenmedim...elistirecek bi cok nedeni var. mesela sezer güvenirgilin, toplasam belkide 15 dak. oynmasi hosuma gitmedi...ilk baslarda sezerle ask yasayan yilmaz, kardesinin sezeri sevdigini söyleyince, kardesine asigini ister...ne cati erle ayni mahallede yasayan yilmaz, necatinin tuzagina düsünce ona düsman olur ve intikamini alir. filmde iyi olan sami tuncu iyi rolde görmek ve yilmazin sonunda ölmemesi...

Loverman avatar Loverman 24 Aralık 2009 01:22:12

8

rıfat la elif birbirlerini severler. kardeşi necdet in elifi sevdiğini söylemesiyle elif i ona bırakacaktır. elife yalanlar söyleyerek kendisinden nefret etmesini ve gazeteci kardeşi necdet le evlenmelerini sağlar. bu yazdıklarım filmin son sahneleri olup rıfat ın, elifin mezarında beraber yaşadıklarını aklına getirdiği sahnelerdir. sonrası yani filmin başı ise: necdet, kirli işler çeviren ve aynı mahallede daha önceden tanıdıkları kişi olan kemalin tehdidine karşılık abisi rıfattan yardım isteyecektir. kemalin işlerini necdet gazetede haber yapmıştır. bundan sonra kemal ve adamları ile rıfat arasında kavgalar başlar. polis, kemal ve rıfatı takibe alır. bir yandan da rıfatın siyah şapkası ilgi çekmektedir. çünkü her yerde bu şapkayı kullanır, çıkarmaz kimse de onu başından çıkarmaya güç yetiremez. sadece komiser rolündeki haydar karaer şapkanın içindekini görür fakat sesi çıkmaz. (o ara bende merak etmiştim) rıfat ve kemal in kavgasından bilgi alamayan komiser necdetten yardım alır. kemalin depoları polis tarafından basılınca kemal bunu rıfatın yaptığını düşünerek intikam almak için necdet ve elifi öldürür. buna karşılık rıfat da kemali ve bütün adamlarını temizler. elifin mezarında hoca dua okuyunca rıfat şapkasını çıkarır. o şapkada da elifin resmi vardır.

hüdayfa avatar hüdayfa 05 Ekim 2008 19:21:10

5

Çorba içerlerken Necdet, ağabeyine: << Eh, az değil görüşmeyeli epey oluyor aşağı yukarı.>> şeklinde son derece açık bir zaman zarfıyla cümle kuruyor..

ayyaşguney 05 Kasım 2005 10:23:37

10

HARİKA MÜZİĞİDE GÜZEL.

firat_yilmaz 12 Ocak 2005 20:31:15

8

çirkin kralın kardes sevgisini insanin kardesi icin sevdigi kizdan bile vazgececegini anlatan cok anlamlı bir film....

Yandex.Metrica