Güneş Doğmasın

8,64

( 8 kişi yorum yaptı )

Güneş Doğmasın

Sinema Filmi

1961

Miles Davis’in trompetinden ‘Nuit Sur Les Champs-Élysées (Take 4)’ (Miles Davis) (8. saniyeden itibaren). “Ascenceur Pour L’Échafaud” (Frantic) (1958) filminin melodisi.
Köstebek; “Merhaba Ali.”
Ali; “…”
Köstebek; “Hasan Abi seninle konuşmak istiyor.”
Ali; “…”
Köstebek; “Çok mühimmiş ama çok.”
Ali; “…”
Köstebek; “Karın hakkında!”

‘A Gun For Sale’ (1936) (Graham Greene) (‘Satılmış Adam’-Varlık Yayınevi-Temmuz, 1955) (Çeviren Filiz Karabey) adlı romandan yapılan Hollywood filmi ‘This Gun For Hire’ın (1942) Yeşilçam uyarlaması.
“The Ballad of High Noon (Do Not Forsake Me, Oh My Darlin’)” (1952) (Dimitri Tiomkin / Ned Washington); “I do not know what fate awaits me//I only know I must be brave.”
Jenerikteki 1953 Akademi ödüllü melodinin ardından ‘Üç Yıldız Artist Bürosu’ndayız. Ben zerini ‘Sokakta Kan Vardı’da (1965) göreceğimiz çeteye ait bir yer burası. Esrar ve kadın ticareti yapıyorlar. Kahve kaçakçılığı gibi ufak tefek işler de.
Piyasaya sürdükleri uyuşturucunu haddi hesabı yok. Kızların çoğu ‘artist olmak için evden kaçıp’ Horoz Ahmet’in eline düşmüş. Ama varacakları yer bambaşka. “Ay sonuna kadar 10 kızı doğrulttuk mu ver elini Lübnan.”
Çetedekiler de az bulunur kişiler; Ağzından eksik etmediği çikolatası ile Köstebek (roman ve Hollywood filminde neneli şeker-peppermint düşkünü Willard Gates ve Cholmondeley/Davis), Hüseyin Güler, Hakkı Haktan, Recep-Zeki Tüney, Hayri-Mehmet Ali Akpınar. Ve zincirin zayıf halkası Hasan-Ahmet Tarık Tekçe. Kendisine emanet edilen iki kilo ‘mal’ın parasını at yarışlarında kaybetmiş. Bu nedenle iyi bir dayak yiyor.
Patron Ahmet de tam profesyonel değil; “Adam olursan gene beraber çalışırız. (‘Adam olmak’ ortama göre nasıl da değişiyor!) Hepimiz insanız. Olur böyle şeyler.” Hasan’ı affetmesinin bedelini birkaç gün sonra hayatı ile ödeyecektir. Oysa piri üstadı Al Capone böyle durumlarda beysbol sopası kullanırdı!
60’ların İstanbul Boğazı’nda demir atan bir gemi. Filmdeki olaylar bu demir atma ile 4 gün sonraki demir alma arasında geçiyor.
