Kanun Namına

8,75

( 25 kişi yorum yaptı )

Kanun Namına

Sinema Filmi

1952

II. Dünya Savaşı'nı izleyen yıllarda (1946) İstanbul'da meydana gelen gerçek bir olaydan yola çıkılarak bu film gerçekleş-tirilmiştir. Nazım Usta (Ayhan Işık), motor tamircisidir. Ayten'e aşıktır (Gülistan Güzey), onunla evlenir. Oysa Ayten'in kız kardeşi Nezahat (Neşe Yulaç), Nazım'ı sevmekte, kirli işler çeviren Halil ise (Muzaffer Tema) Ayten'i ele geçirmeyi planlamaktadır. İkisi bir olup, Perihan'ı (Pola Morelli) Nazım'la tanıştırırlar. Nazım kadının bu çekiciliğine dayanamaz. Bundan yararlanan Halil, Ayten'i eline düşürür. Bunu öğrenen Nazım, Halil ve Nevzat'ı öldürür, eşini de yaralar. Polisten kaçan Nazım, tamirci atölyesine sığınır ve orada polise karşı koyarsa da Ayten'in araya girmesiyle polise teslim olur.

► Seden, "Kanun Namına"nın hazırlık aşamasında başlı başına haırlık do lulu ve alışılmışın dışında bir yol izledi. Onun istediği bugüne kadar çevrilmiş olan Türk filmlerindeki ağır işleyişin tamamen zıddıydı.. O , filmin son derece hareketli ve akıcı bir üslupla çekilmesini istiyodu. Bunun için her şeyi göze alacak, bir yapımcı olarak gereken hiçbir masraftan ve fedakarlıktan kaçınmayacaktı.

Nitekim kafasında tasarladığı yenilikleri sırasıyla uygulamaya başladı. Filmde gerek senaryoculuk açısından, gerek sinema tekniği açısından ve gerekse yapımcılık açısından yakaladığı başarının yanı sıra, oyuncu seçiminde de isabetli davranarak filmin başarısını daha da arttırıyor ve filmin seviyeli bir "sinema dili" oluşturmasına önemli katkılarda bulunuyordu. …

Osman F. Seden, yeni bir yönetmen ve yeni bir senaryo anlayışı içinde oyuncu seçimİnde de yenilikçi bir tavır sergilemişti. Seçilecek olan oyuncular, bu kez Şehir Tiyatroları'ndan olmayacaktı. Bu bakımdan, "Kanun Namına", "Geçiş Dönemi"nde varlığını duyurmakta olan Türk sinernasında tiyatrocuların egemenliğine indirilmiş önemli bir "darbe"dir. Türk sinemasındaki yeri öylesine önemlidir. Darülbedayi oyuncularının sinemadaki hükmünü sona erdiren bu filmde başrol oyuncusu olarak, adı sanı pek duyulmamış ve tiyatro ile hiç ilişkisi olmamış bir kişi seçilmişti. Filmin getirdiği en önemli yenilik bu idi. Tiyatroyla ilişkisi olmayan, bu işe ilk olarak bir tiyatro Oyunuyla değil, bir sinema filmiyle başlamış olan, dolayısıyla tamamiyle sinema ortamında doğmuş ve henüz tanınmamış bir yüz Türk sinemasına kazandırılıyordu. Bu yüz, ileride bir "efsane" olarak adını Türk sinemasına yazdıracak olan Ayhan lşık'tı.
(Gülşah Nezaket Maraşlı, “Osman Fahir Seden’le Türk Sinemasında Düet” syf, 117 ) Arşt: yalçın özgül

ÖDÜL:

Ödül

1. Türk Filmleri Festivalinde (1953)”Türk Film Dostları Derneği”
“Kanun Namına” filmi “Kanlı Para”, “İki Süngü Arasında”, “Drakula İstanbul’da” ve “Efelerin Efesi” ile birlikte “En Başarılı Film”
► “Enver Burçkin” ile beraber, “Kriton İlyadis”, “Özen Sermet”, “İlhan Arakon” ve “Şadan Kamil” “En Başarılı Kameraman”
►“Osman F. Seden” ile beraber; “Adnan Fuat Ural”, “Orhan M. Arıburnu”, ve “Ümit Deniz” “En başarılı Senaryo yazarı”
► “Ayhan Işık” ile beraber; “Turan Seyfioğlu”, “Orhan Murat Arıburnu”, ve “Atıf Kaptan” “En Başarılı Erkek Oyuncu”

(Jüri Üyeleri: Burhan Arpad, Max Minecke, Semih Tuğrul, Hüsamettin Bozok, Azra Erhat, Mina Urgan, Orhan Hançerlioğlu, Nevzat Üstün, Zeki Faik izer, Asude Zeybekoğlu,)
► Yıldız Dergisi okuyucuları (1953) arasında düzenlenen araştırmada;
► “Kanun Namına” filmi, “En İyi Film”
► “Lütfi Ömer Akad” “En İyi Yönetmen”,
Ayhan Işık” En İyi Oyuncu”


27.11.1952 de İpek ve İnci sinemalarında gösterime girmiş. Zafer ALGAN

Ekip

Kurgu Turgut Kuzu (Kurgu)
Sanat Yönetmeni Sami Pandir (Sanat Yönetmeni)
Yapım Ekibi Yüksel Tanık (Yapım Asistanı)
Mithat Konuklar (Yapım Asistanı)
Kadir Çakar (Set Ekibi)
Yönetmen Ekibi Sırrı Gültekin (Reji Ekibi)
Kamera Ekibi Kenan Kurt (Kamera Asistanı)
Işık Ekibi Orhan Akdemir (Işık Şefi)
Fevzi Eryılmaz (Işık Ekibi)
Sanat Ekibi Cumhur Özcan (Kostüm Ekibi)
K. Alsev (Dekor Şefi)
Zare Cirityan (Dekor Ekibi)
Yılmaz Yazıcı (Aksesuar)
Yılmaz Yazıcı (Aksesuar)
Ses Ekibi Yorgo İlyadis (Ses Kayıt)
Turgut İnangiray (Senkron)
Müzik ekibi Faruk Özar (Müzik Yönetmeni)
Kemal Gürses (Şarkılar)
Hamiyet Yüceses (Şarkılar)
Tasarım İbrahim Enez (Afiş)

Firmalar

Ses Film (Seslendirme)
Kemal Film (Görevi)
Ses Film (Film Hazırlık)
Kemal Film (Yapım)

Son Yorumlar (25)

mncelik 05 Eylül 2015 17:58:26

Lütfi Akad'la Bir Konuşma

Söyleşi: Atilla Dorsay, Nezih Coş, Engin Ayça
Yedinci Sanat, Sayı 1, Mart 1973

– “Kanun Namına” ve “Öldüren Şehir” Belediye deposu yangınında yandı. Ama “Vurun Kahpeye”, Hürrem beyin Adapazarındaki deposundaydı. O yüzden k urtuldu.

mncelik 13 Temmuz 2015 23:48:04

Ayhan kendini oyuncu sanıyordu, ben de yönetmen. Bu film bize diplomamızı verdi...

