"Hadi Zengin Bir Koca Bulamadın, Fakir Birine Aşık Olmasaydın Bari Selma" posteri

"Babamı hatırlamam. Annem büyüttü beni rahmetli. Liseye kadar zar zor okudum. Sonra çalışmak zorunda kaldım. Tesfiyecilik yaptım bir ara. Bir ara otobüs biletçiliği. Nihayet şoförlükte karar kıldım. Hepsi bu kadar. Bizim hayatımız düpedüzdür, Anlatmaya değmez. Sizlerin yaşantısı gibi şaşalı değil." Sonradan bir 'milyoner çocuğu' (ve annesinin sağ) olduğunu öğreneceğimiz Murat anlatıyor bunları. Selma'nın da göründüğü gibi olmadığını öğrenince "Ödeştik" diyecektir. Karakter rollerdeki Kenan, Necla ve Fethi de yalan konusunda kahramanlarımızdan aşağı değil.

Yaz aylarında çekilen 'Benim de Kalbim Var', 02 Aralık 1968, Pazartesi günü (Kadıköy) 'Feza', (Aksaray) 'Bulvar', (Çarşıkapı) 'Şık', (Beyoğlu) 'İnci', (Beyoğlu) 'Lüks' sinemalarında gösterime girmiş.

"Zaman pek değişti! Eskiden, erkekler, evlenecekleri kızlarda namus, iffet, temizlik, biraz da güzellik arıyorlardı. Hele tembel kadın istemiyorlardı. Şimdi öyle mi ya! Bütün bunlara bir de, üstüne üstlük zenginlik arıyorlar. Banka defteri, mal mülk soruyorlar." Kahramanımızın karşısına çıkanlar da hep böyle. Manav Mehmet ve motor tamircisi Zeki, ayılıp bayılıyorlardı genç kıza. Necmettin beylerin evinde orta hizmetçisi olduğunu öğrenince önce yan çizmeye başlamışlar sonra da kusura bakmayla karışık bir mektup numarası ile toz olmuşlar. "Ben de istemez miyim kocam zengin olsun, çekip alsın beni bu hayattan. Ben de ev hanımı olmak istemez miyim? Hususi arabalı, yakışıklı bir erkekle evlenmek için içim gidiyor ama 'o şans sende ne arar. Boş ver, hayal kurma. Sonra attan değil, uçaktan düşmüşe dönersin' diyorum kendime. Canıma yetti artık. Ben de genç kızım, benim de kalbim var. Hep bu köşkte hizmet ederek ömrümü tüketecek değilim ya! Elbet bir çare bulacağım, kısmetim açılacak."

zdgjzdjzdf

Tam da o günlerde Necmettin Bey ve Şaziment Hanım, iki aylığına Avrupa'ya gitmişler. Köşkün her türlü idaresinden Selma mesul. Salahiyet sahibi, ne diyorsa yapılacak! Bu fırsatı kaçırmaz. Beyle hanım yokken kendisine zengin süsü verip çok paralı, yakışıklı bir genç koca bulacak. Kalabalık etmesinler diye aşçı, bahçıvan ve şoföre izin verir. Sadece Kâhya Necdet'i tutar yanında.

Önce 'mülakatla' bir şoför bulur. (Burası senaryonun zayıf kısmı. Madem gerekliydi, öbürünü neden gönderdi). Murat, 4 yıldır direksiyon başındaymış. Son olarak fabrikatör ve müteahhit Fazıl Bey'in yanındaymış. Devamlı kalabilir ve hafta sonu izni istemezmiş. "Fazıl Bey'den 700 lira aylık alıyordum. Siz de ne isterseniz verin." Bazı itirazları da var tabii! Kendisine ayrılan odayı küçük bulur. Bir de gece lambası istermiş. "Geceleri okumadan uyuyamam."

Hemen ertesi gün kolları sıvar Selma. Galeri Gençler'den sayısız elbise; Kuaför Demir'de siyahtan sarıya dönen saçlar; Manikür, pedikür; (Necdet'in 'nasır ilacı gibi' diyeceği) bir yığın koku. Faturalar, Necmettin Bey'in adına ama fabrikaya değil eve gönderilecekmiş.

