Yakut Gözlü Kedi

7,75

( 9 kişi yorum yaptı )

Yakut Gözlü Kedi

Sinema Filmi

1966

Henry Mancini’nin ‘Hatari!’ (1962) için yaptığı ‘Baby Elephant Walk’ (1961) ve Kolaylık İş (kitapta ‘İşçi Bulma’) İdarehanesindeki sekretere artist olmak için ‘rejisörün yatak odasından’ başka (ama sonucun değişmediği) seçenekler de olduğunu anlatmaya çalışan Foto Muhabiri Aslan; “(Zafer Önen’in sesi ile) Yeşilçam’a giden yollar Babıâli’den geçer. Seni meşhur edebilirim. Büyük, büyük, çok büyük bir yıldız olabilirsin. Yalnız bazı fedakârlıklarda bulunmak lazım. Mesela, bu akşam seninle buluşabiliriz.”

“İsmim Murat… Murat Davman.” [(Ümit Deniz) (1961) (Türkiye Yayınevi / Günün Kitapları-Sf. 16).]
Kahramanımız, “My name is Bond… James Bond” diyen İngiliz ustasına benzer şekilde kendini böyle tanıtıyor. Gazeteci ama daha çok ‘dedektif’. Kadın görmesin ‘soğuk bir pınardan su içen garip bir yolcu gibi kana kana öpüyor’ (Sf. 89 ve 123). En büyük yardımcısı ‘cep tabancası’ dediği Aslan. (Romandaki polis muhabiri Aslan Bulur ve fotoğrafçı Burhan Temizel, belki de ‘kalabalık etmesinler’ diye filmde tek kişi olmuş.)
‘The Sounds of Hatari’ (1962) (Mancini) ve ‘Thunderball’daki (1965) ‘Bond Below Disco Volante’ (John Barry) melodileri eşliğinde Sadettin Erbil’in anlattıkları; “Milattan 167 sene evvel Kore’de bir mabette muazzam bir Buda heykeli vardı. Bunun gözleri yerinde de iki kocaman yakut bulunuyordu. Dünyanın en büyük mücevherlerini teşkil eden bu kızıl taşlar bugünkü para ile en az 10 milyon lira kıymetindeydi. O sırada Kore’de çıkan bir ihtilal bu heykelin de yağma edilmesine sebep oldu. Aradan yıllar ve asırlar geçti. Bu kızıl taşlar seneler senesi sahiplerine uğursuzluk getirmekte devam ettiler. Bir Buda heykelinin gözü olarak devam eden (‘başlayan’ diyecekti) bu maceralarında muhtelif kılıklarda ve muhtelif yerlerde göründüler ve en sonunda da bir kediye göz oldular. Bu kedinin adı Yakut Gözlü Kedi’dir. Dünyanın dört tarafından (‘dört bir tarafından’ mı demeliydi) birçok maceraperest Yakut Gözlü Kedi’nin peşine düştü. Türkiye’den de iki insan senelerdir paralarını ve emeklerini bu Yakut Gözlü Kedi’nin bulunmasına harcamışlardı. Bunlardan Hüsameddin Bey bir karanlık gecede bu Yakut Gözlü Kedi’ye Almanya’da bir mezarlıkta sahip oldu.”
Sevinci çok kısa sürüyor. ‘Uğursuzluk’ burada da kendini gösterir. Konsolosluktan, ilerde adının Abdürrezzak olduğunu öğreneceğimiz bir arkadaşı onu öldürerek taşlara el koyar.
Yıllar sonra eski Berlin Şehbenderimiz (Konsolos) Abdürrezzak Paşa’nın İstanbul, Çamlıca’daki Köşk’ü. 15 (romanda 700) kişilik bir davet var. Murat’ın (romandakinin aksine siyah bir smokinle) orada bulunma nedeni tamamen ‘mesleki’; Gazetenin patronu Naci Baba’nın isteği ile ev sahibini ‘büyük bir tehdide karşı’ uyarmak için. Ama şimdilik ‘yeşillerin en güzelinden yaratılmış bir çift gözle’, Aylin’le beraber. Paşa ile ancak asılı bulunduğu ağaçtan indirirken ilgilenebiliyor. Daha polis gelmeden, bahçe duvarı dışında, katilleri bulmuştu bile. ‘Chateau Flight’ (1965) (Barry) melodisi ile izlediğimiz kavga sırasında gözü, onlarla beraber olan bir genç kızın (sonradan adının Jale Sayan olduğunu öğreneceğiz) bacaklarına takılınca başına gelen bir darbe ile bayılır. Gangsterlerin kaçtığı ‘34 AP 811’ plakalı otomobili ‘Kendini Arayan Adam’ (1963) filminde İstanbul Emniyet Müdürlüğü 2. Şube Başkomiserlerinden Rıfkı kullanıyordu.
