Kanlı Deniz

8,67

( 11 kişi yorum yaptı )

Kanlı Deniz

Sinema Filmi

1974

Los Calchakis topluluğundan ‘State of Siege’ (1972) filminin aynı adlı müziği (Theodorakis), Ahmet, Osman ve mevsimin ilk kılıcı.
Ahmet; “Gözlerine bakma be Osman. Kılıç gözlerinden ölür. Gözlerine hiç bakmayacaksın.”
Osman; “Ahmet abi, insanın gözleri de böyle mi olur ölürken?”
Ahmet; “Durma Osman, vur testereyi. Keselim şu gagayı.”


Yaman Koray’ın ‘Deniz Ağacı’ adlı romanından (1962) (Remzi Kitabevi) uyarlanan film “Theme from Serpico / Laurie’s Fable” (1973) (Theodorakis) melodisi eşliğinde izlediğimiz görüntülerle başlıyor.
Erdek yakınlarındaki Marmara Adası’nın batısında Çınarlı Köyü (eski adı Kalemi). Neredeyse kıpkırmızı bir gündoğumu. Limanda, Kefken kuşları. Balıkçılar kılıca çıkıyorlar. Köyün varsıllarından Hamdi Reis (romandaki adı Fuat) ve oğlu Aziz; Veli Reis; Tonyalı ve karı sı; Mustafa; Kuduz Mehmet. Sağ (romanda sol) ayağı olmayan Hüseyin, ‘Kaderim’ adlı tekneleriyle o gün siftah yapacak olan Ahmet ve Osman’ı (ikisi de, Orhan Kemal gibi orta ikiden terk) uğurlamaya gelmiş.
1960.. 02 Nisan ve 28 Mayıs arasındaki yaklaşık iki aylık sürede bu denizcilerin hayat kavgalarına, sevgilerine, kıskançlıklarına, dostluklarına, özverileri ve sadeliklerine (biraz da ülkemizdeki gelişmelere) tanık oluyoruz.
Ahmet.. Annesini ve bahçesinde kuyu olan evlerini çok sevdik.
Ahmet; “Koca denizde tek bir balık (romanda bu dönemde avlanan kılıca ‘umut kuşu’ deniyor) oldu ana, onu da biz vurduk… Havalar iyi gitse bari. Çırpıntı oldu mu balık dibe kaçıveriyor. Milletin de boynu bükülüveriyor. Zaten trolcüler balık bırakmadılar Marmara’da. Uskumru tükenince kılıç da kesiliverdi.”
Ahmet’in (filmde ve romanda adı olmayan) annesi; “Allah’ın balığı tükenmez yavrum.”
Ahmet; “Tükenir ana tükenir. Hatırla, babamın zamanında böyle miydi?”
Delikanlı, ayağı o sene (romanda iki sene önce) kesilen amca oğlu Hüseyin’in ailesine de kol kanat germiş. Üstelik sevdalı. Kendisi gibi bir güzelle, Meryem’le sevdalı. Kimsesiz genç kız, amcası Veli Reis ve karısı Zehra’nın yanına sığınmış. Limandaki konserve fabrikasında [‘People in Protest’ (1972) (Theodorakis) müziği ile] kutulara balık dizerken görüyoruz onu. Fakat, ortada bir sorun var. Ahmet’i, peşinde olduğu 50-100 kiloluk kılıçlardan daha fazla uğraştıracak bir sorun; Aziz de Meryem’i seviyor. Genç kıza, elinde içimizi burkan filesi ve ‘The American’ (1972) (Theodorakis) melodisi ile alış verişten dönerken “Meryem, biz seni eteğine sağlam bir kız olarak biliriz. Yalnız bugünlerde kulağıma bazı laflar geldi. İnanmadım ama bir sorayım dedim. Ahmet’le aranda bir şeyler var mı?” diyecektir.
