Hayat Kavgası

8,75

( 5 kişi yorum yaptı )

Hayat Kavgası

Sinema Filmi

1969

Acker Bilk’in ‘Acker: In Paris’ albümündeki (1965) ‘Claudette’ (Acker Bilk). Boğaz’ı gören tepe.
Murat; “Bu gezmelere bir son vermemiz lazım Filiz Hanım.”
Filiz; “Sizi bıktıracak bir şey mi yaptım yoksa?”
Murat; “İmkânı var mı?”
Filiz; “Öyleyse sebep?”
Murat; “Kardeşimi bahane ederek sizi bıktırmak istemiyorum.”
Filiz; “Sizden bıkmadığımı bilecek kadar anlayışlısınız. Hatta...”
Murat; “Evet, hatta?”
Filiz; “Hatta sizden hoşlandığımın da farkındasınız. Yalan mı?”
Murat; “Bilemiyorum.”
Filiz; “Çok iyi biliyorsunuz.”
Murat; “Bildiğim, hoşlansam bile aramızda aşılmaz dağlar olduğu.”
Filiz; “Aramıza her zaman ya uçurum ya da dağ sokuyorsunuz. Ama aslında hiçbiri yok. Birbirimize o kadar yakınız ki elinizi biraz kımıldatsanız elimi avcunuzda bulabilirsiniz.”
[Mine Mutlu bu sahnedeki pardösüyü ‘Öldüren Aşk’ta (1969) Necla-Pervin Par’a “Benim durumumda olunca insan senin kadar iyimser olamıyor” derken giymişti].


