Gençlik Hülyaları

8,13

( 6 kişi yorum yaptı )

Gençlik Hülyaları

Sinema Filmi

1962

Boğaz’ı gören ahşap pansiyonda bir oda.
Gönül; “Burada çok rahatım. Ayda 40 lira veriyorum. Güzel değil mi odam? Bak, penceresi denize bakıyor. Annem, ‘denize bakan odalara sabaha karşı melekler gelir’ derdi. Eskiden beri merak ederim ama bir türlü sabaha karşı uyanık olamıyorum.”
Kenan; “(Genç kızın gözlerine bakarak) Burada da bir melek var.”
Gönül; “Beni ayıplama. Kocaman kız masallara inanıyor deme.”
Kenan; “Aynı şeyi ben de duymuştum. Bizim de bahçe içinde bir evimiz olacak. Öyle bir ev ki pencerelerinden melekler girsin. Seni ortalarına alsınlar. Saçlarını tarayıp alnına portakal çiçeklerinden taç oturtsunlar.”
Gönül; “…”


‘Le Coupable’ın (1896) (François Coppèe) bir Yeşilçam uyarlaması.
Jenerikte, ‘101 Strings In A Symphony For Lovers’ albümündeki (1957) “Rachmaninoff’s Pi ano Concerto No. 2 (Excerpt)” (1901) (Sergei Rachmaninoff) var.
Önce, birbirini çok seven iki genci tanıyoruz. Gönül (romanda ‘Perrinette Forgeat’), İmrahor Işık Eczanesi’nde kasiyer. Kimsesi yok. Hacer Teyze’nin evinde bir oda kiralamış.
Kenan (kitapta ‘Chrètien Lescuyer’) ise avukat çıkmak üzere. Sonradan savcı olarak göreceğiz.
Doktora imtihanını (babasıyla konuşmasında ‘avukatlık stajı’) vermesine bir ay kalmış. Ailesinin yanına kısa bir seyahat yapıp durumu anlatacak, Sonrasında evlenecekler. “Bizim dede yadigârı çiftlik, çiftlik olalı inan senin gibi güzel bir gelin görmemiştir.” Gönül de her zaman bir çiftlikte yaşamayı ‘tahayyül ederdi’. Hatta rüyalarında hep bunu görürmüş. Delikanlı “Bütün rüyalarımız hakikat olacak. Babam serttir ama iyi bir insandır. Seni evlatları gibi sevecekler eminim. Zaten annemin de tek emeli benim evlenmemdir. Yalnız bir şartı var, en az 7 çocuk istermiş” diye şakalaşıyor.
Yağmurlu bir gece ikisi de iyice ıslanmıştı. Genç kız, sevdiğini bu halde göndermez ve odasına alıp elbiselerini kurutur. Birbirlerinin olurlar.
Günler sonra Haydarpaşa Garı. Kenan, durumu konuşmaya gidiyor. Arkadaşı Suphi ile Gönül yolcu etmeye gelmişler. Aklımız hep “Babam serttir ama iyi bir insandır” cümlesi!
Korktuğumuz gibi de olur. Adını öğrenemeyeceğimiz babası ‘münasip’ bir kız bulmuş, aile büyükleri anlaşmışlar bile. Öylesine dediğim dedik ki, delikanlının cılız karşı çıkışları ile ‘kalp krizi geçirip felç olur’! “Benim bulduğum kızla evlenmezse, reddederim. Babalık hakkımı helal etmem” diyormuş.
Kenan’ın veda mektubunu aldığında Gönül de bir bebek beklediğini yazıyordu; “Mühim bir haberim var. Pencereleri denize bakan evimize başında portakal çiçekleriyle taç örülmüş hakiki bir melek geliyor.”
Sonrasında ne ‘portakal çiçekleri’ ne ‘denize bakan pencere’ var. O çevreden uzaklaşıp Yün İplik Fabrikası’nda bir iş buluyor.
Bir oğlu olur, Fikret (romanda ‘Chrètien Forgeat’). Gündüz tezgâh, gece dikiş makinesi başında geçen zor yıllar. Brahms’ın Ninnisi, bir damla gözyaşı.
Fabrikadaki Ustabaşı Ahmet’le (Dülger ustası ‘Prosper Aubry’) evlenir. Oğlu ve üvey baba arasındaki gerginlik çocuğu evden kaçırır. Peşinden koşan Gönül, bir kamyonun altında (kitapta ‘kızıl humması’ nedeniyle) can veriyor. Suphi’nin mektubundan durumu öğrenen Kenan, İstanbul’a gelir ama çok geç.
Fikret artık köprü altlarında, bir sokak çocuğu. Oralarda tanıştığı Çetin de arkadaşı. Bir polis baskınıyla götürüldüğü ıslahevinden 18 yaşını doldurunca çıkabilecektir.
Daha o gece mutsuzluk ve mutluluğu birbiri ardınca yaşıyor. Bir kavga sırasında Çetin’i kurtarmak isterken birinin ölümüne neden olur. (Daha doğrusu kendisi böyle sanıyor. İşin aslı, adamı Çetin öldürmüş ama bunu söylemez. İlerde bu durumu çıkarı için kullanacaktır). Aynı gece Necla ile karşılaşıyor. Suçluluk duygusuyla kaçarken arabasına sığınmıştı.
Genç kız, Suphi’nin kızı. Delikanlıya babasının fabrikasında bir iş bulur. Sonraki günlerde bakışmalarından birbirlerini ne kadar sevdiklerini anlıyoruz. (Romanda Necla yok).
Çetin’in ortaya çıkıp delikanlıdan 10 bin lira istemesi ile gelişen olaylar, kavgalarına ve kendi bıçağı ile ölümüne neden olur.
Ağır Ceza’da 450. maddeden yargılanır, Fikret. “İpe gidiyor.”
Kaderin cilvesi, Savcı da Kenan!
Neyse ki karar okunurken, Çetin’in karısı Durnev her şeyi açıklayıp kurtarıyor kahramanımızı.