Cinayet Masası Şefi (romanda 2. Şube Müdürü) Necdet Atak. Tıpkı Sherlock Holmes. Kahramanımızın çocukluk arkadaşı. ‘Bir karı, bir kaynana derdi çekmeyeyim’ diye evlenmemiş (sf. 50). Ama Murat’ın varlığı onu çok daha zor durumlara sokuyor. Görüntüye ilk geldiğinde bir büyüteçle Abdürrezzak Paşa’nın asıldığı ipi (dağcıların kullandığı ince dakron halat) inceliyordu. Onun yardımı ile aileyi tanıyoruz.
Paşa’nın kızı Hüsniye Molvan. İç dünyası pek sağlıklı değil. Avrupa’da, 13 yaşındayken bir aşk macerası yaşamış. Sonradan bu kişinin Berlin Sefaret Başkâtibi Hüsameddin olduğunu hayretle öğreniyoruz. Daha da şaşırtıcı olanı Başkâtip ölünce oğlu (Köşk’ün şoförü Yusuf) ile beraber olur.
Paşa’nın oğlu Muhtar Molvan. Bir otomobil kazasında belden aşağısı sakat kalmış. İki kızı (Aylin ve Serap) ve Avrupa’dan dönmek üzere olan bir oğlu (‘Akliye ve Asabiye Mütehassısı’ Tarık) var. Bu genç, uzmanlığı ile halasının sorunlarını anlayabilseydi başta kendisinin ve babasının olmak üzere pek çok kişinin hayatını kurtarabilirdi.
Evin emektar Kâhyası Rıdvan Tanrıkulu (romanda soyadı Tezer).
Şoför Yusuf cinayetten sonra ortalıktan kaybolur.
“Arap saçı, bu içine karıştığım maceranın yanında tren yolu gibi düz kalırdı.” Murat böyle diyor (sf. 109) ama bunca koşuşturma sırasında Hüsniye, Serap, Aylin ve Jale’yi ‘yakından tanımak’ için bol bol zamanı olur. Sonrası çok hızlı; ‘Runaway’ (1961) (Del Shannon / Max Crook) ile dans edilen ‘Genç Yıldızlar (romanda Moda Minyatür Golf) Kulübü’nde Garson Ali’den ‘esas patron’un Köşk’te olduğunu öğreniyor. Bu arada, Muhtar Bey, babası gibi dakron iple öldürülür. (Göğsüne iliştirilen kâğıtta aynı yazı; ‘Eden Bulur.’) Tarık ise, Yusuf’un işkencesi ile. Talihsiz adamın not defterindeki yazılar [‘E.K.T.-K:3-S:24-P:3’ (Necdet’i seslendiren Mücap Ofluoğlu ‘S’yi ‘5’ olarak okuyor)] Köşk’teki gizli geçidin bulunmasını sağlar. Açılımı; “Eski Konaklar Tarihi (romanda ‘Eski Konakların Tarihçesi’) kitabının üçüncü bölüm 24. sayfadaki üçüncü paragraf.” (Yusuf bu geçitten yararlanarak köşke girip cinayetleri işlemiş.) ‘Zırtapoz işi’ dedikleri şiir ise Yakutların; “Beyaz tüllü geminin//Mavidir gözleri//İki defa ileri//Üç defa geri//Çıkarır ortaya//Aradığın yeri.” (Filmde maket, romanda resimdeki gemi için.)
Necdet, aslında “Haçlı bir geminin//Mantıktır dümeni” olan başlangıcı üç kadına yanlış ipucu vermek için değişik okumuş. Kitapta ise ilk mısra “Bayraklı geminin” şeklinde.
Hüsniye, filmde Yusuf, romanda ise kendini korumaya çalışan Murat tarafından öldürülür.
‘Goldfinger’dan (1964) anımsadığımız ‘Dawn Raid on Fort Knox’ (Barry) ile izlenen ‘Taş Ocağındaki’ kavgada Yusuf yaralı (romanda ölü) olarak ele geçiyor.