Kaptan Ali, aylar sonra karısı Ayşe ve küçücük kızı Gülşen’e kavuşmak üzere. Sefer boyunca resimleri elinden düşmemişti. Ayşe’nin, bir önceki sahnede Horoz Ahmet’le öpüşen kadına benzemesi biraz can sıkıcı ya neyse. Aynı gemiden ‘Sarhoş’ Cemil de Baygın Melahat’ı yakaladığı gibi Hıristo’nun Meyhanesi’nde alacakmış soluğu.
‘Kanlı Firar’ (1960) ve ‘Acı Günler’ (1966) filmlerindeki Haliç Antrepo. Polis memuru Mahmut, Ali’nin mahalleden arkadaşı. Karşılamaya gelmiş. “Akşam yemeğe bize gel. Rahatça konuşuruz… Yabancı yok, belki nişanlımla annesi gelir. Ali… Şey…” diye kem küm etmesinden bir şeyler olduğu belli. “Çıkar şu dilinin altında ne varsa be Mahmut Abi.”
Mahmut’un söylemekte zorlandığı şey ‘evlilik tasası’ olsaydı keşke!
Bakkalı, manavı ve saklambaç oynayan çocukları ile kahramanımızın mahallesi. Sokakta bir karşılaşma tadımızı daha da kaçırır. Delikanlının “Ne o Köstebek, sen hâlâ yaşıyor musun?” diye takılmasını “Yaşıyoruz, ya. (Ali uzaklaştıktan sonra) Haline gülmek için” sözleriylr karşılıyor.
‘Around the World in Eighty Days’deki (1956) ‘Passepartout/Paris Arrival’ (Victor Young) ve ‘Pictures at an Exhibition’ (1874) (Modest Mussorgsky) süitindeki I. Gnomus. Filmin çarpıcı sahnelerinden biri. Ailesine kavuşmanın sevinci ile eve girdiğinde ortalık darmadağınıktı. Gerçeği kızından öğrenir. “Annem gitti, baba.”
Ayrıntıları da komşu Şaziye Teyze-Araksi Hebo’dan. “Gittiğinin ayı dolmamıştı. Sizin eve bir adam dadandı… Sonra bir sabah Gülşen’i bize bıraktı. ‘Çarşıya gidiyorum, dönüşte alırım’ dedi. Gidiş o gidiş.”
O gece Mahmut’un nişanlısı Zehra ile tanışıyoruz. Polisiye olaylara kafa yoran bir genç kız. Yemek boyunca “Bakkal Hasan Efendi’nin kasasını soyan hırsızları; Kasımpaşa Cinayeti’nin failini; Tophane Hamamı’nda asılı bulunan adamı; Göztepe’ye dadanan gece hırsızını; Yel değirmeni Canavarı’nı” konuşurlar. Mahmut’un meslek hikâyelerini dinleye dinleye kendini Şerlok Holmes sanmaya başlamış. Ama birkaç gün içinde olacakları hayal bile edemezlerdi.
Hasan, Köstebek’in yardımıyla bir plan yapmış. Patron’dan yediği dayağın intikamı için Ali’yi kullanacak. Kararsızlık içinde bocalayan delikanlıya Ayşe ve Ahmet’in sarmaş dolaş resimlerini gösteriyor; “Eloğlu nikâhlı karına el atsın, sen ne yapacağını bilme. Olur mu bu?” Eline bir tabanca tutturup Ahmet’in villasına gönderince ne olacağı belli.