Yapmadığı kötülük kalmaz; Adamı Rüstem, Kaderim’in motoruna şeker koyar (neyse ki delikanlı durumu zamanında anlıyor); Denizdeki av sırasında, bazen teknesi ile bazen tüfekle ateş ederek Ahmet’in balıklarını kaçırtır; Şamandıraya bağlı balığını alır [Bu sahnede ‘Z’ filmindeki (1969) ‘Batacuda’ (Theodorakis) melodisi var.]; Adamlarıyla onu döver. Filmin sonuna doğru da delikanlıyı zıpkınla yaralıyor. (Ama, kendisine doğru gelen kılıç balığı Ahmet kadar insaflı çıkmayacaktır.)
Keşke zorluk bu kadarla kalsa. Veli Reis, Hamdi Reis’e geçen yıldan 10 bin lira borçluymuş. (Filmde değinilmiyor ama romanda Veli Reis ‘Halkçı’, Hamdi Reis/Fuat Kaptan ‘Demokrat’.) Para babasının, Saraylar Köyünde bir de mermer ocağı var. Bunca varsıllığa karşın Meryem, Aziz'i sevmesin(!) olacak iş mi. Deniz kenarında güzel bir kahve, Veli ve Hamdi Reislerin sonunda bir oh dediğimiz konuşmaları.
Hamdi Reis; (Mümtaz Ener’in sesi ile) “..Şu benim oğlanla senin kızın meselesini bir olduya bağlasak..‘He’ deyiver de keselim şu sözü.”
Veli Reis; (Rıza Tüzün’ün sesi ile) “‘He’ diyemem Hamdi Reis. Hele şu (balık) mevsim(i) geçsin. Şimdi iş üstündeyiz.”
Hamdi; “..Oğlumdan iyisini mi bulacaksın öksüz yeğenine? Veli Reis, bizi yabana mı atıyorsun yoksa?”
Veli; “Haşa, ama hemen söz veremem. Bu kız bana rahmetli kardeşimin emanetidir..Bir aydır geçer. Kızın gönlünü, arzusunu anlarım. Bırak düşüneyim.”
Hamdi; “Biz senin derdine koşup paraları sayarken böyle düşünmedikti ama.”
Veli; “Bak böyle dersen hiç olmaz bu iş. Kıza karşı borcumu çıkarırsan karşıma büsbütün hayır derim..Mevsimi bekleyelim.”
Hamdi; “Bana bak Veli Reis, sen bizi bilirsin. Benim oğlum tuttuğunu koparır. Zira benden öyle görmüştür.”
Veli; “Sizi bilirim Hamdi Reis. Paranız var, gücünüz var, arkanız dayınız var. Ama, biz de kendimize göre biziz işte. Siz de bizi bilirsiniz.”
Aziz ve babası paraları ile her şeyi yaptıracaklarını düşünüyorlar. Ama, film toplumsal dayanışmanın hâlâ sürdüğü 60’ları anlatıyor. İstedikleri gibi at oynatacakları ‘globalleşmeye’ daha on yıllar var.
Veli Reis evini basan Rüstem’i yaralıyor. Sonuçta yargılanmak üzere Erdek Hapishanesine konur. Ahmet, borç paranın denkleştirilmesi gayretinde. Son balık için Meryem’in yardımı gerekir.

