Yeni Site Hakkındaki Yorumlarınızı
Bize Bildirin!

Sait Faik Abasıyanık

Sait Faik Abasıyanık

Doğum Yeri : Adapazarı

Doğum Tarihi : 23 Kasım 1906

Ölüm : 1954-05-11

Hakkında : Sait Faik Abasıyanık (18 Kasım, ya da 22 Kasım ya da 23 Kasım 1906 – 11 Mayıs 1954), Türk öykü ve roman yazarı, şair. Türk hikâyeciliğinin önde gelen yazarlarından olan Abasıyanık[18], çağdaş hikâyeciliğe yaptığı katkılarla Türk edebiyatında bir dönüm noktası sayılır. Modern Türk hikâyeciliğinin öncülerinden olan Sait Faik, getirdiği yeniliklerle "kökü kendisinde olan" bir yazar olarak kabul edilir.[20] Klasik öykü tekniğini yıkarak doğayı ve insanları basit, samimi, hem iyi hem kötü taraflarıyla oldukları gibi fakat şiirsel ve usta bir dille anlattı.[21] Bunu yaparken diğer çoğu Cumhuriyet sonrası sanatçısı gibi Batı'daki gelişmelere bağlı kalmadı, hiçbir edebî anlayışın etkisinde hareket etmedi ve belli bir tarzın takipçisi olmadı. Toplumun problemlerine değil bireyin toplum içindeki sorunlarına yönelen yazar, öykülerinde çoğunlukla kendisinden yola çıkıp bireyler hakkında yazarak insan gerçeğini anlamaya çalıştı.[23] Çoğunlukla şehirli alt sınıfın hayatını yazan Abasıyanık, balıkçı, işsiz, kıraathane sahibi gibi karakterleri anlattı.[23] İnsanların yaşama biçimlerini, isteklerini, tasalarını, korkularını ve sevinçlerini irdeleyerek, toplum meselelerinden çok "insanı ele alan sanatçılar" sınıfında yer aldı.[24] 1930'larda başladığı yazı hayatı boyunca "sorumlu avare", "gözlemci balıkçı", "çakırkeyf sirozlu", "küfürbaz şair", "müflis tacir", "züğürt yazar", "hamdolsun diyemeyen rantiye", "anadan doğma çevreci" gibi sıfatlarla anılan Abasıyanık'ın tüm yazdıkları bir şair duyarlılığı içerdi.[19] Hikâye, roman, şiir yazan, çeviriler ve röportajlar yapan sanatçı bütün bu türleri kendine özgü tarzı ile kaynaştırdı.[19] Yazarın, anlık heyecanlarını yansıtan izlenimci ve fovist ressamların üslubunu anımsatan bir tarzı olduğu söylenmiştir.[25] Kendi özgün dilini oluştururken André Gide[5], Comte de Lautréamont[6], Jean Genet[7] gibi isimlerden etkilenen Abasıyanık, kendisinden sonra gelen Ferit Edgü, Adalet Ağaoğlu, Demir Özlü gibi pek çok yazara da öncülük etti.[26] Ölümünün ardından Burgaz Adası'ndaki evi müzeye dönüştürülen yazar adına her sene öykü ödülü de verilmektedir



Rıza_Nur

29 Temmuz 2016 16:27

Yavuzöcala katılmakla beraber kendisi gibi bir yorumcunun nasıl 10 puan verdiğini anlamadım.Ben bir verdim meselâ.

Cevap Yaz

mansuryıldırım

30 Eylül 2014 00:19

Türk edebiyatının ömer seyfettinle birlikte en başarılı öykü yazarlarındandır biridir hatta türk edebiyatının en iyi öykü yazarıdır bence kendisi ömer seyfettinden farklı olarak durum öyküleri yazmıştır anton çeyov tarzında yazmıştır durum öykücülüğünde türkiyenin en iyi öykülerini yazmıştır her öyküsü ayrı güzel olan sait faik abasıyanıkın en güzel öyküleri küçük insanların durumlarını anlatan öyküleridir mesela semaver,hişt,son kuşlar,sarnıç,ipekli mendil harikadır ayrıca iki roman ve birde şiir kitabı yazmıştır ama aklı öyküde olduğu için yine öyküye dönmüştür yazmazsam çıldırırdım delirirdim demiş bir böyle edebiyata tutkun bir yazarımızdı günümüzde herkesin kitap çıkardığı ama kimsenin kitap okumadığı zamanı görse bu edebiyat tutkusu bile ona yazdırırmıydı bilmiyorum ama bence edebiyatı bırakırdı sait faiki okuyun onun güzel yalın hikayelerini okuyanlarher öyküsünü okumak isteyecek bence sinemaya daha çok eseri uyarlanmalı.

Cevap Yaz

melisrenan

26 Mart 2009 19:53

hikayelerinin bi kaçını okudum genelde kitaplar daha tercih edilir ama sait faik'in hikayeleri hayat bulunca bir başka oluyo belki de tüm hikayelerini içinde kendine bir yer verdiği için olabilir. havada bulut uyarlaması süperdi, geçenlerde de ibb tiyatrosunda savaş dinçel tarafından uyarlanmış meraklısı için öyle bir hikaye oyununa gittim gerçekten çok güzeldi, ve sait faik'in yaşama insanlara bakışı çok güzel keşke herkes bir parçacık ilham alsa ondan.

Cevap Yaz

fdts

13 Ocak 2009 11:59

büyük usta ölümünden sonra eserleri hayat buldu

Cevap Yaz

pencere köprü ve öte

22 Ekim 2008 01:09

türk edebiyatında öykü türünün en büyüğü.öyküleri durum hikayesi özelliğini taşır.en son rahmetli fazıl hüsnü dağlarca onunla ilgili bir kitap oluşturmuştu.nasıl cemal süreya şiirleri okul kitaplarına girmediği için bu şiirler birşey kaybetmemişse sait faik için de aynı durum geçerli.unutulmayacak bir yazar.semaver halen aklımda...[ayrıca sanatçılar cinsel tercihlerinden dolayı yargılanamaz)

Cevap Yaz

capone

23 Mayıs 2008 13:07

bu adamın öykülerine yaşam tarzına hastayım

Cevap Yaz

yavuzocal

5 Ekim 2006 15:49

durum hikayeciliği denen tarzın en önemli temsilcilerinden değerli bir hikaye yazarıdır.dönemin istanbulunu ve mahalle insanlarının yaşantılarını gerçekçi bir bakış açısı ve sade bir usluple anlatmıştır. hemcinsi küçük çocuklara karşı duyduğu cinsel iştahayı hikayelerinde ima yollu sık sık ifade etmesi bakımından eserlerinin ilk ve orta öğretim kurumlarında okutulmaması gerektiği kanaatindeyim..

Cevap Yaz
Yandex.Metrica