Jenerikte Herb Alpert and the Tijuana Brass’ın “herb alpert’s ninth” albümündeki (1967) (B yüzü-Üçüncü melodi) ‘Flea Bag’ (1967) (Julius Wechter) var.
Adı önce ‘Acı Günler/Acı Gün’ olarak düşünülen filmde Gebze, Çayırova ve Türk Otomotiv Endüstrisi (TOE). Kahramanımız burada çalışıyor. Adı Murat. Gösterişli, çalışkan ve güvenilir bir genç. Arkadaşlarının Kör Niyazi’deki içki sofralarına katılmak ‘istiyor ama katılamıyor’. Çünkü kardeşi Nil ‘kalbinden hasta’. ‘Gece yarılarına kadar yalnız bırakamazmış’. (Filmdeki adlarını öğrenemeyeceğimiz) Hüseyin Baradan ve Necdet Tosun’un söyledikleri gibi; “Bazısı evde zebellah gibi karısı nedeniyle kılıbıktır. Oysa Murat’ınki ‘kardeş kılıbıklığı’.” Mahallenin bütün kızları peşinde, ‘istediği en kral kızla evlenir’. Ama ‘bu maaşla hem karısına hem de Nil’in masraflarına yetişemezmiş’. “Allah büyük be oğlum” diyen Hüseyin’e o çok bilinen “Allah büyük-Sandal küçük” yanıtını verir. Necdet’e göre ise “Murat Abi, kenarın dilberini değil Peri Padişahı’nın bekliyor”.
Mecidiyeköy’deki evlerini ‘Ölmek Mi Yaşamak Mı’ (1966) ve ‘Namus Borcu’ (1967) filmlerinden anımsıyoruz. Anne babalarını bir otobüs kazasında kaybedince sınıflarını hep birincilikle geçen delikanlı lise sonda okulu bırakıp çalışmak zorunda kalmış. ‘Çok da güzel şiir yazarmış’. Hiç olmazsa bir tanesini filmde duyabilseydik keşke.
Genç kızın sesi de yüzü gibi çok güzel. İlk karşılaştığımızda piyano çalıp Behiye Aksoy’un sesi ile Nihavent ‘Bana Sensiz Her Şey El (Hasretim Sana)’ (1967) (Yusuf Nalkesen) şarkısını söylüyordu; “Bana sensiz her şey el//Vuslata olma engel//Baharın geçmeden gel//**//Hasretim sana//Dön artık bana//İçelim aşk şarabını//Gel kana kana.”
Arkadaşı Ayşe’nin teşviki ve Abisinin gayretiyle konservatuvara yazılır. ‘Talebelerin çoğu zengin tabaka. Züppe kızlar, acayip oğlanlar falan’. (Ünsal Emre’nin de öğrenciler arasında olması filmin sürprizlerinden biri). “Sesinin güzelliğiyle kısa zamanda okulda diğer arkadaşları arasında temayüz eder.” En zor derslerde dahi başarılı olur. Burada çok seveceği, sevecen Filiz ile [Mine Mutlu bu gömleği ‘İnleyen Nağmeler’de (1969) Rıza-İsmet Ay’a “Ben, ben kör değilim” derken giyiyordu] ve hiç anlaşamayacağı, kendini beğenmiş Şule ile tanışır. İlki “Çok güzel bir sesin var” diye kutlarken ikincisi “Tam çalgılı gazino sesi. Zaten kendi de oralara yakışır” diye alay ediyor.
Filiz, milyoner Osman Bey’in kızı. Kumral saçlı, güzel gözlü, kalkık burunlu. ‘Lekeli Melek’te (1969) Suatların olan gösterişli bir köşkleri var. (Çekimler Yeniköy’deki Avni Meserretçi Yalısı’nda yapılmış). Onca varlık içinde derdi de az değil. Annesi yıllar önce ölünce babası paçasını huysuz ve kumarbaz Lale Hanım’a kaptırmış. Üvey anne, işsiz güçsüz oğlu Recep ve (artık nasıl bir tesadüfse) delikanlının sevgilisi Şule, yaşlı adamın evine çöreklenmişler. Gözlerinde “Ölse de mirasa konsak” okunuyor. Bir yığın huzursuzluk.
‘Yesterday’ (1965) (Lennon/McCartney). Bir pazar günü, öğrencilerin pikniği ne güzel başlamıştı. Nil, ‘Felek Böyle Reva Görmüş’ü (1963) (Yusuf Nalkesen) söylüyor. Şule ancak 30 saniyesine tahammül edebilir şarkının; “Cenaze müziği oldu. Buraya sıkıntıdan çatlamaya mı geldik yoksa eğlenmeye mi?”
‘V.I.P.s’deki (1963) ‘Prelude’ (Miklós Rózsa). Çok üzülen Nil oradan kaçar. Filiz de peşinde. [Mine Mutlu’nun üzerindeki kazak ve kolyeyi ‘Öldüren Aşk’ (1969) ve ‘Izdırap Şarkısı’ (1969) filmlerinden anımsıyoruz]. Rahatsızlanan genç kızı evine götürüyor. [Bindikleri ‘34 AN 328’ plakalı ‘Chevrolet’ taksiyi ‘Yumurcak Köprü Altı (afişte-Köprüaltı) Çocuğu’nda (1970) Nihat-Cüneyt Arkın kullanacaktır].
“Gioconda’s Smile”daki (1965) ‘Countess Esterhazy’ (Manos Hadjidakis). Filiz ve Murat’ın göz göze gelmeleri bu melodi ile. Nil’in ‘tanıştırmasına da lüzum yok’. “Birbirinizden o kadar bahsettim ki ikinize de.” Hüseyin Baradan “Muazzam bir aşk kokusu geliyor burnuma” diyecektir.
‘Hiç Bilmeyeceksin Seni Sevdiğimi’ (1968) (Roberto Livraghi / Sezen Cumhur Önal) ve ‘Şıpsevdi’ (1969) (Sözler Ülkü Aker). Sonrasında üçünü Üstün Poyraz Set eşliğinde Selçuk Ural ve Gönül Yazar’ın şarkılarıyla izliyoruz. Kayıkta, vapurda ve çocuk bahçesinde eğleniyorlar. [Mine Mutlu bu sahnelerdeki mantoyu ‘Kaldırım Çiçeği’ (1969) ve ‘Öldüren Aşk’ta (1969) giymişti]. Ancak Nil’in kalp sorunları ilerlemiş. Bir keresinde Doktor Zeki Sezer iğne yapmak zorunda kalıyor.
Filiz ve Murat birbirlerini seviyorlar ama delikanlı ‘bozuk plak gibi’ aralarındaki ‘aşılmaz dağlardan, uçurumlardan’ söz ediyor hep. Haddini bilir hayatta hiçbir zaman ulaşamayacağı yüksekliklere el uzatmazmış. Aslında tam da böyle şeylerin mümkün olabildiği 60’larda yaşadığını bir bilse. ‘Elini biraz kımıldatsa genç kızın elini avucunda bulabilecek’.
‘Dead Ringer’daki (1964) ‘The Police is Waiting’ (André Previn). Nil tedavi olmak istemiyor. “Ölüm kapımızı çalmaya niyet ettiyse ameliyat da fark etmez” diyordu Filiz’e. “Benim en iyi ilacım sizleri mutlu görmek… İnanın siz birlikte gezdiğiniz zaman ben de gezmiş gibi oluyorum.”