’Paola, 11099’ (1972) (Theodorakis) melodisi ve iki sevgili.
Meryem; (Jeyan Mahfi Ayral’ın sesi ile) “Beni Aziz’e veriyorlar Ahmet… Amcamın Aziz’in babasına borcu varmış.”
Ahmet; (Hayri Esen’in sesi ile) “Dinle beni Meryem. Amcan razı olsa bile bu iş gene balık mevsimi sonunda olur. Adada böyledir. Kılıç ayı bitti mi herkesin cebi para görür. Nişanlar, düğünler hep o zaman yapılır... Borcunu ödersem söz geçiremezler artık Veli Dayıya.”
Meryem; “Ahmet, Ahmet seni seviyorum.”
(Yazan: Murat Çelenligil)


11.11.1974 de Beyoğlu Saray,Feriköy İdil,Kadıköy Feza, Karagümrük Hakan,Suadiye Atlantik,Beşiktaş Yumurcak,Üsküdar Işık,Aksaray Yıldız,Kocamustafapaşa Zengin,Fındıkzade Nilgün,Maltepe Çeliktaş,Pendik Mehtap sinemalarında gösterime girmiş. Zafer Algan

Künye

Yönetmen Orhan Elmas , Orhan Elmas
Senaryo , ,
Yapımcı Nahit Ataman , Oktay Barkan
Görüntü Yönetmeni Erdoğan Engin
Eser
Vizyona Giriş Tarihi 11 Kasım 1974
Süre 76 dk
Tür Dram
Özellikler Renkli
Ülke Türkiye
Etiketler Açık Hava Sineması, Balıkçı, Deniz, Kılıç Balığı, Romandan Uyarlama Daha Fazlası

Oynayanlar

Tarık Akan Tarık Akan Ahmet
Hale Soygazi Hale Soygazi Meryem
Orçun Sonat Orçun Sonat Aziz
Halit Akçatepe Halit Akçatepe Osman
İhsan Yüce İhsan Yüce Veli Reis
Mümtaz Ener Mümtaz Ener Hamdi Reis
Tekin Akmansoy Tekin Akmansoy Tonyalı
Necdet Yakın Necdet Yakın Mustafa
Leman Çıdamlı Leman Çıdamlı Tonyalı'nın Karısı
Sırrı Elitaş Sırrı Elitaş Rüstem
Leman Akçatepe Leman Akçatepe Zehra Teyze
Altan Bozkurt Altan Bozkurt Hüseyin
Ahmet Turgutlu Ahmet Turgutlu Kuduz Mehmet
Nezihe Güler Nezihe Güler Ahmet'in Annesi
Timuçin Caymaz Timuçin Caymaz Ahmet Turgutlu Seslendirmesi
Pekcan Koşar Pekcan Koşar Tekin Akmanoy Seslendirmesi
Sadettin Erbil Sadettin Erbil Orçun Sonat Seslendirmesi
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Hale Soygazi Seslendirmesi
Hayri Esen Hayri Esen Tarık Akan Seslendirmesi
Rıza Tüzün Rıza Tüzün İhsan Yüce Seslendirmesi
Erhan Abir Erhan Abir Halit Akçatepe Seslendirmesi
Zafer Önen Zafer Önen Seslendirme
Yılmaz Kurt Yılmaz Kurt Aziz'in Adamı
Giray Alpan Giray Alpan Balıkçı
Hayri Arlı Hayri Arlı Seslendirme
Gülen Kıpçak Gülen Kıpçak Leman Çıdamlı Seslendirmesi

Ekip

Yapımcı Oktay Barkan (Yürütücü Yapımcı)
Kurgu İsmail Kalkan (Kurgu)
Mevlüt Koçak (Kurgu)
Yapım Ekibi Yılmaz Kanat (Yapım Amiri)
Yılmaz Kanat (Yapım Asistanı)
Erdil Demirbağ (Set Amiri)
Ahmet Ballıbaba (Set Ekibi)
Azmi Yıldız (Set Ekibi)
Aziz Kıskanç (Set Ekibi)
Yönetmen Ekibi Orhan Topçuoğlu (Reji Ekibi)
Kamera Ekibi Galip Kızılova (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Sezai Elmaskaya (Negatif Kurgu)
Hasan Örnek (Laboratuar Şefi)
Abdullah Akdeniz (Laboratuar)
İsmet Tomaçgil (Laboratuar)
Selahattin Kaya (Laboratuar)
Türker Vatan (Renk Düzenleme)
Türker Vatan (Renk Düzenleme)
Işık Ekibi Yusuf Tümen (Işık Şefi)
Ses Ekibi Necip Sarıcıoğlu (Ses Kayıt)
Mevlüt Koçak (Senkron)
Ender Teker (Ses Kayıt Asistanı)

