"İşte, Sanık Orhan Da Lanetli Bir Tesadüfle Kanundışı Yaşayanların Arasında Kalmış, Yaşayabilmek İçin Onlara Benzemiştir" posteri

"Nasıl yaptığımı anlayamadım. Hem, bu hileleri nerden öğrendim acaba?" Geçmişi ile ilgili 'hiç ama hiçbir şey hatırlamayan' Orhan söylüyor bunları. Hafızasını kaybetmiş. Meral, Yıldız ve Aynur Aydan'ı bile anımsamıyor ama poker hilelerini unutmamış.

1972'de 'Ölüm Dönemci' adıyla tekrar çekilecek olan filmin ilk gösterimi 16 Haziran 1969 Pazartesi günü (Elmadağ) Şan Sineması'nda. Her iki yapımda Murat/Orhan ve Sami'yi seslendiren sanatçılar aynı: Abdurrahman Palay ve Fikri Çöze. Jenerikte Muzaffer Yenen'in soyadı 'Yener', Tuncer Aydınoğlu'nun adı 'Tunçer', Feri Cansel de, sıkça rastladığımız şekilde, Can-Sel olmuş. Asım Nipton'un ismi afişte var jenerikte yok. Ağabey rolündeki Memduh Ünsal'ın filmdeki adını öğrenemiyoruz.

Çeteler arasında ikili oynayan Ferit-Behçet Nacar çok inandırıcı. Murat'ın işleri hakkında bilgi verip İlyas'tan para alıyor. 'The Ninth Gate'deki (1999) Boris Balkan "Sadakati, sıcak nakit karşılığı satın alınan bir adamdan daha sadığı yoktur" demişti. Bizimkinin, Murat'tan da para aldığı için, 'sadakati' kendine. Ancak bu kadar 'çoklu oynaması' iyi sonuç vermiyor. Hıdır tarafından kurşunlanarak öldürülür. "İkiyüzlü, kahpe dilli."

Orhan hafızasını ikişer kez kaybedip buluyor. İlginç bir şekilde 'kaybetmesi' ve 'bulması' başına gelen darbelerle ve 'Büyükdere yakınlarındaki Kilyos Yolunda'. Her seferinde belli bir döneme ait 'en ufak bir şeyi dahi anımsamıyor'. Kumarhanedeki darbe 'tam dozunda olduğu için' tüm hafızası kayıpsız geri gelir.

Hollywood sarışınlarına taş çıkartan Mine Soley'den Belkıs Özener'in sesi ile iki şarkı dinliyoruz; 'Hani Bir Gün Gelecektin (Yalancısın)' (Teoman Alpay) ve 'Çok Severdim Bilirsin (Cemile)'. İlkinde Silvana Panpani konuklar arasındaydı. İkinci şarkıyı hararetle alkışlayan bayan seyirci, Orhan'ın sekreteri olarak karşımıza çıkacaktır. 'Zehirli Hayat'ta (1967) rulet oyuncusu ve 'Kader Böyle İstedi'de (1968) Edebiyat Fakültesi öğrencisiydi.

Kudret Şandra  'şöhreti yurt dışına kadar yayılmış büyük sanatkâr, dans yıldızı" olarak 'iftiharla takdim ediliyor'. Dans edip Alâeddin Şensoy'un sesi ile söylemiş; 'Benim De Canım Var' (1968/69) (İsmet Nedim / Mehmet Erbulan). 'Zehirli Hayat'ın (1967) Simitçisi Ahmet Yıldırım da oradaydı. Son iki gazino sahnesinde Oktay Yavuz dans edenler arasında.

