Kendini Arayan Adam

7,93

( 6 kişi yorum yaptı )

Kendini Arayan Adam

Sinema Filmi

1963

Mantovani Orkestrasının ‘Film Encores Vol. 1’ albümündeki (1957) ‘Laura’ (1944) (David Raksin).
Balıkçı Murat Reis’in asmalı evi ve ‘denizden gelen adam’; “En yakın arkadaşım bana bunu mu yapacaktı? Karım, üvey annem, hepiniz… Dost yüzlü düşmanlar, hepiniz yerin dibine batın.”


Köylülerin ‘sahilde, kumların üzerinde buldukları’ genç adam hiçbir şey anımsamıyor. [‘The Bourne Identity’ (1988/2002) filmlerinde benzer bir konu işlenecektir].
Kafasında ‘ağırca bir yara’, üst baş perişan ama öyle çelebi ki ‘haline tavrına bakılırsa kibardan biri… Belki de İstanbul çocuğu’.
Murat Reis, oğlu Rahmi ve ‘emektarları’ Garip, alışverişe geldikleri Yalova’da karşılaşırlar delikanlıyla. Gar ve iskelede bavul taşıyıp 5–10 kuruş kazanıyor. İlk yolcunun fazladan verdiği parayı almamıştı. (Şapkalı iki nci yolcu ise filmin yönetmeni Nejat Saydam)! Müteahhit Ali Sertel’in düşürdüğü cüzdanı, hiç duraksamadan polise götürür. “Namuslu bir adama benziyorsun. Yer içer bizimle çalışırsın” dedikleri genci yanlarına alıyor bizimkiler. Balıkçılık yapmasına karar verildi bile!
Yalova’ya otobüsle 4 saat uzaktaki sahil köyünde Murat Reis’in güzel kızı Gönül ile karşılaşıyoruz. “Ortaokul mezunudur. Hepimizin profesörüdür. Hep O’na akıl danışırız.”
‘Denizden gelen adam’ artık aileden biri. Çorbası önünde, usturalı sakal tıraşı Garip’ten.
Rahmi, ‘kibarlığına’ biraz bozuktu ama birkaç ay sonra dövüşmeyi öğrenince bu kez ‘yiğitlik diploması alması’ şerefine kadeh kaldıracaklar.
Yaşamda her şeyin iyi hoş olduğu görülmüş mü? Köyün kabadayısı Süleyman bu durumdan hoşnut değil. Gönül’ü ve Murat Reis’in Cami’ye bitişik arsasını elde etmek istiyor. Tüm kıskançlığına ve ceberutluğuna rağmen avcunu yalayacaktır.
‘Etrafı çam ağaçlı küçük tepelerle çevrili balıkçı köyünde’ bunlar olurken İstanbul’daki mezarlık sahnesinde delikanlıyı tanıyoruz. Mezar taşında adı Cevat Altınay. Bir fabrikatörmüş. Karısı Suzan, durum gereği çok üzgün! Üvey annesi Sabiha da öyle. Öz oğlu gibi severmiş ‘rahmetliyi’! “Babasıyla (O da ‘rahmetli’) evlendiğim zaman 17 yaşındaydı.” İş ortağı ve ‘en iyi arkadaşı’ Necdet Tolun, bu ‘önüne geçilmez mukadderat’ nedeniyle perişan! “O’nun işini kendi işim bileceğim. Size mükemmel bir hayat temin etmeye çalışacağım” diyor. (‘Bileceğim’ ve ‘çalışacağım’ sözcükleri ‘bilicim-çalışıcim’ şeklinde). ‘40 para vermeden elde ettiği ortaklık’ şimdi Suzan için de geçerli!
Kahramanımız ‘bir Avrupa dönüşü’ Onları yatakta yakalamış. Pek muhterem üvey annesi de o sırada ‘fabrikanın kısım amirlerinden’ Muhsin’le sarmaş dolaştı!
Delikanlıyı sıkı bir şamdan darbesiyle bayıltıp, ‘yok etmesi için’ fabrika çalışanlarından Halim Efendi’ye verirler.
“Sizi doğruca benim eve götürdüm. Günlerce baktım. Karınıza ve ötekilere denize attığımı söyledim. Fakat şimdi de bir ceset lazımdı. (Filmin en hoş kısmı) Sahile vuran bir cesede elbiselerinizi giydirdim! Cesedin yüzü bile belli olmuyordu. Sonra sizi Sinop’a bacanağımızın yanına götürmesi için bir motora (‘motöre’) bindirdim. Fakat motordan hiçbir haber alamadım.” Halim Mandal, ölüm yıldönümünde(!) bunları anlatacaktır Cevat’a.
Tesadüf bu ya Rahmi’nin nişanlısı Güzin, fabrikada sekretermiş. Delikanlıyı tanıması aileyi hareket geçirir.
Rahmi Duman Akıl ve Sinir Kliniği’nde geçmişi anımsar ama bu kez de [‘Mazimdeki Kadın’daki (1969) Orhan/Murat gibi] kaza sonrasını unutuyor!
Suçluların cezalandırılması ‘halazadesi’ (ama aslında İstanbul Emniyet Müdürlüğü 2. Şube baş komiserleri) Rıfkı sayesinde.
Köyde, genç kızların ‘Çayda Çıra’ ile nişanlılarını seçtikleri ‘Ateş Gecesi’nde her şeyi hatırlar. Yoksa farklı bir tedavi uygulayacaktı Garip; “Eğer bu sefer de aklın başına gelmeseydi bu odunu kafana indirecektim.”