‘The Soft Touch’ (1962) (Mancini).
Aylin; “Hayatımın mühim bir kısmi Avrupa’da geçti. Fakat buna rağmen (ne demekse) sen tanıdığım tek erkeksin. İstersen bana ‘deli’ de ama beni iste, beni sev.”
Kahramanımız, ‘Murat Davman Kaidesi’ni bozarak ona söz vermişti; “Seninle evlenebilirim.” Ancak filmin sonunda “Bu sefer kapana kısıldın galiba” diyen Necdet’e göz kırpması, Aslan’ın kafasını “mümkün değil” anlamında sallaması ‘kural’ın bozulmayacağını düşündürdü.
(Yazan: Murat Çelenligil)






Oynayanlar

Cüneyt Arkın Cüneyt Arkın Murat Davman
Selda Alkor Selda Alkor Aylin Molvan
Neriman Köksal Neriman Köksal Serap Molvan
Suzan Avcı Suzan Avcı Hüsniye Molvan
Tunç Oral Tunç Oral Şoför Yusuf
Sevinç Pekin Sevinç Pekin Jale Sayan
Sami Hazinses Sami Hazinses Foto Arslan
Hayri Esen Hayri Esen Komiser Necdet Atak
Muammer Gözalan Muammer Gözalan Muhtar Molvan
Reha Kıral Reha Kıral Sulukuleli Pembe'nin Anası
Jale Öz Jale Öz Sulukuleli Kavgacı Kadın
Asım Nipton Asım Nipton Şişman Adam
Hüseyin Zan Hüseyin Zan Garson Ali Korkmaz
Vahit Volkan Vahit Volkan
Kaya Volkan Kaya Volkan İşkenceci
Adnan Mersinli Adnan Mersinli
Lamia Yal Lamia Yal
Osman Türkoğlu Osman Türkoğlu Rıdvan Tanrıkulu
İsmail Varol İsmail Varol
Mustafa Yavuz Mustafa Yavuz
Fethi İnan Fethi İnan
Hüseyin Salıcı Hüseyin Salıcı Bekçi
Naciye Topal Naciye Topal
Remziye Urguçlar Remziye Urguçlar
Sadettin Erbil Sadettin Erbil Cüneyt Arkın ve Hüseyin Salıcı Seslendirmesi
Nedret Güvenç Nedret Güvenç Selda Alkor Seslendirmesi
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Neriman Köksal Seslendirmesi
Fuat İşhan Fuat İşhan Tunç Oral Seslendirmesi
Cüneyt Türel Cüneyt Türel Hüseyin Zan Seslendirmesi
Mücap Ofluoğlu Mücap Ofluoğlu Hayri Esen Seslendirmesi
Timuçin Caymaz Timuçin Caymaz SESLENDİRME
Suna Pekuysal Suna Pekuysal SESLENDİRME
Esen Günay Esen Günay HÜSEYİN ZAN SESLENDİRMESİ
Ünal Gürel Ünal Gürel ADNAN MERSİNLİ SESLENDİRMESİ
Zafer Önen Zafer Önen Sami Hazinses Seslendirmesi
Ayşegül Devrim Ayşegül Devrim Sevinç Pekin Seslendirmesi
Handan Kadıoğlu Handan Kadıoğlu SUZAN AVCI SESLENDİRMESİ
Mürüvvet Sim Mürüvvet Sim Jale Öz Seslendirmesi

