Altyazı’nın Aralık sayısı bayilerde posteri

Aylık Sinema Dergisi Altyazı, Gezici Festival'in bu yılki programında yer alan 'Uygunadım Hayatlar' seçkisinden ilham alarak Aralık sayısında 'darbe filmleri'ni, darbeyle hesaplaşma yöntemlerini ve sinemasal hafızanın bu hesaplaşmadaki konumunu masaya yatırıyor. Gezici Festival'de darbe filmleriyle ilgili seçkiyi hazırlayan Mithat Sancar'la yapılmış ve Türkiye sinemasında 12 Eylül'le olan hesaplaşmanın da uzun uzadıya irdelendiği bir söyleşinin yanı sıra, toplumun farklı kesimlerinden birçok kişiyle gerçekleştirilmiş söyleşiler üzerine kurulu '12 Eylül' belgeseline imza atan Özlem Sulak'la yapılmış bir söyleşi de Altyazı'nın 'Darbe Filmleri Dosyası'nda yer alıyor. Dosyada bu söyleşiler dışında, Şili'deki Pinochet darbesinin etkilerini anlatan Kayıp ve Yargıç ve General; Portekiz'deki Salazar dönemini ve sonrasındaki Karanfil Devrimi'ni konu alan 48; Brezilya'daki askerî darbeyi arka planına taşıyan Annemler Tatilde; ülkemizde 12 Eylül'ün yansımalarını bir taşra kentinde mizahi bir dille aktaran Beynelmilel hakkında kaleme alınmış geniş incelemeler ve bu filmler dışında sinema tarihinde kendine yer edinmiş önemli darbe filmleriyle ilgili kısa yazılar bulunuyor.

Derginin 'vizyon' sayfalarında göze çarpan filmlerden ilki, ilerlemiş yaşına rağmen verimliliğini koruyan büyük usta Woody Allen'ın Anthony Hopkins, Naomi Watts, Josh Brolin ve Antonio Banderas gibi oyuncularla çektiği Uzun Boylu Esmer Adam. Allen'ın yine hayatın anlamı, varoluşsal kaygılar ve ölüm gibi 'büyük meseleler'e değindiği bu son filmi, ustadan alışık olduğumuz üzere temalarının ağırlığını kendine özgü mizahı içinde eritip ortaya Allenvari bir komedi çıkarıyor. Aralık vizyonunun belki de en çok merak edilen filmlerinden Milenyum Üçlemesi'nin ikinci ayağı Ateşle Oynayan Kız ise, Stieg Larsson'un yarattığı üçlemenin bütününe bakan bir yazıyla dergide ele alınıyor. Bu kapsamlı inceleme yazısı, Larsson'un Ejderha Dövmeli Kız'da geliştirmeye çalıştığı eleştirel tavrı serinin ikinci filmi Ateşle Oynayan Kız'da da sürdürdüğünü ve nihayetinde serinin bir 'geç kapitalist toplum' eleştirisi olduğunu öne sürüyor.

Derginin 'vizyon' sayfalarında ayrıca, Çakal adlı ilk filmiyle geçtiğimiz Altın Portakal Film Festivali'nde yarışan Erhan Kozan'la yapılmış bir söyleşi ve Ben Affleck'in ikinci kez yönetmen koltuğuna oturduğu soygun filmi Hırsızlar Şehri hakkındaki bir tanıtım yazısı yer alıyor.

'Darbe Filmleri Dosyası'nda da programındaki birçok film mercek altına alınan 16. Gezici Festival'in diğer bölümlerine ait filmlerin tanıtımları; 22. Uluslararası Kısa Film Festivali, 4. Cinéma Verité İran Uluslararası Belgesel Film Festivali ve ilk kez düzenlendiği 1994 yılından bu yana İngiliz solunun kalesi olarak bilinen Sheffield Doc/Fest değerlendirme yazıları da yine Altyazı'nın Aralık sayısında okunabilir.
Altyazı'nın sürekli halen gelen köşelerinden 'Yeni İmza', Japón, Cennette Savaş ve Sessiz Işık gibi filmleriyle festival takipçileri arasında ismi sıkça zikredilir olan Meksikalı yönetmen Carlos Reygadas'ı ağırlıyor. Bu üç filmin aracılığıyla Reygadas sinemasının kendine has dokusunu tarif etmeye çalışan yazı, genç yönetmenin 'anlatı sineması'yla olan derdinin ve görüntünün gücüne olan inancının üzerine gidiyor. 'İkinci El' köşesinde ise bu ay, Fransız Yeni Roman akımının öncülerinden Alain Robbe-Grillet'nin ilk filmi, İstanbul'da geçen Ölümsüz Kadın inceleniyor. Tüm bir filmi bir kadının hatırlamaları üzerine kuran Robbe-Grillet, farklı biçim arayışlarıyla sinema, hayal, hafıza ve hikâye anlatımı arasındaki ilişkileri sorguluyor.

Altyazı'nın 101. sayısında ayrıca şu filmlere ait eleştiri yazıları bulunuyor: Prensesin Uykusu (Çağan Irmak), Harry Potter ve Ölüm Yadigarları (David Yates), Nefes Nefese (Baltasar Kormákur), Durdurulamaz (Tony Scott), Son Savaşçı (Neil Marshall), Sosyal Ağ (David Fincher).

Son Yorumlar

Yandex.Metrica