Gönül; “Sen denizden geldiğinden beri bu küçücük köyde öyle değişiklikler oldu ki. Denizin rengi başka, güneş bir başka türlü batıyor, rüzgâr daha tatlı esiyor… Ben, senin hiçbir şey hatırlamanı istemiyorum. Hep benim için ‘denizden gelen adam’ olarak kalsan ne güzel olurdu.”
(Yazan: Murat Çelenligil)

Künye

Yönetmen Nejat Saydam
Senaryo
Yapımcı Murat Köseoğlu
Müzik Rauf Tözüm
Görüntü Yönetmeni Melih Sertesen
Eser
Vizyona Giriş Tarihi 11 Mart 1964
Tür Dram, Macera
Özellikler Siyah Beyaz
Ülke Türkiye
Etiketler Balıkçı Köyü, Fabrika, Hafıza Kaybı, Mezarlık, Yalova Daha Fazlası

Oynayanlar

Nezihe Güler Nezihe Güler Halim'in Eşi
Nubar Kamçılı Nubar Kamçılı Doktor
Selahattin İçsel Selahattin İçsel
Zeki Dinçsoy Zeki Dinçsoy Muhasebe Şefi
Mustafa Dağhan Mustafa Dağhan Süleyman'ın Arkadaşı
Ahmet Turgutlu Ahmet Turgutlu Süleyman'ın Arkadaşı
Mustafa Yavuz Mustafa Yavuz Süleyman'ın Arkadaşı
Ali Şen Ali Şen Halim Efendi
Diclehan Baban Diclehan Baban Samiye
Hulusi Kentmen Hulusi Kentmen Murat Reis
Sami Hazinses Sami Hazinses Garip
Afif Yesari Afif Yesari
Nilgün Esen Nilgün Esen Güzin
Ajda Pekkan Ajda Pekkan Gönül
Sadri Alışık Sadri Alışık Necdet
Tamer Yiğit Tamer Yiğit Cevat
Zeki Alpan Zeki Alpan Nişanı Takan Adam
Reha Yurdakul Reha Yurdakul Muhsin
Sunay Uslu Sunay Uslu Cevat'ın Eşi
Saltuk Kaplangı Saltuk Kaplangı Rahmi
İsmail Varol İsmail Varol
Nubar Terziyan Nubar Terziyan Komiser Rıfkı
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Ajda Pekkan Seslendirmesi
Nedret Güvenç Nedret Güvenç Nilgün Esen Seslendirmesi
Sadettin Erbil Sadettin Erbil Saltuk Kaplangı Seslendirmesi
Reşit Gürzap Reşit Gürzap Reha Yurdakul Seslendirmesi
Rıza Tüzün Rıza Tüzün Nubar Terziyan Seslendirmesi
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Tamer Yiğit Seslendirmesi
Hüseyin Baradan Hüseyin Baradan Süleyman
Cavit Yürüklü Cavit Yürüklü
Gazanfer Özcan Gazanfer Özcan Sami Hazinses Seslendirmesi
Mücap Ofluoğlu Mücap Ofluoğlu Sadri Alışık Seslendirmesi
Muhip Arcıman Muhip Arcıman Hüseyin Baradan Seslendirmesi