O gece kürkler içinde gittiği Havana Kulüp'te 'kadın avcısı' Kenan Tüzmen de var. İşsiz, güçsüz, serserinin biri. Kahramanımızı görünce yerinde duramaz. "Kaç aydır pinekliyordum. Şansım açılıyor galiba." Kadeh kaldırmalar, selam-öpücük göndermeler! Dans ederlerken "Tekstil mühendisiyim, ayrıca da milyonerim" diyor. Biri Topkapı'da diğeri Silahtar'da iki fabrikası varmış! Evliliğe, aile müessesesi denen varlığa saygısı sonsuzmuş! Murat "İnanmayın, bu herif aşağılık bir jigolodur, muteber bir adam değildir. Ne parası vardır ne de fabrikası" diye uyarıyor ama dinleyen kim.

Tarabya Oteli'ndeki odada saldırıya uğrayınca aklı başına gelir. Neyse ki Murat tam zamanında yetişip bir güzel pataklar Kenan'ı.

Sonrasında iki genç arasında bir yakınlaşma olur. Necdet "Zengin koca ararken gittin fukaraya çarpıldın. Ama iyi oldu. Birbirinize denksiniz. Sen hizmetçi, O şoför. Bundan alası can sağlığı" diyor. Bu arada delikanlının aslında 'zengin bir aile çocuğu' olduğunu öğreniyoruz. "Hep emrettiniz, yanlış veya doğru daima kendi dediğinizin olmasını istediniz. Bu yüzden isyan ettim. Yüzünü dahi görmediğim (filmde göremeyeceğimiz) bir kızla beni evlendirmeye kalktınız. Nankör değilim baba! Mümkünse beni anlamaya çalış. Kendi hayatımı yaşamak istiyorum" diye isyan ediyordu. Füsun, milyonluk bir mirasın varisi, güzel, görgülü, tahsilli bir kızmış. Annesinden başka da kimsesi yokmuş. Böyle bir kısmeti nasıl tepermiş. Ancak delikanlı 'kimsesiz, fakir bir orta hizmetçisini' seçecektir! Selma da şoför zannettiği zengin Murat'ı!

5usurturturt

Benim de Kalbim Var'daki melodiler.

'Benim de Canım Var' (İsmet Nedim / Mehmet Erbulan) 2 sahnede (Jeneriğin ilk ve son kısmında).

'Domino' (1951) (Louis Ferrari) Jeneriğin ikinci kısımda [Kamuran Akkor, Vasfi Uçaroğlu Orkestrası eşliğinde plak yapmıştı; 'Seviyor Sevmiyor (Papatya Falı)' (Türkçe sözler, Sezen Cumhur Önal)].

'The Yellow Rolls-Royce'daki (1965) (Riz Ortolani) 'Mae' 4 sahnede (Selma, Necmettin Bey'in kahvaltı tepsisini odasına götürürken; Havaalanına telefon ederken; İlk gece kulübüne giderlerken; Kenan, otomobilde iltifatlar yaparken). 'Going To Soriano' 2 sahnede (Gençler Mağazası'nda alışveriş yaparken; Kuaförde). 'Pisa' Murat, arabada, Kenan'ın jigololuğunu anlattıktan sonra.

Ariola firmasından çıkan 'Namenlos' 45'liğindeki (1959) 'Herbsttraum' (mızıka, Walt Miller) Murat'ın şoförlük görüşmesi sırasında. 'Namenlos' (beste, Roland Kovac) (Das Grose Ufa Film Orkestrası) (Das Totenschiff'in teması) (mızıka, Rolf Balschun) 7 sahnede (Selma, evde, Murat'ı düşünürken; Ağaç altında beraberlerken; Odasında, Necdet ile konuşurken; Murat 'bir kadını dolandırdığı' yalanını söylerken; İşyerinde Selma'yı düşünürken; Genç kız, Belgrat Ormanı'nda yalnızken; Filmin sonuna doğru Murat arabasıyla geldiğinde).