65 buçuk dakikalık filmin 8 dakikasında şarkı ve göbek havası var. Bunun senaryoya katkısını anlayamadık. Aslında 'Mazimdeki Kadın'ın adı bile hatalı. Konularına bakınca 'Şehir Eşkiyası' (1969) ile isimler karışmış gibi. 'Demir tüccarlarından Naci Bey' rolünde, filmdeki işine uygun soyadı ile Ali Demir var. İkinci çevrimde komiserdi. İlk poker sahnesinde "Uvertür; Pas; İki defa; Çift kâğıt; Tek; Almaz; İki pot daha; Kabul; 10 defa" demesini öğreniyoruz. Zeki Tüney 'rest' çekmekte biraz geç kalınca kahramanımız tarafından azarlanır; "Olmaz! Bu kadar düşündükten sonra büyütemezsin. Ancak 'aynen' görebilirsin." Kendisini "Düşünmedim ki" diye savunmaya kalkınca "Keleklik etme be. Düşünmemiş!"; "Haklı olabilirsin ama Orhan bu ne biçim konuşma" deyince ise "Kes işte! Konuşma" yanıtı geliyor. Sonunda "Ben devam edemeyeceğim" sözleriyle masadan kalkar. Orhan buna da laf yetiştiriyor; "Neşen bilir."

Murat ve 'Sarışın' Selma Güneri-Meral az araçlı sokaklarda, 'köprüsüz' Boğaz'da harika bir gezi yapıyorlar. Deniz kenarında gelmiş geçmiş en güzel melodilerden 'La Paloma'yı (1860) (Sebastian Iradier) dinliyoruz. Elvis Presley'den Caterina Valente'ye kadar onlarca sanatçının seslendirdiği eseri İnci Çayırlı, Türkçe sözlerle söylemişti; 'Affet' (1970) (Nadir Kamran).

Kahramanlarımız buraya gelişleri Sema Özcan'a ait '34 KL 920' plakalı 66 model 'Buick' ile. Sanatçı, Aralık 1968'de aldığı arabasını ve kendisini hemen sigorta ettirmiş. Bu otomobili 'Sevgili Babam'da (1969) tekrar göreceğiz.

Orhan ve Selma, Max Steiner'in 'A Summer Place' (1959) için yaptığı melodi ile dans ediyorlar. Fausto Papetti'nin '1a Raccolta' (1960) albümünde 'Scandalo al Sole' olarak yer almıştı.

Filmdeki diğer melodiler:

Franck Pourcel Orkestrası'nın 'Amour, Danse et Violons No. 25' albümündeki (1965) "J'aime" (1964) (Salvatore Adamo); Jenerik dâhil 7 sahnede.

'Te Quiero, Dijiste' (1944) (Maria Grever); Yıldız ile sevişirken.

'Hatari!'deki (1962) 'Sounds of Hatari' (Henry Mancini): Necati'yi Fethi'nin evinde ararken.

'Thunderball'daki (1965) (John Barry) 'Crash Landing-The Bomb' (2.02'den itibaren): Necati ve Ferit ile arabada giderken.

'Mondo Cane'deki (1962) 'Casa Della Morte' (Riz Ortolani): Selma ve Orhan'ın düğün resmi çekilirken, Meral haberi gazetede okurken, Sevgi Can, Meral'i baygın bulduğunda.

'Dead Ringer'daki (1964) (André Previn): "Edie's Theme" Sevgi Can "Niye ağlıyorsun, sevinmen lazım" derken. 'Main Title' Meral hapla intihar girişiminde bulunurken.

'States Evidence/Prison Break' (Irving Joseph); Murat'ın Meral'le karşılaşması dâhil 5 sahnede.

Werner Müller Orkestrası'nın 'International Film Festivals' albümündeki (1964) 'Sundays and Cybele' (1962) (Maurice Jarre) Selma ile deniz kıyısında konuşurlarken.

Murat, odasında adamları Necati, Ferit ve Rıza ile konuşurken 'Olam Boyun Kurbanı' duyuluyor.

Orhan'ı tutuklayan Komiser rolündeki sanatçıyı 'Kader Böyle İstedi'de (1968) turistlerden yakınan dolmuş yolcusu ve 'Zehirli Hayat'ta (1967) Yoğurtçu Ömer Sağlam olarak izlemiştik.