Ekip

Dekor Tasarım Bilal Uysal (Dekor Tasarım)
Basri Büyükcan (Dekor Tasarım)
Yapım Ekibi Melih Üstüngör (Yapım Sorumlusu)
İsmail Varol (Yapım Asistanı)
Yönetmen Ekibi Saltuk Kaplangı (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Tosun Bayri (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Ali Berkant (Negatif Kurgu)
Mihail Skarpedis (Laboratuar Şefi)
Tanas Petriyadis (Laboratuar)
Recai Karataş (Laboratuar)
Erkal Tamer (Laboratuar)
Işık Ekibi Fehmi Eryılmaz (Işık Şefi)
Özen Uysal (Işık Ekibi)
Ahmet Ateş (Işık Ekibi)
Sanat Ekibi Nazım Akbulut (Aksesuar)
Ses Ekibi Tuncer Aydınoğlu (Ses Kayıt)
Taner Oğuz (Senkron)
Arif Özalp (Senkron)

Firmalar

Acar Film (Yapım)
Acar Film (Film Hazırlık)
Acar Film (Seslendirme)

Son Yorumlar (6)

benimsinema avatar benimsinema 13 Nisan 2012 12:53:04

7

tamer yigit hafizasini kaybetmis sekilde deniz kenarinda ajda pekkanin ailesi tarafindan bulunur...bu zaman icinde iyilesir ve ajda pekkana asik olur. tamer mazisinde evli ve arkadasi sadri alisik la bir fabrikata ortaktir... ve paralara konmak icin öldürülmek istenir. tamerin fabrikasinda calisan ajdanin yengesi, tameri tanir ve olanlari anlatir ve olaylar gün yüzüne  cikmaya baslar.... sadri alisikin nadir kötü rollerinden bitanesi..

performer avatar performer 12 Şubat 2011 16:10:02

6

film genel olarak karanlık yayınlandı. benim pek hoşuma giden bir film değildi.

dinamik27 avatar dinamik27 22 Kasım 2007 14:56:11

sadri alışık kötü rolde burda ona hem kötü rol hem de iyi rol yakışır hiç kuşkusuz

capone avatar capone 22 Ekim 2007 12:05:10

Karısı ve dost bildiği biri tarafınfan tüm mal varlığına sahip olabilmek öldürülmek istenen genç bir adamın öyküsü.Kötü bir film.Tamer Yiğit in emrah gibi konuşması çok komiğime gitti

nedim yıldız avatar nedim yıldız 28 Eylül 2007 06:58:09

6

tamer yiğitin ilk dönem macera filmlerinden birisi...filmde gencecik bir ajda pekkanda var..sadri alışığın ender kötü rolde gözüktüğü bir film.izlenebilir...

star 19 Ağustos 2006 15:06:08

6

fabrikatör tamerin arkadaşı sadri ve karısı sunay tarafından zenginliği yüzünden öldürülmek istenir.tameri deniz kıyısında hafızasını kaybetmiş halde denizcilrer bulur.tamer hulusi baba ve kızı ajdanın yakın ilgisi ile bambaşka bir insan olmuştur..aj danın yakın ilgisi zamanla aşka dönüşecektir..bu durum ise hüseyinin hiç hoşuna gitmeyecektir..tamerin geçmişini hatırlaması için hastahaneye yatması her şeyin sonu demektir...vasat

Yandex.Metrica