Köstebek “Korktum senden Hasan Abi. Hem karısını Patron’un kucağına attın. Hem de kocasını üstüne saldın” diyor. “Bir taşla iki kuş buna derler işte.”
“Ascenceur Pour L’Échafaud”daki (1958) (Miles Davis) ‘Motel (Dîner Au Motel)’. Karısını ve Ahmet’i öldürdükten sonra Hasan’ın kurşunu ile yaralanır. Ali kurulan tuzağı anlamış ama neye yarar. Artık hem av hem avcı. Polisten kaçarken kendisine oyun oynayanları cezalandıracak.
Emniyet Müdürü-Adnan Uygur, Ali’yi yakalama görevini Mahmut’a veriyor. “22 yıllık arkadaşımdır... Bileklerine nasıl kelepçe geçiririm” sözleri fayda etmez. ‘Vazife bütün hislerin önündeymiş’.
Kahramanımız Gülşen’i Şaziye Teyze’ye bırakır. Kolundaki kurşunu Dr. Sait Sez’e çıkarttırıyor.
Gemide saklanmak için Cemil’in yardımını ister. İki gün sonra Sirkeci Araba Vapuru İskelesi’nde buluşacaklar. Bu arada ‘görülecek bir hesabı varmış’.
“Ascenceur Pour L’Échafaud”daki (1958) (Miles Davis) ‘Final (Take 3) (Chez Le Photographe Du Motel)’. Üçkâğıtçı bakkaldan Köstebek’in yerini öğreniyor; Üsküdar’daki Şark Oteli. O’nu izleyerek Hasan’ı bulacak.
“Ascenceur Pour L’Échafaud”daki (1958) (Miles Davis) ‘Au Bar Du Petit Bac’ ve “Sur L’Autoroute”. Arabalı vapur ve eğri büğrü sokaklarda devam eden koşuşturmaya, bir rastlantı ile Zehra da katılır. Ali’nin arandığını Mahmut’tan öğrenmiş. Ama durumu polise bildirmek bir yana kanayan yarasını sararak kahramanımıza yardım ediyor.
O hengâmede iki genç âşık olur. Daha da şaşırtıcı olanı o ‘dar zamanda’ suç ve suçlu konularında konuşuyorlar. Zehra “Adam öldürmek insanın kendi elinde. İnsan kendi kaderini kendi çizer” diye cinayete karşı çıkıyordu ancak Ali’yi kurtarmak için elini kana bular. Hayri’yi öldürür.
‘Grand Canyon Suite: V. Cloudburst’ (1931) (Ferde Grofé). Sonrası çete ile hesaplaşma. Çikolata delisi Köstebek ve Hasan dâhil hepsi ölür.
“Ascenceur Pour L’Échafaud”daki (1958) (Miles Davis) ‘Générique’. Sirkeci İskelesi’ne, yaralı ve perişan geliyorlar. Ama artık çok geç. Gemi demir almış bile. Son ana dek beklemişti Cemil.
Ali; “Olmadı Zehra, beceremedik. Gemi kalktı. Bak uzaklaşıyor. Son ümidimiz de kayboldu.”
Zehra; “Ölüyorum Ali. Öleceğime değil senden ayrılacağıma yanıyorum.”
Filmin başında dört buçuk ay süren seferden yakınan genç kaptan, bu kez, sevdiği ile dönüşsüz bir yolculuğa çıkıyor.