Bu aşk üvey anne tarafından tepki ile karşılanır. ‘Elin serserileriyle dolaşıp ailenin şerefini iki paralık etmeye hakkı yokmuş’ Filiz’in. Şule’ye göre ‘bu kadar yüz verilmemeli ve kulağı bükülmeliymiş’. Recep ise “Şuurunu kaybetmiş bir insan için üzülmeye değmez” diye sakinleştiriyor annesini. Ama diğer yandan ‘üvey de olsa madem kardeşi, kollaması lazımmış genç kızı’.
Adamları Hüseyin Zan, Kudret Karadağ ve Nusret Özkaya ile bir gece yarısı yolunu kesip Murat’ı döverler. Delikanlı o sırada can çekişmekte olan Nil’e ilaç götürüyordu. Elini de ezerek kırıyorlar ama sonradan bu konunun ne olduğu belli değil.
Zavallı kız, Feriköy Mezarlığı’nda dualarla yolcu edilir. “Abimi bırakma Filiz. Mesut olun” demişti son nefesinde.”
‘El Cid’deki (1961) ‘The Barn / Love Theme / The Twins’ (Miklós Rózsa). Murat intikam yemini ediyor kardeşinin ardından; “Nil’im benim, talihsiz kardeşim. İlacını yetiştiremediğim için beni affet. Ama yanlarına bırakmayacağım Nil. İntikamım acı olacak. Senin genç hayatını çalanlara pahallıya ödeteceğim yaptıklarını.”
‘Et Maintenant’ (1961) (Gilbert Becaud) ve Fausto Papetti’nin ‘1a Raccolta’ 33’lüğündeki (1960) ‘Till’ (1957) (Charles Danvers / Carl Sigman). Yeminini yerine getirmek için gittiğinde Recep’in Şule ile nişanı vardı. Hem O’nu hem de Hüseyin Zan’ı bir güzel döver. Oradan ayrılırken Filiz’i de beraberinde götürüyor. Osman Bey ile tekrar karşılaşmaları uzun yıllar sonra olacaktır.
‘La Cumparsita’ ile (1916) (Gerardo Matos Rodriguez) ile evlenirler.
‘Hatari!’deki (1962) ‘Just For Tonight’ (Henry Mancini). Evlerinde çok sıkı bir çalışma var. Perdeler çivi ile tutturuluyor. Bu sırada birbirlerine öpücük göndermekle meşgul olduklarından çekici parmağına vurur Murat.
‘Flea Bag’ (1967) (Julius Wechter). Yemeği de delikanlı yapıyor. Üstelik ilmi bir şekilde, ‘Auer Yemek Kitabı’na (İ. Muhittin Yeğen) bakarak. Necdet Tosun “Evlilikte mesut olmak her babayiğidin işi değil. Şanslıymışsın” diyordu. Kahramanımız Onlardan biri.
Filiz bir avukat yazıhanesinde iş bulur. Ancak kütüphanedeki ‘Encyclopedia Médico-Chirurgicale’ (1958) çekimlerin bir doktor muayenehanesinde yapıldığını düşündürdü. [Mine Mutlu buradaki hırkayı ‘Izdırap Şarkısı’nda (1969) ‘Unutamam Seni-Gözlerimden Yüzün’ü söylerken giyiyordu.] Üstelik bir bebek bekliyor.
‘Acker: In Paris’deki (1965) ‘Think Of Me’ (Datin Gall). Kocası, Bitpazarı’ndan çocuk karyolası almış. Mutluluk içinde ona bakıyorlar.
‘The Desert / Il Deserto’ (Ennio Morricone). Kızları Funda’nın doğumu SSK İstanbul Hastanesi’nde ve ‘The Good the Bad and the Ugly’deki (1966) melodi ile.
Murat, bebek bakımını da bilimsel bir şekilde yapıyor. Elinde ‘Çocuk Bakımı’ kitabı (1963) (Dr. Münir Ahmet Sarpyener) (İnkılâp ve AKA Kitabevleri) var hep. “Karı koca, biri gece öteki gündüz çalıştıkları için ancak pazardan pazara haftada bir baş başa kalabilmektedirler. En büyük eğlenceleri de yavrucaklarına bir albüm yapmak için fotoğraf çekmekti.” [Mine Mutlu’nun bu sahnedeki muhteşem geceliğini ‘Izdırap Şarkısı’ (1969), ‘Öldüren Aşk’ (1969) ve ‘Sevdiğim Adam’ (1969) filmlerinden anımsıyoruz].
Yıllar sonra Funda, Hasan Ali Yücel İlkokulu’nda yatılı öğrenci olmuş. (Okul Müdürü filmin bir sürprizi; Yönetmen Mehmet Bozkuş). Hafta sonlarını evde geçiriyor.
‘Charmaine’ (1926) (Erno Rapee / Lew Pollack). En çok sevdiği de babası ile ‘Komşu Komşu Hu Hu’ oyunu oynamak.
‘Lawrence of Arabia’daki (1962) ‘Miracle’ (Maurice Jarre). “Bir yandan da köşkteki hayat aynen devam ediyordu. Filiz’in analığı Lale Hanım durmadan kafasını şişiriyordu kocasının. Osman Bey ise karısının korkusundan öyle arayıp soramaz olmuştu ki kızını bir torunu olduğunun bile farkında değildi.” Üvey ana, oğlu ve müstakbel geliniyle miras için kolları sıvamış. ‘Bunadığını tespit ettirip vesayet altına aldıracaklar, o şıllıkla piçini mirasa ortak ettirmeyeceklermiş’.
‘V.I.Ps’deki (1963) ‘The Bracelet’ (Miklós Rózsa). ‘Her şerde bir hayır vardır’ misali yaşlı adamın rahatsızlığı mutlu bir olaya neden olur. Doktor Mehmet Büyükgüngör ‘sabahları araba ile hafif bir gezinti’ önermişti.
Her şey ‘Thunderball’ (1965) için yapılan ‘Crash Landing/The Bomb’ (John Barry) melodisinin ilk 20 saniyesi ile değişir. Karlı yolda Osman Bey’in ‘34 HC 161’ plakalı arabası Funda’ya hafifçe çarpıyor. (Bu ‘Chevrolet’ 12 Kasım 1967’deki bir kazada 70 yaşındaki Mehmet Balçık’ın ölümüne neden olmuş. Burada filmin bir başka sürprizi var. Çocuklar, okula Erler Film’e ait ‘34 HD 447’ plakalı minibüsle gidiyorlardı).
Booker T & The MG’s topluluğunun “Doin’ Our Thing” albümündeki (1968) aynı adlı melodi (Steve Cropper / Donald ‘Duck’ Dunn / Booker T. Jones / Al Jackson Jr.). Yaşlı adam, bir yığın oyuncak alarak çocuğu köşke götürür.
‘Mevlana Oyun Havası’ ve ‘Georgy Girl’ (1966/67) (Tom Springfield / Jim Dale). Torunu olduğunu bilmeden çocuklar gibi oyun oynuyor O’nla. Üvey anne, olacakları anlamış gibi “Aksiliğe bak! Tam unutmuşken, sen kazara torununa çarp” diyecektir. Sonrası dikensiz gül bahçesi gibi. Osman Bey, yaşamını karartan kişileri kovup hatasını tamir ediyor. Murat, karısına “Babana sarılmak için ne bekliyorsun” dediğinde “İzin vermeni” yanıtını alır.