Kanun Namına (1952) Ömer Lütfi Akad

şahin_şahin90 avatar şahin_şahin90 30 Ocak 2015 00:02:04

10

Ömer Lütfi Akad'ın başyapıtları arasında gösterilen ve Ayhan Işık'ın üne kavuşmasını sağlayan filmin senaryosu gerçek bir cinayet olayından yola çıkılarak yazılmıştır. Türk sinema tarihinin en önemli geçiş filmlerinden biridir; Ömer Lütfi Akad bu fil mle Muhsin Ertuğrul sonrası "sinemacılar dönemi" olarak adlandırılan dönemin ilk önemli yönetmeni olarak anılmasını güçlendirmiştir.Ve Ayhan Işıkla birlikte tiyatrocu sinema dönemi çöküşe geçmiş,jön jöndam sineması çıkışa geçmiştir.Filmin konusu arkadaşlarca çok güzel şekilde dile getirilmiş.1950 li yılların en iyi filmi,10 numara bir film.Ayhan Işık'ın ikinci filmi ve nam saldığı film.Gencecik bir Ayhan Işık,genç bir Muzaffer Tema ,Gülistan Güzey,Neşe Yulaç,polis rolünde Saadettin Erbil ve Pola Morelli.Cast güzel.20 yıl sonra da devam filmi olan yine Osman Fahir Seden filmi çekilmiştir.Her biri rollerini en iyi şekilde oynamış.Muzaffer Tema ise bu rolle yakışıklı jön rollerinin yanısıra kötü jön rollerini de oynayabileceğini göstermiştir.Osman Fahir Seden'i,Ömer Lütfi Akad'ı ,Ayhan Işık'ı,Muzaffer Tema'yı,Gülistan Güzey'i,Saadettin Erbil'i ve diğer müstesna oyuncularımızı rahmetle anıyorum.

AlperKus avatar AlperKus 23 Ocak 2015 00:34:00

9

ÖDÜL:

1. Türk Filmleri Festivalinde (1953)”Türk Film Dostları Derneği”
“Kanun Namına” filmi “Kanlı Para”, “İki Süngü Arasında”, “Drakula İstanbul’da” ve “Efelerin Efesi” ile birlikte “En Başarılı Film”
“Enver Burçkin” ile beraber, “Kriton İlyadis” , “Özen Sermet”, “İlhan Arakon” ve “Şadan Kamil” “En Başarılı Kameraman”
“Osman F. Seden” ile beraber; “Adnan Fuat Ural”, “Orhan M. Arıburnu”, ve “Ümit Deniz” “En başarılı Senaryo yazarı”
“Ayhan Işık” ile beraber; “Turan Seyfioğlu”, “Orhan Murat Arıburnu”, ve “Atıf Kaptan” “En Başarılı Erkek Oyuncu”

(Jüri Üyeleri: Burhan Arpad, Max Minecke, Semih Tuğrul, Hüsamettin Bozok, Azra Erhat, Mina Urgan, Orhan Hançerlioğlu, Nevzat Üstün, Zeki Faik izer, Asude Zeybekoğlu,

Yıldız Dergisi okuyucuları (1953)arasında düzenlenen araştırmada;
“Kanun Namına” filmi, “En İyi Film”
“Lütfi Ömer Akad” “En İyi Yönetmen”,

benimsinema avatar benimsinema 20 Nisan 2014 12:16:48

7

ayhan isik bu filmle ilgi cekmistir, yesilcamda yepyeni bir jön vardir artik... film eski oldugu icin ben biraz görüntüsünü pek begenmedim, aksi taktirde filme söylenecek bisey yoktur...muzaffer tema ile gülistan güzeyin genclik hallerini görmek icin birebir... filmin devami yirmi sil sonra ayni cevirilmistir, merakla onu seyredecegim...

koc avatar koc 01 Kasım 2013 18:20:11

Ayrıca o anların ortam anları ve ruh halini yansıtan çok gerçekçi kameraya yansıtmayı başaran yönetmeni de ayrıca tebrik etmek gerek. Senarist ilk ünlü yönetmenimiz Osman F. Seden olması ayrıca her sene çekilen film sayısınında düşük olması ayrı bir avantaj.

Mesela 60 lı yıllara bakıcak olursak oyuncular ve oyunculuklar çok iyidir ama senaryolar zayıf, sebebi bir senede çekilen sinemanın neredeyse günümüzde çekilen dizilerden fazla olması, mesela geçen Vahi Öz'e baktım resmi kayıtlara geçmiş filmlerinden 1963'te 37 tane filmde oynamış ve bunların büyük kısmı başrol. Yani o zamanlar çekilen filmlerin yoğunluğunu anlayabilirsiniz.

Yandex.Metrica