Ekip

Kurgu Özdemir Arıtan (Kurgu)
Dekor Tasarım Fethi İnan (Dekor Tasarım)
Bilal Uysal (Dekor Tasarım)
Yapım Ekibi Melih Üstüngör (Yapım Sorumlusu)
Melih Üstüngör (Yapım Amiri)
Mustafa Arda (Set Ekibi)
Musa Uyguner (Set Ekibi)
Hikmet Gülek (Set Ekibi)
Yönetmen Ekibi Zeki Dinçsoy (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi Tosun Bayri (Kamera Asistanı)
İsmail Varol (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Taner Oğuz (Negatif Kurgu)
Arif Özalp (Negatif Kurgu)
Recai Karataş (Laboratuar)
Sedat Tuncel (Laboratuar)
Tanas Petriyadis (Laboratuar)
Işık Ekibi Ahmet Ateş (Işık Şefi)
Cengiz Aral (Işık Ekibi)
Sanat Ekibi Nazım Akbulut (Aksesuar)
Ses Ekibi Tuncer Aydınoğlu (Ses Kayıt)
Taner Oğuz (Senkron)
Arif Özalp (Senkron)

Firmalar

Acar Film (Yapım)
Acar Film (Film Hazırlık)
Acar Film (Seslendirme)

Son Yorumlar (9)

mncelik 18 Ekim 2015 21:55:01

Ümit DENİZ' in ünlü karakteri Murat DAVMAN' ın maceralarından biri olan ve aynı adı taşıyan romanından uyarlanan film

performer avatar performer 22 Ağustos 2014 20:19:04

7

cüneyt arkın'ın oyunculuğu, nejat saydam'ın rejisi ve melih sertesen'in farklı açılardaki kamera çalışmaları hoşuma gitti. bu film romantik bir film olsaydı cüneyt arkın'ı sadettin erbil yerine toron karacaoğlu seslendirirdi herhalde...seslendirme yönetmenleri gerçekten o dönem işi biliyorlarmış.

Göztepe avatar Göztepe 20 Eylül 2013 23:53:00

10

Hem macera hem komedi tadında güzel bir polisiye filmi Cüneyt Arkın'ın iyi oyunculuğu. Çapkın ve işinin uzmanı bir kişiyi canlandırdığı bir film olmuş. Özellikle film boyunca yakutlar için bayağı bir kişinin telef olması filmin ilginç yönlerinden bir iydi. Cüneyt Arkın'ın aynı evden üç kadını idare ettiği sahnelerde unutulmaz iyi bir film..

erlak 04 Nisan 2013 20:42:13

Filmi bu gün izledim ve çok beğendim. Son derece eğlenceli bir macera filmi, şiddetle tavsiye ederim

benimsinema avatar benimsinema 18 Kasım 2012 15:04:37

8

bastan sonuna kadar macera dolu bir film. cüneyt arkin gazeteci olmasina ragmen, aksiyon dolu, atik mi atik bir rolu canlandiriyor...tarihi filmlerine bakarak, daha güzel dövüs sahneleri var bana göre...oturup zaman ayirmaya deger filmlerden biri...

aliok1 14 Aralık 2010 20:29:12

Kore’de bir mabette çağlar öncesinden kalma bir buda heykeli vardı. Heykelin gözleri dünyanın en büyük yakutlarıyla süslüydü. İnsanlara uğursuzluk getiren bu kızıl taşlar zaman içinde elden ele dolaşmış ve şimdi bir kedi heykelinin gözleri olmu şlardır. Dünyanın dört bir tarafından birçok maceraperest Yakut Gözlü Kedi’nin peşindedir. Türkiye’den de iki kişi yakutların peşine düşmüştür. Ancak taşların uğursuzluğu devam etmektedir. Kediyi bulmayı başaran Abdulrezzak bey, hazin bir cinayete kurban gider. Esrarlı durumların ve polisiye olayların kahramanı yerli Bond Murat Davman (Cüneyt Arkın) olaya el atar. Polisin kurbanın evinde yaptığı soruşturma devam ederken kendi yöntemleriyle işe koyulan çapkın ve şamatacı gazeteci, katilleri ve Yakut Gözlü Kedi’yi bulmak için tehlikeli bir mücadeleye girişir.

Yandex.Metrica