Ron Goodwin'in 'Music For An Arabian Night' albümündeki (1959) 'Barefoot Girl (Al Bint Al Shalabiyya)' (Assi Rahbani / Mansour Rahbani) Selma, yeni şoförüyle alışverişe giderken. [Nesrin Sipahi, 'Ben Bir Bar Kızıyım (Bar Kızı)' adıyla söylemişti (1966)].

'Charade'deki (1963) (Henry Mancini) 'The Drip-Dry Waltz' 2 sahnede (Galeri Gençler'deki Selma'ya özel defilede; Kenan'la pastanedeyken).

Fausto Papetti'nin '8a Raccolta' uzunçalarındaki (1968) 'Febbre Nera' (Fausto Papetti) Selma ve Kenan'ın gazinodaki ilk dansında.

'Love Is A Many Splendored Thing' (1955) (Sammy Fain) İkinci danslarında.

'Thunderball' için yapılan (1965) (John Barry) (ama kullanılmayan) 'Mr. Kiss Kiss Bang Bang' Selma, kahve-konyak içerken.

'America America'daki (1963) (Manos Hadjidakis) 'Excitement In The Village' Kenan'ın oteldeki saldırısında.

Jimmy Smith'in 'The Cat... The Incredible Jimmy Smith' 33'lüğündeki (1964) 'Theme From Joy House' (Lalo Schifrin) Otel odasında, Murat, Kenan'ı döverken.

"Gioconda's Smile"daki (1965) (Manos Hadjidakis) 'Portrait Of My Mother' 2 sahnede (Murat, sahildeki küçük, ahşap iskelede "Ufacık bir teknem olsun isterim hep" derken; Selma, Necmettin Bey'e "Sinirlenmeyin efendim. Hepsine ben izin verdim. Memleketlerine gittiler" derken).

Fausto Papetti'nin '1a Raccolta' albümündeki (1960) 'Scandalo Al Sole' (1959) (Max Steiner) 2 sahnede (Murat, Selma ve Lale ile dans ederken).

'The Rite Of Spring'deki (1913) (Igor Stravinsky) 'Sacrifical Dance' Polis, karakola gelmesini söylerken.

'Dead Ringer'daki (1964) (Andre Previn) 'The Morgue' Murat, karakolda babası ile karşılaşınca. 'This Was His Room' Babasıyla, komiserin önünde tartışırken. 'The Police Is Waiting' Selma'nın hizmetçi olduğunu öğrendiğinde.

'The Bible: In The Beginning...'deki (1966) (Toshiro Mayuzumi) 'Cain And Abel' Necmettin Bey'in telgrafı geldiğinde. 'Main Title' Murat, babasının evine döndüğünde.

'Zorba'daki (1964) (Mikis Theodorakis) 'The One Unforgivable Sin' Selma, Murat'a kovulduğunu bildirirken. 'Clever People And The Grocers' "Senin kazancın benim pabucuma bile yetmez" derken. 'Life Goes On-Madame Hortance (Reprice)' Necmettin beylere, evden ve işten ayrılacağını söylerken.

57ıdtyıdtyı

Filmdeki şarkılar.

'Çapkın Kız' (1968) (Türkçe sözler, Ülkü Aker) (Mon Amour, Mon Ami-1967) (André Popp / Eddy Marnay) Lale, gazinoda, Belgin Özener'in sesiyle söylüyor. "Çapkın kız, çapkın kız//Benim adım çapkın kız//Aşk yalan inanmam//Benim adım çapkın kız//**//Çok sever çabuk unuturum//Her gün başka sevgili bulurum//Dansı eğlenceyi severim//Aşka inanmam, sevgiye kanmam//Hiç kimseye bağlanmam//**//Belki bir gün ben de severim//O'na 'sevgilim aşkımsın' deri//Dansı eğlenceyi severim//Aşka inanmam, sevgiye kanmam//Hiç kimseye bağlanmam."

'Ellerim Böyle Boş Boş mu Kalacaktı' (Nihâvend) (1967) (Şekip Ayhan Özışık) (4 saniye) Şarkıcılık için hazırlanan Selma söylüyor.

