Bu başlığa, bazı ve belki de bir çok sinema adamı karşı çıkacaklardır. Tabi ki Ferzan Özpetek bir Türk’tür ve bir yönetmendir, hem de tüm dünya sinemasının kısa sürede tanıdığı ünlü bir yönetmendir. Ancak sinema yaşantısını İtalya’da sürdüren Ferzan Özpetek’in yönetmenliğini yaptığı filmlerde rol alan oyuncu kadrosunda ki isimler hep İtalyan’dır. Bir tek Serra Yılmaz hariç. O da yaşamını İtalya’da sürdüren ve Özpetek’in filmlerinde rol alan sanki kadrolu bir Ferzan Özpetek oyuncusu. Hem de mükemmel bir performans gösteren, on parmağında on marifet olan bir oyuncu.

Başarılı Yönetmen Özpetek neden İtalyan’dır? Türk sineması için ne yapmıştır, hangi filmleri üretmiştir. Türk toplumunun hangi sosyo-ekonomik sorunları, veya aile-köy sorunlarını, veya köyden-kente göç sorunlarını veya hangi grev-lokavt-işçi sorunlarını, veya hangi askeri darbeleri, işkenceleri konu alan, veya hangi Türk aşıklarının aşklarını konu alan filmler yapmıştır. Bu sorular uzar gider.
Ferzan Özpetek’in filmlerine değinmeden önce gelelim “Vikipedia” internet veri tabanından alınan kısa yaşam hikayesine: “1959 yılında İstanbul\'da doğdu. 1976 yılında, Roma\'daki La Sapienza Üniversitesi\'nde Sinema Tarihi öğrenimi yapmak üzere İtalya\'ya gitti. Accademia d\'Arte Drammatica yönetimindeki sanat tarihi ve kostüm derslerine devam etti. 1982 yılında birlikte ile Yaşayan Tiyatro\'da çalıştıktan sonra " Scusate il ritardo "da Massimo Troisi\'nin ve " Son Contento " da Maurizio Ponzi\'nin asistanlığını üstlendi.Yapımcılığını Marco Risi ve Maurizio Tedesco\'nun birlikte üstlendiği ilk filmi " Hamam ", 1997 Cannes Film Festivali\'nde, " Yönetmenlerin Onbeş Günü " tarafından keşfedildi ve hem İtalya, hem de diğer ülkelerde eleştirmenlerin olduğu kadar seyircilerin de beğenisini kazandı. Uluslararası alanda başarı sağlayan film, İtalya\'nın yanı sıra, İngiltere, Fransa, İskandinavya, Almanya, Hollanda, Japonya ve hatta " nüfuz edilmesi çok güç " olarak tarif edilen ABD\'de gösterim imkanı buldu. Yönetmenin ikinci filmi "Harem Suare"nin çekimlerine 1998 yılında başlandı. Türk-İtalyan-Fransız ortak yapımı olarak gerçekleştirilen film, 1999 yılında Cannes Film Festivali\'nin " Selection Officielle " kategorisine seçildi ve gösterildiği tüm Avrupa ülkelerinde önemli gişe başarıları elde etti. " Harem Suare " aycıca Toronto, Palm Springs ve Londra festivallerinden de resmi davet aldı. Özpetek\'in "Cahil Periler" i , İtalya\'da gösterimde bulunduğu haftalar boyunca en fazla izlenen İtalyan filmi oldu. İtalyan Sineması\'nın tanınmış yönetmenlerinden Nanni Moretti\'nin "La Stanza del Figlio" ve Giuseppe Tornatore\'nin " Malena "sını geride bırakan Özpetek\'e övgüler yağdı”

Sıra geldi yönetmenin filmlerine; “Hamam 1997”, “Harem Suare 1999”, “Cahil Perile 2001”, “Karşı Pencere 2002”, “Cuore Sacro/Kutsal Yürek 2005”, “Bir Ömür Yetmez 2007”. Toplam 6 film; bunların 5 tanesinin senaryo yazarı Özpetekle beraber Gianni Romoli’nin imzasını taşımakta, Hamam’ın senaryosu ise ismindeki İtalyan. Senaryosundan Set işçisine, yapımcısına ve hatta oyuncusuna kadar filmlerinde görev alanların hepsi İtalyan. Bunlardan sadece Türk-İtalyan-Fransız yapımı olan “Hamam” ve Harem Suare’yi, gerek konusu ve gerekse filmin geçtiği mekan nedeniyle “Türk Filmi” statüsüne sokmamız mümkün olur. Dikkat edilirse Ferzan Özpetek, sinemaya yönetmen olarak adım atarken ilk iki filminde Türkiye’yi ve Türk insanını konu alan filmlere eğilmiştir. Sonraki dört filmi ise tümüyle İtalyan. Türkiye’de yaşamadığı için Türkiye sorunlarına eğilemeyen yönetmen, pek tabidir ki İtalyan menşeli, senaryolu, mekanlı filmlere ağırlık verecektir.

Bence Özpetek bir İtalyan Yönetmenidir, hem de en büyüklerinden.

Kaynak : Yalçın Özgül

Son Yorumlar

Yandex.Metrica