Selma Güneri'nin bazı giysilerini başka filmlerden anımsıyoruz. Murat'la karşılaştığı sahnedeki çiçekli elbiseyi 'Korkunç Arzu'da (1966) Orhan-Yusuf Sezgin'in Almanya'dan gelen mektubunu okurken; Murat'ı hapishanede ziyaret sahnesindeki mantoyu 'Aşkınla Divaneyim'de (1967) "Peki, ne yapmayı düşünüyorsun" derken ve 'Ağır Suç'da (1967) "En iyisi yol yakınken ayrılmak" derken; Son sahnedeki paltoyu 'Korkunç Arzu' (1966) ve 'Ağır Suç'daki (1967) mahkeme sahnelerinde giyiyordu.

Sevgi Can'ın sadeliği; Necati-Asım Nipton; İlyas-Mehmet Ali Akpınar; Hıdır-Mustafa Yavuz; Doktor-Muzaffer Yenen; Garson-Orhan Çoban; Murat'ın Yıldız'dan önceki sevgilisi Aynur Aydan; Selma'nın babası Naci Bey ve annesi Nevzat Okçugil; Murat ve Meral'in önünde buluştukları Divan Oteli; İki çetenin hesaplaştıkları yerdeki '34 DT 940' plakalı otomobil ve '34 AR 571' plakalı Fargo kamyon çok güzeldi.

Gazeteler mutlu haberi okuyucularına müjdeliyor; "Sosyetenin tanınmış simalarından fabrikatör Orhan Durukan'la demir tüccarlarından Naci Bey'in güzel kızı Selma'nın beklenen düğünleri nihayet dün gece gerçekleşti." Bu durum 'Woman in Hiding'deki (1950) Gazeteci Russell'ın sözlerini anımsattı; "But money is always news."

Murat/Doğan'ı Abdurrahman Palay; Meral'i Nedret Güvenç; Selma'yı Altan Karındaş; Necati'yi Mümtaz Ener; Murat'ın Abisini Reşit Gürzap; Sevgi Can'ı Fatoş Tez; Fikri Çöze 5 kişiyi (Sami, Meyhaneci Dayı, Polis Müdürü, "Bu kadar da olmaz, ayıptır be" ve "Pas" diyen iki kumarbaz) seslendirmiş.

'Sosyetik' kumarbazlar için Zeki Tüney ve Erdoğan Seren yerine Muammer Gözalan ve Necabettin Yal seçilebilirdi.

60'ların 'Küçük Dev Adam'larından Mehmet Büyükgüngör. Sinema sanatçılığının yanında müzisyenliği de var. 'Bu Gecem De Yine Geçti' adlı Hüzzam ve 'Ay mısın Güneş mi Ateş mi Nesin' adlı Hüseyni şarkıların bestecisi.

Dayı'nın meyhanesi. 'Kadifeden Kesesi'ni dinlerken, o yıllardaki filmlerde sıkça gördüğümüz konuşturma yöntemi.

Murat; "Dayı, Necati geldi mi?"

Dayı; "Gelmedi. Hiç uğramadı bu akşam."

Murat; "..." (Elindeki para destesinden iki banknot uzatır).

Dayı; "Zaten bu saatlere kalmaz O. Efendi gibi içer, millet uyumadan kalkar."

Murat; "..." (Bir banknot daha verince).

Dayı; "Dur bakayım, geldi galiba."

Murat; "..." (Anlamlı bakışlarla bir banknot daha).

Dayı; "Geldi, evet. Telaşlıydı. Barınacak yer istedi benden."

Murat; "..." (Yine aynı işlem).

Dayı; "Ben de Fethi'nin anahtarını verdim. Üç aydır içerde Fethi. Ev boş duruyor. Arka caddeye çıkınca sağa döneceksin. İlk sokağa girdin mi sondaki bahçeli ev."

Murat; "..." (Dayı'nın yelek cebine bir banknot daha).        

Son Yorumlar

Yandex.Metrica