'Lingo Lingo Şişeler' (1 dakika 18 saniye) Gazinodaki şarkısı. "Giydiğim atlas//İğneler batmaz//Yar bensiz yatmaz Hacı Cavcav//Oh canıma değsin//**//Şişeler, lingo lingo şişeler//Rakı da mı içtin sen bensiz//Çamura mı düştün dümensiz//Yar yar aman//**//Giydiğim sarı//Kadehler yarı//Sen kimin yâri Hacı Cavcav//Oh canıma değsin."

'Benim de Canım Var' (İsmet Nedim / Mehmet Erbulan) (1 dakika 44 saniye) Filmin sonunda Gönül Yazar'ın sesinden. "Aşkımla oynama kumar değildir//Seviyorum demek hüner değildir//**//Benim de canım var ben de insanım//Benim de kalbim var ben de insanım//**//Belki güzel değil çirkinim amma//Gel sen acı bari düşürme gama."

Fakir görünmeye çalışan 'milyoner çocuğu' Murat'ın bir hayali var. "Ufacık bir teknem olsun isterim hep. Gürültüsüz, şirin bir köyde oturayım. Balığa çıkarım. Ne fazla para kazanmak hırsı ne de büyük bir hayat. Herkesle merhabam olsun. Kıyıda bir evim olsun. Akşamları yıldızlara doğru kaldıracak bir kadeh içkim olsun."

Selma, Necmettin beylerin yanında orta hizmetçisi. (Dış çekimler Emirgân'daki Sarı Köşk'te, iç çekimler Suat Sadıkoğlu'nun Ortaköy'deki Yalısı'nda yapılmış). Ama sanki öz kızları. Şarkı tercihi 'Tin Tin Tinimini Hanım', 'Ben Bir Küçük Cezveyim' ve alafranga olarak 'Aşk Eski Bir Yalan'! Biraz sivri dilli. Sinir olduğu konuklara 'kaknem karılar' diyebiliyor. "Hepsinden güzelim, gencim. Bir gün, elbet, hanımlar hanımı olacağım." Pek de hazırcevap. Havana Kulüp'te kendisini habire pohpohlayan Necdet'e "Sen bu yağcılığı Necmettin Bey'e yapsaydın, köşkün tapusunu çoktan alırdın" demişti. 'Milyoner, zengin, çok paralı, yakışıklı, genç bir koca' aramaları sırasında, Necdet "Bu arada bana da zengin bir hanım bulsak" diyor.

7ıtyıyıdty

Şaziment Hanım ve eşi, Avrupa'ya BOAC (sonradan British Airways olan British Overseas Airways Corporation) ile gidip KLM ile geliyorlar. THY'nin adı bile yok. Bu tür ayrıntılar birikip eziklik duygusuna neden oluyor. Havana Kulüp'teki 'salad dö yeşil' ve 'ordövr' seçimi de öyle.

Şoförlük mülakatındaki ilk aday oldukça tecrübeli. Yıllardır bu işi yapıyormuş ama bir karınca bile ezmemiş. "40'tan fazla sürat yapmam. Geceleri evimde yatarım. Akşam 8'den sonra çalışmam." Diğer aday Mehmet Gülfidanı (Arap Celal) başka bir âlem. "Arabaya kız gibi bakarım. Pikabına plak alması da benden. İş başındayken katiyen alkol almam. Cumartesi ve Pazar da çalışmam. Zira maç hastasıyım." Asmalı Kahve'deki çırak Şerafettin tembihliymiş. Bir haber uçururlarsa derhal düşermiş! 3. aday Murat da tütün düşkünü. Film boyunca, 3 tanesini o muhteşem İbelo ile yaktığı 13 sigara tüttürür.

Selma'yı Adalet Cimcoz; Murat ve komiseri Abdurrahman Palay; Kenan'ı Vala Önengüt; Necdet'i Rıza Tüzün; Şaziment'i Mürüvvet Sim; Zafer Önen 2 kişiyi (Dans Hocası Kudret Şandra'yı; Selma'nın dans ederken iki kez çarptığı kişiyi); Fikri Çöze 3 kişiyi ("Kızım, bu içkiye biraz buz getir" diyen konuğu; "Allah ne muradın varsa versin" diyen müstahdemi ve Cevat Uz'u); Sıdıka Duruer'i Gülen Kıpçak seslendirmiş.