“Gioconda’s Smile” uzunçalarındaki (1963) ‘Virgin in My Neighborhood’ ve ‘Portrait of My Mother’ (Manos Hadjidakis). Dolmabahçe Saat Kulesi yakınlarında ‘işçi’ Murat ve ‘milyoner kızı’ Filiz.
Murat; “Doktorlar ‘ameliyat lazım’ diyorlar Nil için.”
Filiz; “Niye ettirmiyorsunuz?”
Murat; “Önce imkân meselesi tabii. En aşağı 30 bin lazım.”
Filiz; “O kadar çok değil.”
Murat; “Sizlere göre az. Zengin fakirin halinden ne anlar… Pokerde 30 bin liraya rest çekip metresinin doğum günlerinde iki misli para harcayanlar var. Ama bizler canımızdan çok sevdiğimiz yakınlarımızın hayatlarını bile satın alamayacak kadar fakiriz.”
Filiz; “Nil’in ameliyatı için ben para bulmaya çalışsam.”
Murat; “Öyle bir şey ki istediğin ‘hayır’ desem kardeşimi, ‘evet’ desem gururumu kaybedeceğim.”
Filiz; “Gururunuz mu önemli, kardeşiniz mi?”
Murat; “Kardeşim tabii.”
[Mine Mutlu bu sahnedeki döpiyesi ‘Kaldırım Çiçeği’nde (1969) Orhan-Sadri Alışık’ın evine gittiğinde giyiyordu].
(Yazan: Murat Çelenligil)