“Ascenceur Pour L’Échafaud”daki (1958) (Miles Davis) ‘Nuit Sur Les Champs-Élysées (Take 3)’.
Ali; “Nefretin yerini sevgi aldı Zehra. Seni sevmek her şeyi unutturdu bana. Artık ölsem bile yüreğimde en ufak bir intikam hissi olmayacak.”
Zehra; “Asıl mesele ölmek değil, yaşayabilmek.”
(Yazan: Murat Çelenligil)

Künye

Yönetmen Memduh Ün
Senaryo ,
Yapımcı Memduh Ün
Görüntü Yönetmeni Memduh Yükman , Şevket Kıymaz
Tür Dram, Polisiye
Özellikler Siyah Beyaz
Ülke Türkiye
Etiketler Adam Öldürme, Cinayet, Çatışma, Çikolata, Eş Ve çocuk, Daha Fazlası

Oynayanlar

Göksel Arsoy Göksel Arsoy Ali Doğan
Nilüfer Aydan Nilüfer Aydan Zehra
Reha Yurdakul Reha Yurdakul Mahmut
Ahmet Tarık Tekçe Ahmet Tarık Tekçe Hasan
Suphi Kaner Suphi Kaner Cemil
Senih Orkan Senih Orkan Horoz Ahmet
Ümran Taşkent Ümran Taşkent Ayşe
Semiha Yankı Semiha Yankı Gülşen
Niyazi Er Niyazi Er Polis Müdürü
Mehmet Ali Akpınar Mehmet Ali Akpınar Hayri
İclal Genç İclal Genç Mahmut'un annesi
Hüseyin Güler Hüseyin Güler Hasan'ın Adamı
Araksi Hebo Araksi Hebo Şaziye Teyze
Selahattin Yazgan Selahattin Yazgan Dr. Sait Sez
Asım Nipton Asım Nipton Vapur yolcusu
Zeki Tüney Zeki Tüney Recep
Hakkı Haktan Hakkı Haktan Hasan'ın Adamı
Adnan Uygur Adnan Uygur Emniyet Md.
Meriç Başaran Meriç Başaran Hemşire
Tunç Başaran Tunç Başaran Simitçi
Nevin Akkaya Nevin Akkaya Nilüfer Aydan Seslendirmesi
Sacide Keskin Sacide Keskin İclal Genç Seslendirmesi
Toron Karacaoğlu Toron Karacaoğlu Reha Yurdakul Seslendirmesi
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Göksel Arsoy Seslendirmesi
Kemal Ergüvenç Kemal Ergüvenç Ahmet Tarık Tekçe Seslendirmesi
Ulvi Uraz Ulvi Uraz Köstebek
Rıza Tüzün Rıza Tüzün Asım Nipton Seslendirmesi

Ekip

Kurgu Metin Miroğlu (Kurgu)
Sanat Yönetmeni Niyazi Er (Sanat Yönetmeni)
Yapım Ekibi Adnan Uygur (Yapım Sorumlusu)
Naci Saraç (Yapım Asistanı)
Nuri İnal (Set Amiri)
Yönetmen Ekibi Tunç Başaran (Yönetmen Yardımcısı)
Erdoğan Tokatlı (Yönetmen Yardımcısı)
Post-Prodüksiyon Cemil Orhon (Laboratuar)
Işık Ekibi Rıdvan Varol (Işık Şefi)
Ses Ekibi Yorgo İlyadis (Ses Kayıt)

Firmalar

Uğur Film (Yapım)
Kemal Film (Yapım)
Day Film (Seslendirme)
Ören Film (Film Hazırlık)

Son Yorumlar (8)

Kleberson avatar Kleberson 02 Haziran 2015 17:55:14

4

film ilk baslarda cok iyi ama sonra sacmaliyor nilüfer aydan reha yurdakulun nisanlisi ama nilüfer aydan filmde ölünce göksel arsoyda sonra ölünce reha yurdakul ölümde birlestiler diyor,ya kiz senin nisanlindi nasil birlestiler diyorsun yani film son lara dogru sacmalamis,kücük cocuk rolündeki kiz cok iyi rol yapmis

Kleberson avatar Kleberson 02 Haziran 2015 17:55:14

4

film ilk baslarda cok iyi ama sonra sacmaliyor nilüfer aydan reha yurdakulun nisanlisi ama nilüfer aydan filmde ölünce göksel arsoyda sonra ölünce reha yurdakul ölümde birlestiler diyor,ya kiz senin nisanlindi nasil birlestiler diyorsun yani film son lara dogru sacmalamis,kücük cocuk rolündeki kiz cok iyi rol yapmis

Lalegül34 avatar Lalegül34 20 Şubat 2014 13:47:15

nilüfer aydan çok başarılı

unut avatar unut 30 Mayıs 2013 13:33:03

tavsiye edilir bir film

benimsinema avatar benimsinema 25 Nisan 2013 23:48:37

7

memduh ün müthis yönetmis, hatta göksel arsoy adami takip ederken...kendisine tutalan aynadan nilüferinde onu takip ettigini görür...tabii ki senaristelere ve oyuncularada cok tesekkür ederim...namusunu temizler ve katil olur...polislerden kacarken n ilüfer tarafindan takip edilir göksel...ayni zamanda kendiside vurulmustur ve nilüferde yardim eder...nilüferde göksele yardim etmek icin katil olur istemeyerek...ikiside polislerden kacar fakat vurulur nilüfer ve gökselde teslim olmaz kendisini vurur...

hakan_ışık avatar hakan_ışık 29 Eylül 2012 17:22:27

10

güzel bir tarihi polisiye

Yandex.Metrica