Paragöz Kenan, otelde ilaçlı içki vererek hem genç kıza hem de mücevherlerine (Şaziment hanımınmış) sahip olmak istiyordu. Son anda yetişen Murat'a "Mücevherler senin, kız benim olsun" diyor. Normalde tersini söylemesini beklerdik! Yediği dayak şaşırtmış olmalı! Hafızası da zayıf! "Beyaz şarap seviyorsunuz, unutmamışım değil mi?" diye yaltaklanır Selma'ya. Oysa o sahnede 'kırmızı şarap' istemişti! Sanat konusundaki fikirleri ilginç; "Şarkı söylemek için güzel sesli olmak şart mı, o usul eskidendi!"

Necmettin Bey'in '34 HN 161' plakalı Buick'ini 'Zehirli Hayat' (1967), 'Ayrılık Saati' (1967), 'Evlat Uğruna' (1967), 'Cilveli Kız'da (1969); Murat'ın, Kartal Tibet'e ait '34 HA 578' plakalı Mercedes'ini ise 'Ölmeyen Aşk' (1966), 'Parmaklıklar Arkasında' (1967), 'Sarmaşık Gülleri' (1968), 'Sevemez Kimse Seni' (1968), 'Cilveli Kız'da (1969) görmüştük.

Filiz Akın'ın Emirgan'da çay içerkenki döpiyesi 'Aşka Tövbe'de (1968) İzmir'den İstanbul'a vapur yolculuğu sırasında; İlk gazino sahnesindeki kolye 'Paşa Kızı'nda (1967) musiki dersi sırasında; Belgrat Ormanı'ndaki giysi 'Efkârlı Sosyetede'de (1968) Arif-Sadri Alışık'la meyhanedeyken üzerindeydi. Feridun Çölgeçen de buradaki beyaz takım elbise ve siyah papyonu 'Efkârlı Sosyetede'de (1968) tekrar giyecektir.

Selma-Filiz Akın; 'Şapkası vizyerli (visiere) şoför' Murat Akman-Kartal Tibet; Kenan Tüzmen-Önder Somer; Necmettin Şadırvan-Nubar Terziyan; Şaziment-Mürvet Sim; Necdet-Feridun Çölgeçen; Hilmi-Necabettin Yal; Murat'ın annesi-Lamia Yal; Şarkıcı Lale-Serpil Örümcer; Dans hocası-Kudret Şandra; Necla-Aynur Aydan; Mühendis Fethi-Doğan Özinan; Gazino kavgacıları Hüseyin Zan, İhsan Bayraktar ve Cevdet Balıkçı; Orkestra elemanı Erdoğan Üçkaya; Gazino müşterileri Cevat Uz, Remziye Fırtına; Gazinoda afişleri olan Serap Nur, Zühal Yıldız; Gazino ve pastanedeki Silvana Panpani; Evdeki konuklar Fahriye Şemahi ve Sıdıka Duruer; Murat'ı karakola götüren polis-Okyay Yavuz; Gazino müdürü Zeki Sezer; Belgrat Ormanı; Gençler Mağazası; Karakol; Tarabya oteli ve pastanesi; Filiz Lokantası; Havana Kulüp çok güzeldi.

"Fakirliğim beni aşkta da yere vurdu."

Son Yorumlar (3)

Sinemaagresif avatar Sinemaagresif 23 Şubat 2017 16:56:03

10

''Hadi zengin bir koca bulamadın , fakir birine aşık olmasaydın bari Selma.'' Bu güzel makale için teşekkürler Murat Çelenligil.

mansur.yıldırım avatar mansur.yıldırım 23 Şubat 2017 10:28:55

10

Çok güzel bir makale olmuş teşekkürler murat çelenligil.

Kaptan34 avatar Kaptan34 22 Şubat 2017 20:51:39

10

Harika keyif alarak okudum

Yandex.Metrica