Oynayanlar

Cüneyt Arkın Cüneyt Arkın Murat
Sezer Güvenirgil Sezer Güvenirgil Nil
Mine Mutlu Mine Mutlu Filiz
Önder Somer Önder Somer Recep
Funda Gürçen Funda Gürçen Küçük Oyuncu
Nubar Terziyan Nubar Terziyan Osman
Hüseyin Baradan Hüseyin Baradan
Necdet Tosun Necdet Tosun
Aynur Aydan Aynur Aydan
Gülten Ceylan Gülten Ceylan
Diclehan Baban Diclehan Baban Lale
Feri Cansel Feri Cansel Şule
Zeki Sezer Zeki Sezer Doktor
Hüseyin Zan Hüseyin Zan Recep'in Adamı
Kudret Karadağ Kudret Karadağ Recep'in Adamı
Mehmet Büyükgüngör Mehmet Büyükgüngör Doktor
Ünsal Emre Ünsal Emre Şule'nin Arkadaşı
Renan Fosforoğlu Renan Fosforoğlu Öğretmen
Sadettin Erbil Sadettin Erbil Önder Somer Seslendirmesi
Rıza Tüzün Rıza Tüzün Nubar Terziyan Seslendirmesi
Nevin Akkaya Nevin Akkaya Mine Mutlu Seslendirmesi
Timuçin Caymaz Timuçin Caymaz Necdet Tosun Seslendirmesi
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Cüneyt Arkın Seslendirmesi
Gülen Kıpçak Gülen Kıpçak Feri Cansel Seslendirmesi
Nedret Güvenç Nedret Güvenç Sezer Güvenirgil Seslendirmesi
Handan Kadıoğlu Handan Kadıoğlu Diclehan Baban Seslendirmesi