Orada olmayı çok istediğimiz kır lokantası.
Necla; “Burasını çok seviyorum.”
Fikret; “Ben de. Aslını istersen seninle beraber olduktan sonra her yeri seviyorum!”
Birkaç masa ötede, Tosun Usta’nın tek hamlede bütün bir dolmayı yutması görülmeye değer!
(Yazan: Murat Çelenligil)


8.10.1962 pazartesi Şan,Suatpark,Melek,Yeni Atlas,Çeliktaş,Balıkesir Yeni,Samsun Yıldız,Merzifon Şan,Çorum Turan sinemalarında gösterime girmiş. Zafer ALGAN

Künye

Yönetmen Halit Refiğ
Senaryo
Yapımcı Nahit Ataman
Görüntü Yönetmeni Ali Uğur
Eser
Süre 85 dk
Tür Bilim Kurgu, Dram
Özellikler 35 mm, Siyah Beyaz
Ülke Türkiye
Etiketler Gençlik, Romandan Uyarlama, Sokak Çocuğu Daha Fazlası

Oynayanlar

Göksel Arsoy Göksel Arsoy Fikret
Nilüfer Aydan Nilüfer Aydan Necla
Pervin Par Pervin Par Gönül
Kenan Pars Kenan Pars Kenan
Reha Yurdakul Reha Yurdakul Suphi
Erol Taş Erol Taş Ahmet
Hüseyin Baradan Hüseyin Baradan Çetin
Necdet Tosun Necdet Tosun Tosun Usta
Suzan Avcı Suzan Avcı Durnev
Fuat İmer Fuat İmer Ağır Ceza Üyesi
Afif Yesari Afif Yesari Avukat
Feryal Altınbaş Feryal Altınbaş
Abdullah Ferah Abdullah Ferah Mübaşir
Atilla Engin (2) Atilla Engin (2) Çetin'in Çocukluğu
Mahmure Handan Mahmure Handan Kenan'ın Annesi
Selahattin İçsel Selahattin İçsel Kenan'ın Babası
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Nilüfer Aydan Seslendirmesi
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Göksel Arsoy Seslendirmesi
Rıza Tüzün Rıza Tüzün Fuat İmer Seslendirmesi
Sadettin Erbil Sadettin Erbil Hüseyin Baradan Seslendirmesi
Sami Ayanoğlu Sami Ayanoğlu Erol Taş Seslendirmesi
Osman Alyanak Osman Alyanak Selahattin İçsel Seslendirmesi
Sacide Keskin Sacide Keskin Mahmure Handan Seslendirmesi
Handan Kadıoğlu Handan Kadıoğlu Pervin Par Seslendirmesi

Ekip

Kurgu İzak Dilman (Kurgu)
Yönetmen Ekibi Tunç Başaran (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Kaya Ererez (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon İbrahim Üstüner (Laboratuar Şefi)
Ses Ekibi Necip Sarıcıoğlu (Ses Kayıt)

Firmalar

Efe Film (Yapım)
Lale Film (Film Hazırlık)
Apa Ofset Basımevi (Afiş Baskı)
Apa Ofset Basımevi (Lobi Kart Baskı)
Lale Film (Seslendirme)
Uğur Film (İstanbul İşletme)
Nil Film (İzmir İşletme)
Atlas Film (Adana İşletme)
Selçuk Film (Karadeniz İşletme)
Başar (Ankara Dağıtım)
Faal Film (Zonguldak Dağıtım)

Son Yorumlar (6)

performer avatar performer 15 Ocak 2015 23:13:04

7

filmdeki klasik müziklerde yönetmen halit refiğ'in parmağı olduğu kesin. bence! usta yönetmenin çok iyi olmayan filmlerinden.

benimsinema avatar benimsinema 02 Haziran 2013 18:51:22

7

kenan parsi sesilendiren sadri alisiktir.... bende izlemekten zevk aldim... oyuncular olsun, kamera arkasinda ki ekip olsun, zaten hepsi kendisini kanitlamis insanlardir...ama keske filmde pervin par bu kadar erken ölmeseydi...

unut avatar unut 30 Mayıs 2013 13:37:01

10

mükemmel bir film ben izlerken çok zevk aldım

mkurtsen avatar mkurtsen 03 Şubat 2013 10:42:57

8

Film bugün şifreli kanallardan birinde oynuyor. Yeniden bakma fırsatım oldu. Halit Hoca'nın altmışlarda çektiği iyi filmlerinden.
Senaryo François Coppee'nin Şuçlu Romanın'dan adapte. Boş vakitler için iyi bir seyirlik.
10/8.

capone avatar capone 12 Mayıs 2008 10:26:05

8

izlenebilir bir film.mazisi karanlık bir gençle yüreği iyilik dolu bir genç kızın güzel aşkı.genö işlemediği suçlardan dolayı hüküm giyecek ancak babası olduğunu sonradan öğrendiği savcı tarafından kurtularak sevdiği kızla bir ömür boyu beraber olaca ktır

aycell_90 avatar aycell_90 01 Ağustos 2007 23:51:08

7

değişik bi film fena değildi.

Yandex.Metrica