Firmalar

Arzu Film (Yapım)
Yeni Stüdyo ( Seslendirme)
Flet Elektronik ((Ses))
Yeni Stüdyo (Renklendirme)
Yeni Stüdyo (Seslendirme)
Yeni Stüdyo (Renklendirme)
Flet Elektronik (Ses)
Mimeray (Afiş)

Son Yorumlar (11)

Göztepe avatar Göztepe 08 Kasım 2016 23:11:39

9

Kılıçbaĺığı avcılığı üzerine çekilmiş pek az filmlerden film normalde düz bir film.Filmi değiştiren Tarık Akan ile Orçun Sonat'ın rekabeti olmuş kız uğruna. Film Marmara Denizi Erdek civarında çekilmiş filmden anladığım kadarıyla. Filmde en fazla dik katimi çeken çekim mekanları, denizde tekneyle avlanma ve son sahnede kılıçbalığının Aziz'i yani Orçun Sonat'ı öldürdüğü sahne oldu.

mncelik 08 Ekim 2016 17:40:23

Halit Akçatepe kaleme aldığı anılarında filmden şöyle bahsetmekteydi

Film çekilirken birçok güçlükle karşılaşılmış, Kılıç avı mevsimi geçtiği için Orçun Sonat’ın öldüğü sahneyi Et ve Balık Kurumu soğuk hava deposunda bulunan ölü bir Kılıç balığıyla çekmişlerdi. Çekimler 43 gün gibi uzun bir süre devam etmiş. Orhan Elmas ve Hale Soygazi güneş çarpmasından hasta olmuşlardı. Bütün bu güçlüklere rağmen Kanlı Deniz, 1 Kasım 1974’te vizyona girmişti.

erakman avatar erakman 25 Mart 2016 07:04:27

8

Farkli bir konuya sahip.Kilicbaliklari ile cekilmis sahneler ise gercekten guzel.Filmin sonu da insani tatmin ediyor.Hale Soygazi nin klasik tutuk oyununu saymazsak her oyuncu basarili idi ama ozellikle Orcun Sonat-Leman Cidamli ve Tekin Akmansoy.

benimsinema avatar benimsinema 11 Ocak 2014 15:24:13

7

filmi ilginc yapan tek taraf konusun degisik olmasi baska bisey degil... kilic baliklarla av sahneleri iyi... ama bana hic bi sekilde heyecan vermedi film genel anlamda... heleki tekin akmansoyla leman cidamli filme komiklik katsin diye düsünülmüs am a olmamis...

iigood avatar iigood 17 Şubat 2011 11:55:02

Film Kilic baligi avcilarinin balikcilarinin hayatini konu etmektedir film kucuk bir kasabada gecer o kaabanin zengin ve kotu oglu Aziz (orcun sonat) Meryeme (hale soygazi) yaniktir lakin Meryemin gonlu Ahmet (Tarik Akan) icin carpmaktadir karsilikli ve gizli bir ask yasamaktadirlar. Guzel bir film izlenmeye deger filmin cocgu denizde kicil balikalrini avlarken gostermektedir.

ozkaracam avatar ozkaracam 07 Ocak 2011 09:54:01

8

Yaman Koray'ın Deniz Ağacı adlı romanından uyarlanmıştır. Rahmetli Koray, tam bir deniz adamıydı, Türkiye'nin en eski dalgıçlarındandı. Öykünün kurgusu oldukça sağlam; bence iyi bir edebiyat uyarlaması olmuş. 70'li yılların düzeyli filmlerinden biri. Kamil Sınırkaya arkadaş kız tarafından Tarık Akan'ın tercih edilmesini onun "daha yakışıklı olmasına" bağlamış, ama öteki erkeği haksız konuma düşüren şey daha ziyade istediğini elde etmek için zorbalığa başvurmasıdır diye düşünüyorum.  

Yandex.Metrica