Ekip

Yapım Ekibi Memduh Karakaş (Yapım Amiri)
Yılmaz Çiçek (Yapım Asistanı)
Necati Şimşek (Yapım Asistanı)
Feyzi Barlas (Yapım Asistanı)
Yönetmen Ekibi Erkan Işıklar (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Hüseyin Karındoyuran (Kamera Asistanı)
Metin Öven (Set Fotoğrafları)
Post-Prodüksiyon Refik Onubil (Jenerik Tasarım)
Işık Ekibi Şevket Yılmaz (Işık Şefi)
Mehmet Çakar (Işık Şefi)
Ses Ekibi Tuncer Aydınoğlu (Ses Kayıt)
Müzik ekibi Behiye Aksoy (Şarkılar)

Firmalar

Ender Işık Servisi (Işık)
Acar Film (Film Hazırlık Stüdyosu)
Erler Film (Yapım)
Erler Film (FULL HD Restorasyon)

Son Yorumlar (5)

benimsinema avatar benimsinema 12 Mayıs 2012 14:03:05

8

askim kaderim oldu filmin ilk cevirimi, ve sanirim ilkler herzaman daha iyi. bana göre kadro yönünden de daha saglam...keske mine mutlu nun yerine yine sezer güvenirgil oynasaymis ve cocuk oyuncu icinde dogru secim diyorum...izlenir.

MGUNAY avatar MGUNAY 22 Nisan 2010 16:06:04

10

güzel bir hikaye güzel bir film

tt -tamer avatar tt -tamer 05 Eylül 2009 23:27:09

ünsal emrenin sinemadaki ilk yılları ama ses dergisinin açtığı yarışmaya girmeden önce ve küçük bir rolle  karşımızda

Alın yazısı avatar Alın yazısı 15 Ağustos 2009 17:29:08

10

Fakir bir fabrika işçisi olan Murat ( Cüneyt ARKIN ) kıt kanaat geçinir…kardeşi Nil ile yaşama savaşı veren Murat kalp hastası olan kardeşi Nil’ e beraber  ( Sezer Güvenirgil ) ile küçük hayatında mutlu bir yaşam sürmektedir...yetenekli k ardeşini konservatura yazdıran murat kardeşinin mutluluğu için elinden geleni yapmaktadır..burda Filiz ( Mine Mutlu ) adında bir arkadaş edinen Nil ‘ ilerde Murat ile filiz’in bir aşka merhaba demelerine vesile olur…Nil bir kriz sonucu ölürken Filiz , Murat ile evlenir…ve olaylar gelişir…türk filmlerine sayısız kez konu olan zengin fabrikatör kızı ve fakir gururlu gencin sinemaya bir aktarmasıdır…’ HAYAT KAVGASI ‘ kimi zaman duygusal kimi zaman dramatik ve anlamlı yönüyle..izlenilebilir bir Cüneyt ARKIN’ Filmidir. C.Arkın’ın Sinemadaki 5.yılı ve kadrosu baya geniş olan bir yapım…okul sahnesinde daha o zamanlar Ses dergisi yarışmasına girmeyen Ünsal Emre ‘ filmin iki sahnesinde görünür…Feri cansel’in o zamanlar yıldızı daha parlamamış olacak ki filmde baya bir geride durur.

B a r b a r o S avatar B a r b a r o S 12 Ocak 2009 22:56:01

10

Klasik bir hikaye ama bence güzel bir film izlenmeye değer siyak-beyaz bi klasik.

Yandex.Metrica